Test Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Dokonalý komfort vzduchového podvozku 
  • Ve srovnání s Tiguanem říznější a tišší motor 2.0 TDI 140 kW
  • Velmi rozumná spotřeba
  • Precizně zpracovaná ergonomie 

  • Prostoru ve druhé řadě není na rozdávání 
  • Bohatá výbava je drahá
  • Lépe vybavený a rychlejší Tiguan 2.0 TDI 176 kW je levnější 

Audi Q5 byl model, který stál na počátku raketového vzestupu kategorie SUV. Po Q7 šlo o druhý crossover značky vůbec. Brzy se ukázalo, že nápad rozšířit nabídku o menší verzi obrovské Q7 byl více než dobrý. Zákazníci vzali showroomy útokem, celkové score se u první generace zastavilo na 1,6 milionu prodaných exemplářů. Nikdo nemohl ani na vteřinu pochybovat o tom, že tento model potřebuje nástupce. Druhá generace se představila minulý rok na autosalonu v Paříži.

Doporučujeme: Paříž 2016 — Audi Q5 zhublo o 90 kg, přišlo o klasické quattro a vyrábět se bude v Mexiku

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde pouze o důkladnější facelift, jenže to samozřejmě není pravda. Druhá generace Audi Q5 je dalším modelem postaveným na platformě MLB Evo, kterou už využívá nová Q7 nebo A4 a A5. I v tomto případě se tudíž jedná o vůz s motorem uloženým vpředu podélně, který má ovšem stále hnanou přední nápravu a v případě přítomnosti pohonu quattro připojuje tu zadní.

Dobrou zprávou je, že díky tomuto řešení v nabídce nechybí ani šestiválcové jednotky. Těžiště prodejů ale logicky leží někde jinde. Největší zájem se očekává o vznětový dvoulitr naladěný na 140 kW (190 k), což byl také případ testovacího exempláře.

Zvenku Audi, uvnitř zrovna tak 

Před oficiálním odhalením druhé generace Audi Q5 možná panovala mírná očekávání nad tím, co nakonec designéři stvoří. Ti se ale drželi zažitých tradic, takže se žádné velké překvapení nekonalo. Q5 sice trochu narostla, rozdíly ovšem nejsou nijak drastické a design navázal na to, co už ukázala Q7. Je to dobře. Proč měnit něco, co tak dobře funguje?

_DSC0289 Nové Audi Q5 dostalo trochu ostřejší hrany a oproti předchůdci mírně narostlo, revoluce se ale podle očekávání nekoná. Je to dobře, proč měnit něco, co tak dobře funguje. Testovaný vůz dorazil v provedení Sport

K designu můžeme proto jen zmínit skutečnost, že zákazníci mají na výběr tři odlišné varianty. Kromě té základní je k dispozici ještě verze Design a Sport. Poslední jmenovanou jsme dostali k testu.

Velká překvapení nečekejte ani v interiéru. Protože už máme za sebou testy Q7 i A5 Sportback, můžeme řešení pracoviště řidiče přeskočit. To je totiž vždy prakticky identické a já zastávám názor, že nemá slabého místa. Přehlednost, jednoduchost, propracované ovládání, takové jsou zkrátka dnešní modely Audi. Navíc vše podtrhuje dost kvalitní zpracování.

Koncepce s motorem uloženým podélně má své nevýhody 

Motor uložený vpředu napříč je dnes naprosto masová záležitost. Jednou z výhod takového řešení jsou menší prostorové nároky než u podélně uložených jednotek. Pod kapotu se ale vejdou pouze menší motory (Volvo by mohlo vyprávět). Audi stále sází na podélné uložení a Q5 jasně ukázala, kde leží daň za šestiválcovou položku v ceníku. Je jím prostor.

