V pořadí už sedmá generace BMW řady 3 byla představena na podzim minulého roku. České zastoupení spustilo prodej devátého března, aktuálně byl vůz spolu s novou Z4 oficiálně uveden na český trh. Zájemci se mohou těšit de facto na zmenšenou řadu 5. Tenhle sedan totiž může mít ve své výbavě opravdu všechno a ještě k tomu velmi pěkně jezdí.
Trojkové BMW generace G20 narostlo oproti svému předchůdci (F30) ve všech směrech. Na délku novinka přibrala 85 mm, na šířku 16 mm, na výšku jeden mm a hlavně byl prodloužen rozvor náprav, a to o 41 mm. Zároveň narostl rozchod kol o 43 mm vpředu a o 21 mm vzadu. Spolu s tím byly prodlouženy také oba převisy karoserie (přední o 16 mm a zadní o 21 mm).
BMW 3 2019 (G20): Srovnání rozměrů s konkurenčními modely
BMW 3 G20 | Merceds-Benz třídy C | Audi A4 | |
---|---|---|---|
Délka (mm) | 4709 | 4686 | 4738 |
Šířka (mm) | 1827 | 1810 | 1842 |
Výška (mm) | 1442 | 1442 | 1431 |
Rozvor náprav (mm) | 2851 | 2840 | 2820 |
Nová trojka tak dorostla do rozměrů, kterými se v minulosti pyšnila řada 5, což někteří kritizují. Jenže jak můžete vidět v tabulce výše, BMW 3 G20 se svými rozměry oproti konkurentům nijak nevymyká. A navíc fakt, že se auta v dnešní době s každou generací zvětšují, nepředstavuje nic překvapivého. Jak jsme psali v jednom starším článku, jde o dlouhodobou záležitost. Pro zajímavost, první generace řady 3 byla dlouhá 4,35 m.
Po stránce designu se úplná revoluce nekoná, stejně jako se nekoná dramatické zvětšování ledvinek, jak se to stalo u vrcholné řady 7. Rozhodně ale zaujmou nově tvarované světlomety. Ty někomu připomínají modely Peugeot, ale to automobilka odmítá. Údajně jde o moderní interpretaci starších generací řady 3.
Vzhled vašeho auta bude záviset na tom, co si z celé té bohaté nabídky vyberete. Už základní volba dává k dispozici čtyři možnosti. Konkrétně jde o varianty Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Komu by to bylo málo, ten si může vybrat něco z programu M Performance. U nové řady 3 se ale tento program skládá právě z prvků pro vnější karoserii nebo až dvacetipalcových kol, jenže postrádá sportovní výfuk a možnost dále zvýšit výkon motoru. Souvisí to s emisními normami a instalovaným filtrem pevných částic, přičemž toto omezení se týká pouze Evropy. V Americe možnost zvýšit výkon k dispozici je také pro novou řadu 3, stejně jako sportovní výfuky.
Interiér ve stylu BMW 5
Dosluhující BMW řady 3 generace F30 mělo spoustu zajímavých vlastností, na interiéru už ale bylo vzhledem ke konkurenci stáří modelu docela znát. Právě v kabině tak nejvíc vynikne, jak velký krok kupředu generace G20 udělala. Materiály, zpracování i vizuální dojem jsou daleko lepší. A násobně lepší jsou také možnosti toho, co všechno můžete do auta dostat.
Popis jednotlivých prvků výbavy by vydal na samostatný a dost dlouhý článek. BMW totiž dopřálo svému menšímu sedanu úplně vše, co známe třeba z řady 5 nebo nové X5. Startovat a odemykat tak můžete i zde mobilním telefonem (nebo speciální kartou), ve vrcholné verzi je k dispozici přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3" kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25", multimediální systém ID7 nabízí rozsáhlé možnosti úprav toho, co na displejích chcete vidět, nechybí ani chytré hlasové ovládání ve stylu „Hey, BMW“ (v češtině ale zatím nefunguje). Ani BMW řady 3 nepřišlo o otočný ovladač systému iDrive, což je fajn, protože praxe ukazuje, že kompletní dotykové ovládání ve stylu Audi není moc praktické.
Během prvních pár desítek kilometrů jsem nepřišel na nic, co by mi v kabině nové řady 3 vadilo. Kabina to je na první pohled prémiová, sedadla mají výborný tvar, ergonomie vypadá bezchybně a interiér je skvěle odhlučněn. Jediné, co se občas dostalo dovnitř, byl zvuk naftového čtyřválce.
