Švédské aktivistické skupiny dotáhly boj proti automobilům k dokonalosti. Majitelé veteránů je mají opatřit katalyzátorem

26.07.2023
2 nové názory
Autor: Lukáš Dittrich

Stockholm odstartoval kampaň zaměřenou na majitele historických automobilů. Během jejich setkání je totiž produkováno příliš mnoho emisí. Proto by si úředníci přáli, aby majitelé na své veterány dodatečně namontovali katalyzátor. 

Švédsko je jednou z evropských zemí, kde se podařilo prosadit pomocí řady opatření elektromobilitu ve větší míře. Konkrétně Stockholm ve své nedávné tiskové zprávě přímo uvádí, že emise oxidu uhelnatého jsou díky novým a čistším automobilům celkově nízké, jenže při příležitostech, kdy se ve městě konají srazy veteránů, dochází ke zvýšení emisí „nad přípustnou mezní hodnotu“. Řešením je kampaň vyzývající majitele historických aut, aby do nich namontovali katalyzátor. 

Tisková zpráva města Stockholm říká, že nejhorší situace je v ulici Sveavägen. Odkazuje tak na sraz veteránů, který se zde koná už desítky let. Podle švédské pobočky magazínu Auto motor a sport může toto rozhodnutí znamenat konec této tradice. 

Jak drahým koníčkem je vlastnictví veterána? Majitelé ročně utratí v průměru 50 tisíc a nenajedou ani 800 km
Přečtěte si také:

Jak drahým koníčkem je vlastnictví veterána? Majitelé ročně utratí v průměru 50 tisíc a nenajedou ani 800 km

Z komentářů na fóru flashback.org se zdá, že ne každý je proti. Dokonce se zde objevují názory, podle kterých by se mělo zakázat vůbec používání zbytečných věcí, jako jsou mimo jiné i historická auta. Jiní poukazují na fakt, že emise produkují také motorové čluny, lodě nebo obyčejné benzinové sekačky na trávu a že podíl veteránů na celkové produkci emisí ve městě je naprosto zanedbatelný. 

Podle oficiální zprávy města Stockholm není problém opatřit historický vůz katalyzátorem, i když ho původně z výroby neměl. Výsledek pak údajně bude prospívat zdraví mnoha lidí. 

Auto motor a sport cituje Larse Strömgrena, radního města Stockholm pro dopravu, podle kterého má být ulice Sveavägen „naplněna životem lidí spíše než řevem motorů“. Na této ulici mají vznikat bleší trhy, venkovní posezení nebo kulturní akce, mezi které se ale tradiční sraz veteránů nepočítá. Magazín také připomíná záměr vedení švédského města snížit automobilovou dopravu o třicet procent, a to zákazem vjezdu do centrálních částí pro klasické spalovací motory. 

  • Našli jste v článku chybu?