_DSC0281 Takto uspořádanou palubní desku už známe z jiných modelů Audi. Po stránce ergonomie zde budete hledat chyby dost těžko
_DSC0275 Podélně uložený motor si vybral svou daň ve druhé řadě. Pro kolena zadních cestujících je zde podstatně méně místa než v Tiguanu

Přítomnost posuvných sedadel ve druhé řadě obvykle bývá příslibem nadprůměrného místa pro kolena zadních cestujících. Prostě si trochu zmenšíte zavazadelník (beztak ve většině případů jeho maximální kapacitu nepotřebujete) a užíváte si spoustu prostoru ve druhé řadě. Nikoliv však v Audi Q5. Tenhle model sice objektivně nemá mnoho nevýhod, nicméně tohle je jedna z těch podstatnějších. Vzadu zas až tolik místa není ani tehdy, pokud odsunete sedačky co nejvíc dozadu.

Výmluvně to dokazuje tabulka naměřených hodnot a porovnání s aktuální generací VW Tiguan:

Prostor pro cestující (cm) Audi Q5 2.0 TDI quattro Volkswagen Tiguan
Šířka v úrovni loktů vpředu 155 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 153 151
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 97/106 91/99
Prostor pro hlavu vzadu 97 92
Minimální prostor pro nohy vzadu 12 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 38 42
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 14 20
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 26 24
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 9 8
Délka sedáku vpředu 51-55 50
Délka sedáku vzadu 50 50
Délka opěradla vpředu 65 65
Délka opěradla vzadu 65 62
Šířka prostředního sedáku vzadu 27 26

Všimněte si, že u obou koncernových SUV jsme naměřili délku zadního sedáku 50 cm, nicméně prostor pro nohy se výrazně liší. V mém případě, tedy u řidiče vysokého 190 cm, je vzadu rozdíl šest centimetrů. To už je hodně znát. Méně místa před zadním sedákem se pak projeví také v rozsahu posuvu zadních sedadel.

Další tabulka nám ukazuje velikost zavazadelníku. Zde problémy nečekejte:

Prostor pro zavazadla (cm) Audi Q5 2.0 TDI quattro Volkswagen Tiguan
Šířka mezi bočnicemi 105 101
Maximální šířka zavazadelníku 130 140
Výška po plato 52 47/53
Délka ložné plochy 94-105 85/103
Výška nakládací hrany 75 74
Šířka vstupního otvoru 118 108
Výška vstupního otvoru 97 88
Výška otevření 5. dveří 198 191
Maximální délka nákladu 206 256 (měřeno k palubní desce)

Zavazadlový prostor v Audi Q5 rozhodně není malý. Minimum je objem 550 litrů (se sedadly posunutými zcela vpřed to je 610 litrů), po sklopení zadních opěradel dostanete 1550 litrů. Potěší i pravidelný tvar a vysoko otevírané páté dveře. Protože naše auto dostalo v rámci příplatků vzduchový podvozek, měli jsme zde také možnost snížit výšku zadní nápravy pro snaží nakládání. Upřímně, než se zadní část auta spustí o pár centimetrů níž, náklad máme dávno v autě. Ale třeba tuto funkci někteří zákazníci ocení.

Dvoulitr od Audi je opravdu lepší

Dvoulitrové TDI naladěné na 140 kW (190 k) jsme testovali už mnohokrát. Třeba ve Volkswagenu Tiguan, ve Škodě Kodiaq, ale také v Audi Q2, A5 Sportback a teď i v kombinaci s novou Q5.

Doporučujeme: Kodiaq vs. Tiguan vs. Q2 — Akcelerace vrcholného dieselu třikrát jinak

V zásadě se samozřejmě jedná o stejný motor, ale další ladění znamená odlišné výsledky. Třeba ve Volkswagenu Tiguan působila tato jednotka velmi unaveně, ve Škodě Kodiaq to bylo trochu lepší, ale také tomu cosi chybělo. Jenže dojem z jízdy s A5 Sportback byl docela jiný a Q5 to potvrdila.