Pro české silnice ideál
Na velmi vysoké úrovni je také komfort odpružení. BMW říká, že novou řadu tři chtělo naladit více sportovně a tudíž autu dopřálo tužší podvozek, jenže to se na pohodlí evidentně neprojevilo. Testovaný exemplář stál na osmnáctipalcových kolech a záplatované okresky v okolí Prahy žehlil náramně. Žádné ostré rázy od kol, žádné odskakování, žádné vibrace. Nadhled, se kterým se auto nese po tuzemsky nedokonalých silnicích, je vážně příjemný. Svůj díl na tom mají také standardně dodávané tlumiče s hydraulickými dorazy.
K prvním českým jízdám jsme si vzali verzi BMW 320d xDrive, tedy čtyřválcový diesel naladěný na 140 kW (190 k) doplněný o automatickou převodovku a pohon všech kol. Svou akcelerací vám dech nevyrazí, ale pro běžné cestování má dynamiky dost a dálničních 140 km/h zvládá bez potíží. Automatická převodovka funguje – jako už tradičně – bez nejmenších připomínek. Má osm rychlostí a oproti F30 dostala kratší nižší stupně, větší rozsah převodů, lepší tlumič torzních kmitů a lepší propojení s ostatními systémy vozu.
BMW 3 2019 (G20): Nabídka motorizací a jízdní výkony
Typ motoru | Výkon (kW/k) | Toč. moment (Nm) | 0-100 km/h (s) | Max. rychlost (km/h) | |
---|---|---|---|---|---|
320i | R4 | 135/184 | 300 | 7,1 | 240 |
330i | R4 | 190/258 | 400 | 5,8 | 250 |
M340i | R6 | 275/374 | 500 | 4,4 | 250 |
318d | R4 | 110/150 | 320 | 8,5 | 226 |
320d | R4 | 140/190 | 400 | 7,1 | 240 |
330d | R6 | 195/265 | 580 | 5,5 | 250 |
330e | R4 | 185/252 | 420 | --- | --- |
BMW zatím prodává novou řadu 3 výhradně se čtyřválci. Výjimkou je pouze 330d osazené naftovým šestiválcem. V červenci dorazí sportovní provedení M340i xDrive a pohon všech kol pro motorizace 330i a 330d. Tyto novinky doprovodí ještě plug-in hybrid 330e. Do budoucna se počítá i s plnokrevnou M3, která podle všeho dostane pohon xDrive s možností odstavit pohon přední nápravy a vysoce expresní dynamiku (a pravděpodobně i manuál). Ostatně už M340i xDrive zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 4,4 s.
Podrobnější hodnocení jízdních vlastností si necháme na klasický test. Po prvních kilometrech ale není důvod myslet si, že by nová řada 3 byla špatným autem i z pohledu zapálených řidičů. BMW s ohledem na zábavnou jízdu upravilo třeba odklony kol, o hydraulických dorazech tlumičů už řeč byla, rozložení hmotnosti je 50/50 a navíc vůz (dle motorizace) mezigeneračně zhubl až 55 kg. Kromě toho i verze s pohonem všech kol jasně preferuje zadní nápravu, takže i naftový čtyřválec dokáže být přetáčivý. Řízení je strmé a zdá se být komunikativní. Nová trojka zkrátka jezdí opravdu hezky.
Bude to komfortní společník
Tichý interiér a podvozek schopný odfiltrovat veškeré díry jsou jen jednou stránkou nabízeného komfortu. BMW připravilo také pro řadu 3 obří množství asistenčních systémů v čele s asistovaným řízením. Stejně jako X5 pak i nová řada 3 nabízí asistent couvání, který posledních 50 m odcouvá přesně tak, jak jste s autem přijeli. Nechybí asistent upozorňující na provoz přijíždějící z kolmého směru. Ten můžete využít jak při couvání, tak při najíždění do nepřehledné křižovatky. BMW 3 taktéž pomůže s jízdou ve zúžených pruzích, parkovací asistent už od řidiče nevyžaduje žádnou pomoc a v nabídce jsou i laserové světlomety schopné osvítit vozovku na vzdálenost až 530 m. Stejně jako jinde se ale zapínají automaticky, a to při rychlosti od 60 km/h výše.
Nejlevnější BMW řady 3 G20 stojí na českém trhu 921 700 Kč včetně DPH. Jde o diesel 318d 110 kW (150 k) s manuální převodovkou. Zážehové verze startují u provedení 320i (135 kW/184 k) s cenovkou 978 900 Kč. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde: