Dopravních omezení se letos urodil rekordní počet. Kromě dnes už tradiční rozestavěné D1 přibylo velké množství uzavírek všude možně. To spolu nese kromě kolon ve špičkách také nutnost každou chvíli zpomalovat. A to i tehdy, kdy na staveništi nikdo není a provoz je plynulý. Pro policii je to vítaná příležitost, jak se do takových úseků postavit se svým neoznačeným vozem nebo tam ještě lépe rovnou postavit úsekové měření. V Austrálii teď přišli se zajímavým nápadem, jak řidičům situaci alespoň částečně usnadnit.
Návrh představil nově zvolený premiér australského státu Victoria Dan Andrews. Pointa je naprosto jednoduchá. Když budou na staveništi probíhat práce, bude zde rychlostní limit snížen. Pokud bude staveniště bez dělníků, bude nutné v daném úseku vyměnit značku snižující maximálně dovolenou rychlost a řidiči pak budou moci projíždět staveništěm rychleji.
Jak doplňuje australský magazín CarAdvice, podobný návrh se u tamních zákonodárců objevil už v minulosti, v platnost ale zatím nikdy nevstoupil. Ani teď není jisté, zda se nakonec dostane do praxe. Vše se má teprve projednat při prvním zasedání parlamentu, které proběhne v únoru.
Bylo by hezké, kdybychom se tímto nápadem inspirovali i u nás. Ministerstvo se zejména v případě D1 ohání tím, že jde hlavně o bezpečnost dělníků. Jenže velmi často se lze setkat se situacemi, kdy je na staveništi prázdno a místo obvyklých 80 km/h by se zde alespoň 110 km/h jezdit dalo. Jenže to by úřady přišly o naprostou většinu příjmů z pokut, protože ze statistik vyplývá, že drtivá většina přestupků v měřených úsecích na D1 se týká překročení rychlosti o méně než 30 km/h. Úřady pak posílají výzvy k uhrazení určené částky a nikdo se nezabývá tím, kdo vůz řídil. Stačí zaplatit.
Dan Andrews slibuje, že v australské realitě bude pravidlo o nutnosti měnit značky určující rychlostní limit podle pracovní doby součástí každé smlouvy na stavební práce a za jeho neplnění budou hrozit sankce. Uvidíme, zda se tato novinka v Austrálii prosadí, u nás se něčeho podobného téměř jistě nedočkáme.