_DSC0231 Ačkoliv je Audi Q5 ve srovnání s VW Tiguan větší a těžší, verze osazená tím stejným motorem 2.0 TDI 140 kW je v praxi o poznání rychlejší. Při sprintu z nuly na 100 km/h jsme ve srovnání s Tiguanem naměřili rozdíl 1,3 s

V A5 Sportback motor působil daleko živějším dojmem než v Tiguanu, což se ale dalo připsat na vrub menším jízdním odporům. Rozměrná Q5 na tom ovšem byla stejně, a přitom se jedná o ještě větší auto. A co víc. Naše měření ukázalo, že větší a těžší Audi Q5 je oproti lehčímu Tiguanu opravdu rychlejší. Přesvědčit se o tom můžete v další tabulce:

Naměřené hodnoty Audi Q5 2.0 TDI quattro VW Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,4 3,2
0-100 km/h (s) 8,6 9,9
0-130 km/h (s) 14,7 17,0
0-150 km/h (s) 22,2 24,2
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,4 1,6
50-70 km/h (s) 1,8 2,2
80-120 km/h (s) 6,7 7,4
130-150 km/h (s) 5,8 7,3

Kromě toho je zde dvoulitrový vznětový čtyřválec také lépe utlumen, takže v praxi svou příbuznost s neprémiovými sourozenci maskuje naprosto dokonale. Přímo vynikající je pak sladění se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Ta dokáže velmi přesně odhadnout, kdy má vůz brzdit motorem, kdy má plachtit se zařazeným neutrálem a kdy je vhodné podržet vysoké otáčky.

_DSC0288 Motor 2.0 TDI (140 kW) je v modelech značky Audi objektivně lepší než u neprémiových koncernových sourozenců. Q5 to opět potvrdila
_DSC0220 Se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou si motor výborně rozumí. Řadit můžete také tlačítky pod volantem

Pokud jde o spotřebu, žádné drama se nekoná. V zásadě není problém jezdit zhruba za sedm litrů. Já jsem se častěji (a svižně) pohyboval po dálnicích, takže se průměr testu nakonec ustálil na hodnotě 7,5 l/100 km.

Zajímavá především komfortem 

Důvodů velmi rozumné spotřeby je víc. Nová Q5 mezigeneračně zhubla až o 90 kg, zároveň byla vylepšena aerodynamika (součinitel odporu vzduchu je 0,30) a vůz také používá jinak řešený pohon všech kol quattro.

Verze quattro ultra (standard pro čtyřválce) pracuje s lamelovou spojkou umístěnou na konci převodovky a zubovou spojkou na zadní nápravě. Pokud je využíván pouze pohon přední nápravy, obě spojky jsou rozpojeny, takže se netočí ani spojovací hřídel, ani část diferenciálu. Podle Audi takové řešení přinese úsporu paliva 0,5 l/100 km. V praxi se připojuje zadní náprava doslova bleskově. Pro úplnost dodejme, že šestiválce zůstaly u klasického mechanického mezinápravového diferenciálu Torsen.

Doporučujeme: Test Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro — Stěhovák v utajení

Jednou z důležitých novinek druhé generace Q5 je příchod vzduchového odpružení. Za něj připlatíte necelých 56 tisíc a nutno podotknout, že takový příplatek se rozhodně vyplatí. Ve výsledku totiž dostanete skutečně prvotřídní komfort. Vedlejším bonusem je možnost měnit světlou výšku podvozku.

_DSC0243 Pravda, čtyřválec pro nadšené řidiče není moc zábavný, ale pro ty má Audi připravené šestiválce. Testovaný čtyřválec je především o klidném a zároveň pohodlném cestování

Řidič má k dispozici také různé jízdní režimy. Těch je opravdu hodně (Offroad, Allroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic a Individual), já jsem v podstatě celý týden strávil v režimu Comfort, protože ten sedí čtyřválcové dieselové Q5 nejvíc. Prostě si tak v tichosti cestujete z jednoho místa na druhé a nic vám nechybí. Druhým důvodem je skutečnost, že na řízení není tahle Q5 moc zábavná. Pár pokusů o rychlé svezení v režimu Dynamic ukázalo výraznější sklon k nedotáčivosti. Ani výkonu není při takovém stylu jízdy zrovna na rozdávání.

