V Austrálii přišli s nápadem, jak zmírnit dopady uzavírek. Nejen na D1 by byl k nezaplacení

4 nové názory
Autor: Redakce
  • V Austrálii chtějí zmírnit dopady stavebních uzavírek tak, že se bude v daném úseku průběžně měnit rychlostní limit 

  • Rychlost bude snížená pouze tehdy, pokud budou na staveništi probíhat nějaké práce a budou tam dělníci

  • Na D1 by taková věc byla velmi vítaná, jenže instalované úsekové měření by pak přišlo o velkou část „příjmů“ z pokut 

Dopravních omezení se letos urodil rekordní počet. Kromě dnes už tradiční rozestavěné D1 přibylo velké množství uzavírek všude možně. To spolu nese kromě kolon ve špičkách také nutnost každou chvíli zpomalovat. A to i tehdy, kdy na staveništi nikdo není a provoz je plynulý. Pro policii je to vítaná příležitost, jak se do takových úseků postavit se svým neoznačeným vozem nebo tam ještě lépe rovnou postavit úsekové měření. V Austrálii teď přišli se zajímavým nápadem, jak řidičům situaci alespoň částečně usnadnit.

Návrh představil nově zvolený premiér australského státu Victoria Dan Andrews. Pointa je naprosto jednoduchá. Když budou na staveništi probíhat práce, bude zde rychlostní limit snížen. Pokud bude staveniště bez dělníků, bude nutné v daném úseku vyměnit značku snižující maximálně dovolenou rychlost a řidiči pak budou moci projíždět staveništěm rychleji.

Zúžení na D1 jsou peklo. A řidiči ho ještě zhoršují bezdůvodným blokováním ostatních
Přečtěte si také:

Zúžení na D1 jsou peklo. A řidiči ho ještě zhoršují bezdůvodným blokováním ostatních

Jak doplňuje australský magazín CarAdvice, podobný návrh se u tamních zákonodárců objevil už v minulosti, v platnost ale zatím nikdy nevstoupil. Ani teď není jisté, zda se nakonec dostane do praxe. Vše se má teprve projednat při prvním zasedání parlamentu, které proběhne v únoru.

Bylo by hezké, kdybychom se tímto nápadem inspirovali i u nás. Ministerstvo se zejména v případě D1 ohání tím, že jde hlavně o bezpečnost dělníků. Jenže velmi často se lze setkat se situacemi, kdy je na staveništi prázdno a místo obvyklých 80 km/h by se zde alespoň 110 km/h jezdit dalo. Jenže to by úřady přišly o naprostou většinu příjmů z pokut, protože ze statistik vyplývá, že drtivá většina přestupků v měřených úsecích na D1 se týká překročení rychlosti o méně než 30 km/h. Úřady pak posílají výzvy k uhrazení určené částky a nikdo se nezabývá tím, kdo vůz řídil. Stačí zaplatit.

Dan Andrews slibuje, že v australské realitě bude pravidlo o nutnosti měnit značky určující rychlostní limit podle pracovní doby součástí každé smlouvy na stavební práce a za jeho neplnění budou hrozit sankce. Uvidíme, zda se tato novinka v Austrálii prosadí, u nás se něčeho podobného téměř jistě nedočkáme.

Uvítali byste, kdyby se v uzavírkách měnila rychlost podle toho, zda tam zrovna někdo pracuje?

Martin (neregistrovaný)
Důležité je ale jestli i v opravovanému úseku se dá jet rychleji. Např po čerstvě odfrezovane silnici se nedá jet někdy ani maximální povolenou... Takže všeho s mírou...
Posleda (neregistrovaný)
Za zamyšlení stojí i rychlostní limity. V Austrálii nejde o km za hodinu, ale míle. Takže přes stavbu při práci v přepočtu 96 km/h, po pracovní době 160.
Forest (neregistrovaný)
Nejsmutnější je pohled v rámci D1. Jedete kolem flákajících se dělníků, kdy jeden pracuje, tři kolem práci předstírají a zbytek se ani tím nezatěžují. Ale trochu se mýlím a opravím sám sebe: nejsmutnější je, že lidé, kteří nespěchají nebo nezvládají jízdu v omezení (ne rychlosti ale zúženém prostoru) tak zdržují ostatní svým přístupem.
Tomáš MAREK (neregistrovaný)
V Česku by prozatím stačilo, kdyby: 1) se na opravovaných úsecích pracovalo na 3 směny 2) ihned po skončení oprav zmizely značky 3) v případě řízeného provozu byla použita inteligentní signalizace
  • Našli jste v článku chybu?