Test Renault Austral 1.3 TCe: Francouzský Tiguan spouští ve třídě kompaktních SUV velkou galskou interiérovou revoluci

přidejte názor

Kategorie kompaktních SUV zažívá v Evropě mimořádný boom. Renault v ní dosud neměl zcela rovnocennou alternativu k zavedeným rivalům. To se ale nyní mění a Austral dovede v lecčems i zabodovat na jejich úkor.

Austral se snaží dělat vše lépe než Kadjar, a navíc nahradí další modely – Koleos, Talisman a v prodloužené verzi se třemi řadami sedadel se stane i další generací někdejšího MPV Espace.

Oproti Kadjaru je mnohem dospělejším autem, a změnu dává najevo i svým novým jménem. Design je v jeho případě sázkou na jistotu, přičemž v novém aranžmá používá známé prvky. Přední část nese nové logo Renaultu, velkou chromovanou mřížku chladiče a světla pro denní svícení ve tvaru písmene C. Podobně jsou řešena i koncová světla. Celkové proporce přídě a zádě jako bychom již někde viděli. Ano, novinka vypadá jako přefouknutý Mégane E-Tech. Velikostí se Austral blíží Volkswagenu Tiguan a ve všech směrech je větší než Nissan Qashqai na stejné platformě CMF-CD. S délkou 4,51 m je pak na půli cesty mezi Škodou Karoq a Kodiaq.

Celkové proporce i jednotlivá řešení designu jsou povědomé. Austral vypadá jako přefouknutý Mégane E-Tech

Autor: Lukáš Dittrich

Provedení Esprit Alpine neznamená nějaké sportovní vlastnosti jako v případě kupé Alpine A110. Jedná se jen o sportovně stylizovanou výbavovou verzi, která u Renaultu nahrazuje dřívější provedení R.S. Line a Initiale Paris a objeví se i na dalších nových modelech Renaultu. Zvláště ve dvoubarevném barevném provedení působí efektně a má i lehký prémiový nádech, který pokračuje i uvnitř.

Vnímaná kvalita kabiny

Zatímco zevnějšek je spíše konzervativní, v interiéru se odehrála malá revoluce. Austral se ale tak trochu chlubí cizím peřím – palubní desku si totiž půjčil z elektrického Méganu E-Tech. Jedná se o povedenou kombinaci 12“ displeje v kapličce před řidičem a 12,3“ obrazovky infotainmentu s vysokým rozlišením. Zatímco v hatchbacku jste za obrazovkami schováni, v SUV sedíte znatelně výše.

Palubní desku s velkými displeji si Austral půjčil z elektrického Méganu E-Tech. Celý infotainment využívá software navržený Googlem, je rychlý a má hezkou grafiku

Autor: Lukáš Dittrich

Uvnitř má Austral až prémiový nádech. Použité materiály, kvalita zpracování a i ty displeje se špičkovou grafikou, rychlou odezvou a širokými možnostmi využití se nemusí bát srovnání s tím, co v nižších segmentech nabízí BMW či Mercedes-Benz. A chválíme i fakt, že pod velkým středovým displejem zůstala fyzická tlačítka pro klimatizaci. Při řízení oceníte i příplatkový 9,3“ head-up displej a také soustavu kamer, které zobrazují blízké okolí vozu. Výhled z něj totiž není právě nejlepší, neboť ho významně omezují široké přední i zadní sloupky.

Celý infotainment využívá software navržený Googlem a obsahuje jak jeho vyhledávač, tak i navigaci s Google maps. Zmínit je třeba i dobře fungující funkci hlasového ovládání. Šestihranný volant není úplným ideálem, ale lze si na něj zvyknout. Horší je to s páčkou voliče, kterou si zpočátku stále pletete s tou od stěračů umístěnou pod ní. Navíc působí dosti lacině a fórově. Po prvním usednutí do vozu jako volič vypadá spíše praktická posuvná opěrka pravé ruky na širokém a vysokém středovém tunelu s prostorem pro bezdrátové nabíjení mobilu.

Prémiový pocit u verze Esprit Alpine vzbuzuje i čalounění s alcantarou, které je i na palubní desce a ve výplních dveří. Úroveň „bydlení“ zvyšuje ještě navíc dřevěná dýha a kůže Nappa na volantu.

Sedadla jsou pohodlná, snad jen opora v bederní oblasti u těch předních by mohla být lepší. U provedení Iconic má to řidičovo standardně masážní funkci se třemi programy. Místa v kabině je ve všech směrech dostatek, Austral se tak jeví jako ideální rodinné auto. 

Jeho variabilitě přispívají v rozsahu 16 cm podélně posuvná zadní sedadla (dělená v poměru 1/3 a 2/3) s možností polohování opěradel, která umožňují rozšířit zavazadlový prostor ze 487 až na 575 litrů. Pokud jsou sedadla v zadní poloze, je vzadu opravdu hodně místa pro kolena i pro dospělé. Při sklopených zadních sedadlech je k dispozici 1455 litrů, podlaha však není rovná, ale vytvoří se výrazný schod.