Neříkám, že při prvním průjezdu zatáčkou skončíte v příkopu, ale na zábavu za volantem tu jsou šestiválcové verze.

Musíte si připlatit

V cenících a konfigurátorech značky Audi je už takovou tradicí, že se připlácí za všechno možné. Jistě, má to výhodu, protože si velmi přesně vybavíte auto tím, co opravdu chcete, ale jsou zde i stinné stránky, jak ukázal testovaný exemplář. Nemohu sice říci, že by mi v autě něco vyloženě chybělo (ve výbavě byla třízónová klimatizace, opravdu skvělá sedadla, navigace a tak dále), jenže zároveň tu nebylo nic navíc. Samozřejmě s výjimkou vzduchového odpružení.

_DSC0217 _DSC0223 _DSC0285 _DSC0280

Náš vůz vlastně nedostal žádný asistenční systém typu adaptivního tempomatu nebo hlídání jízdních pruhů, dokonce neměl ani parkovací kameru. Konečná cena včetně příplatků ovšem zní 1 730 000 Kč, což znamená navýšení oproti standardu o 400 tisíc. Kam se tyhle peníze poděly?

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel

Tak například osmdesát tisíc stál balíček Lifestyle zahrnující třízónovou klimatizaci, tempomat, parkovací asistent, nebo diodová světla. Na bezmála 74 tisíc vyjde navigace, 56 tisíc dáte za vzduchový podvozek a 37 tisíc za ta výborná sedadla. A pak to jede po menších položkách jako dojezdová rezerva za pět tisíc, posuvná zadní sedadla za deset, multifunkční volant za čtyři a podobně. Audi zkrátka není automobilka nabízející auta za hubičku, ale na to už jsou zákazníci zvyklí.

Každopádně cena naší čtyřválcové průměrně vybavené Q5 dává prostor k jedné zajímavé otázce:

Nechcete raději ten Tiguan? 

Za 1,1 milionu totiž koupíte Tiguan osazený dvakrát přeplňovaným naftovým dvoulitrem o výkonu 176 kW (240 k) a ta nabízí ještě zajímavější dynamiku než testovaná Q5. Jako bonus dostanete více prostoru uvnitř a i když takový Tiguan naložíte všemožnými příplatky, pořád skončíte zhruba o 200 tisíc níž než u našeho testovaného Audi Q5.

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW quattro se ukázalo jako povedené SUV nabízející především skvělý cestovní komfort. Pokud vám jde hlavně o pohodlí (nebo chcete šestiválec), asi není co řešit. Jestli ale do vašeho rozhodování zasahují ve větší míře i jiné věci, pak bude Tiguan patrně výhodnější volbou.

Technické údaje Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic
MOTOR
Konstrukce: vznětový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií
Zdvihový objem válců (cm3): 1968
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 140/3800-4200
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1750-3000
Kompresní poměr: 15,5
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková, se souose uspořádanými spojkami v olejové lázni a dvouhmotovým setrvačníkem
Poháněná kola: pohon všech kol s mezinápravovou spojkou quattro Ultra, vektorování točivého momentu
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 218
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5,5/5,0/5,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4663
Šířka (mm): 1893
Výška (mm): 1659
Rozvor náprav (mm): 2819
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1616/1609
Poloměr otáčení (m): 5,9
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1770
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2440
Objem zavazadlového prostoru (l): 550-610/1550
Objem palivové nádrže (l): 65
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: pětiprvkové zavěšení
Zavěšení vzadu: pětiprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 235/55 R19
Pneumatiky vzadu: 235/55 R19

[su_hello-bank-calculator]

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?