Test Subaru Outback 2.5i Lineartonic Field: Oplastované tulácké kombi je žehličkou na rozbité české silnice
Přečtěte si také:

Test Subaru Outback 2.5i Lineartonic Field: Oplastované tulácké kombi je žehličkou na rozbité české silnice

Žádné velké šetření se nekoná

Pod kapotou pracují již výhradně benzinové motory s jistou mírou elektrifikace. Zatímco full-hybridní verze s tříválcem 1,2 TCe se na český trh dostane až ve druhé polovině letošního roku, mild-hybridní provedení jde koupit již od počátku prodeje. Jedná se o dvě výkonové verze známého zážehového čtyřválce 1.3 TCe spojeného se 12V startérem-generátorem a malou baterii s kapacitou 0,15 kWh, tedy o konstrukčně i cenově nejdostupnější hybridní řešení.

Zatímco slabší 140k verze se prodává se šestistupňovým manuálem, o 18 koní silnější testované provedení je dostupné jen v kombinaci se samočinnou bezestupňovou převodovkou CVT se sedmi předdefinovanými převodovými stupni.

Variabilitě interiéru přispívají v rozsahu 16 cm podélně posuvná zadní sedadla s možností polohování opěradel, která umožňují rozšířit zavazadlový prostor ze 487 až na 575 litrů

Autor: Lukáš Dittrich

Ačkoliv se přeplňovaná třináctistovka může zdát na takto velké auto jako slabý motor, silnější provedení jede v praxi docela svižně. Austral reaguje na plynový pedál spontánně, stovku zvládne za průměrných 9,7 s. Mild-hybrid je tichý, a to i při prudší akceleraci. Při brždění žádný pocit rekuperace energie necítíte. Asistence systému je subjektivně jen minimální. Spotřeba se v praxi pohybuje mezi 7 a 8 litry na 100 km. Pokud budete jezdit hodně ve městě, pak počítejte o litr víc. Tedy žádný velký zázrak, na druhé straně se ale jedná o již poměrně velké auto.

Austral disponuje pohonem pouze předních kol, přestože by čtyřkolka byla technicky možná, neboť Nissany Qashqai i X-Trail na stejné platformě ji mají. Jedná se ale o marketingové rozhodnutí s ohledem na zvyklosti v této třídě, emise a cenu.

Mild-hybrid na rozdíl od full-hybridu nemůže mít systém 4Control s natáčením zadních kol, který zlepšuje manévrovací schopnosti ve stísněných prostorech. Navíc má místo víceprvkové nápravy jen obyčejnou torzní příčku. V praxi ale tento hendikep překvapivě není prakticky vůbec znát. Podvozek je velmi dobře vyladěný a Austral hezky sedí na silnici, v zatáčkách se chová docela agilně, a i v provedení s velkými 20“ koly je jízda v něm příjemně uhlazená. Na dálnici je ale již okolo 100 km/h znát aerodynamický hluk, podvozek je ale odhlučněný dobře.

Provedení Esprit Alpine neznamená sportovní vlastnosti, jedná se jen o sportovně stylizovanou výbavovou verzi

Autor: Lukáš Dittrich

Řízení nepřináší nějaký nadbytek zpětné vazby, ale na druhé straně kontrola nad autem je dostatečně dobrá. Přestože se tento Renault jeví jako jeden z těch dynamičtějších modelů na trhu, sportovní svezení s ním ani ve verzi Esprit Alpine nezažijete.

Austral je sympatickým oživením ve třídě kompaktních SUV. Konkurence je ale početná a ceny oproti Kadjaru i vzhledem k bohatší výbavě mnohem vyšší. Jednoznačným argumentem pro koupi tohoto nového Renaultu je zcela určitě špičkové přístrojové vybavení a prémiově působící kabina.

+ Kvalitní infotainment, prostorný, variabilní a hodnotně působící interiér, jisté jízdní vlastnosti a komfort, bohatá výbava
-  Páčka voliče se plete s páčkou stěračů, široké přední sloupky, vyšší spotřeba ve městě, pohon všech kol se nedodává, vyšší cena


Technické údaje Renault Austral 1.3 TCe 160 Mild-hybrid Iconic Esprit Alpine
MOTOR
Konstrukce: Přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1333
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 116/5250–5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 270/1800–3750
 Převodovka:  sedmistupňová samočinná dvouspojková
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0–100 km/h (s): 9,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 175
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 6,2–6,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4510
Šířka bez zrcátek (mm): 1825
Výška (mm): 1644
Rozvor náprav (mm): 2667
Provozní hmotnost (kg): 1621
Objem zavazadlového prostoru (l): 487–575/1455
CENY
Cena modelu od (Kč): 955 000,–
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?