Audi e-tron dorazilo na trh s novým jménem, delším dojezdem a vylepšenými světlomety z Jihlavy

přidejte názor
  • Audi e-tron prošlo větším faceliftem, který kromě jiného změnil také jméno. Aktuálně se teď tento vůz jmenuje Q8 e-tron
  • Provedení 55 přichází s novou baterií nabízející využitelnou kapacitu 106 kWh, verze 50 dostala baterii s kapacitou 89 kWh
  • Další změny se dotkly vnějšího designu, aerodynamiky nebo projektorových světel vyráběných v České republice 

Audi e-tron byl spolu s Jaguarem I-Pace a Mercedesem-Benz EQC jedním z vůbec prvních prémiových elektromobilů od tradičních výrobců. Teoreticky tyto modely měly mít výhodu, protože přišly v době, kdy konkurence zdaleka nebyla tak početná, jenže praxe ukázala, že brzké uvedení do prodeje přineslo spíš nevýhodu. Příval elektromobilů v poslední době znamenal, že tyto modely začaly velice rychle zastarávat. Nakonec Audi představilo e-tron v roce 2018 a hned o rok později už výrobce mluvil o modernizaci. Loni pak dorazil další facelift, který šel více do hloubky a který změnil také jméno. Z Audi e-tron se stala Q8 e-tron. 

Modernizovanému Audi e-tron přibylo do označení „Q8“, má lepší baterie a dojede dál
Přečtěte si také:

Modernizovanému Audi e-tron přibylo do označení „Q8“, má lepší baterie a dojede dál

Na pohled se toho ale nakonec zas až tolik nezměnilo. Elektrické Audi má přepracované nárazníky, novou masku a při hodně detailním zkoumání můžete odhalit i nové technické detaily, jako třeba deflektory před koly upravující proudění vzduchu. Termomanagement vozu využívá aktivní žaluzie v přední části vozu, což opět vylepšuje aerodynamiku. Mimochodem, celý systém chlazení akumulátoru, elektromotorů, výkonové elektroniky a klimatizace interiéru má několik vzájemně propojených okruhů a dohromady využívá přes čtyřicet metrů kanálků, hadiček a trubek. Koluje v něm přes 20 litrů náplně. A pak že jsou elektromobily technicky jednodušší. Pro úplnost, u verze Sprotback je součinitel odporu vzduchu nově 0,24 a v případě SUV 0,26. 

Lepší světla z Jihlavy

Mimořádně zajímavým detailem jsou vylepšené světlomety. Vrcholná verze Digital Matrix LED sice na pohled vypadá pořád stejně, protože se po stránce hardwaru nic neměnilo, nový software ale přinesl další funkce. Světlomety tak dokážou na silnici promítat symboly znázorňující systém vedení v pruzích, nabízí speciální funkci naznačující blinkr a následné přisvícení vedlejšího pruhu ve chvíli, kdy do něj řidič přejíždí, umí upozornit na blížící se překážku a bonusem jsou různé efektní animace. 

Q8 e-tron má jinou masku, která může být v horní části také podsvícená. Světlomety se sice vizuálně nezměnily, ale jejich vrcholné provedení Digital Matrix LED dostalo nové funkce

Autor: Lukáš Dittrich

Technologii jako takovou známe už z minulosti. Světlo zde produkuje několik diod a o přesnou distribuci se stará v každém světlometu 1,3 milionu mikrozrcadel. Schopnosti tohoto systému jdou tak daleko, že je reálně možné používat světla jako projektor pro promítání filmů. Velmi moderní technika a neuvěřitelně jemná mechanika má ale také své stinné stránky. Cena jednoho tohoto světla coby náhradního dílu je něco málo přes sto tisíc. Nároky na prostředí, ve kterém zrcadla a diody pracují, jsou tak vysoké, že v podstatě vylučují možnost v případě nehody přeskládat „vnitřnosti“ do jiného plastového obalu. Jinak řečeno, i drobná nehoda znamenající jen prasklý plast bude v praxi znamenat nutnost vyměnit světlo jako celek. 

Tyto světlomety dodává společnost Automotive Lightning sídlící nedaleko Jihlavy. Najdete tak na nich podpis „Made in Czech Republic“. Stejného dodavatele využívá také BMW, Mercedes-Benz nebo Škoda. Fungování světel si můžete prohlédnout na videu: 

Nižší spotřeba, delší dojezd

Interiér zůstal víceméně stejný, měnila se ale technika. Q8 e-tron pořád používá jako jeden z mála elektromobilů na trhu výhradně asynchronní elektromotory. V rámci modernizace došlo ke zvýšení počtu vinutí na statoru, což znamená silnější magnetické pole při stejném proudu. Přeloženo do řeči běžného lidu, takový elektromotor produkuje vyšší točivý moment při stejné spotřebě, respektive stejný točivý moment jako dříve, ale s nižší spotřebou. Je zkrátka efektivnější. Tato změna se týká zadního elektromotoru, ten přední zůstal stejný. Pro úplnost, Q8 e-tron má vždy pohon quattro, tedy dva elektromotory. 

Druhou zásadní novinkou je příchod nové baterie. Verze 50 dostala baterii s kapacitou 95 kWh dříve nasazovanou pro e-tron 55, varianta 55 používá nový akumulátor s kapacitou zvýšenou na 114 kWh. Obal akumulátoru zůstal stejný, stejně jako moduly, změnily se ale samotné články, které mají u nové baterie zhruba o 20 % vyšší energetickou hustotu. Nevýhodou je zvýšení hmotnosti. Přestože velikostně se nic nemění, baterie u verze 55 teď váží 728 kg, což je nárůst zhruba o 20 kg. 

Zajímavé je, že moduly baterie pro Q8 e-tron jsou relativně malé. Rozhodně menší ve srovnání s platformou MEB, na které stojí třeba Audi Q4 e-tron nebo elektrické Škody Enyaq iV a Volkswageny řady ID. A menší modul znamená jediné. V případě vadného článku je jeho výměna levnější, přestože Q8 e-tron je celkově dražším autem. Cena jeho modulu je zhruba poloviční oproti platformě MEB. 

Audi mění systém označování svých vozů. Sudá čísla budou nově vyhrazena elektromobilům. Proto také e-tron dostal označení Q8. Verze používající spalovací motory u nově uváděných modelů ponesou vždy lichá čísla 

Autor: Lukáš Dittrich

Příjemné svezení 

Audi Q8 e-tron se aktuálně nabízí ve třech variantách. Provedení 50 e-tron dosahuje výkonu až 250 kW a točivého momentu 664 Nm, dojezd podle WLTP je 480 km pro SUV a 500 km pro Sportback. Model Q8 55 e-tron nabídne až 300 kW, vrchol točivého momentu je stejný. Díky lepší baterii pak ujede až 580 km, respektive až 600 km v případě Sportbacku. SQ8 disponuje trojicí elektromotorů, systémovými parametry 370 kW/973 Nm a dojezdem 500 km pro obě karosářské verze. 

Během prvních jízd jsme krátce vyzkoušeli Sportback ve verzi 55. Svižný elektromobil potěší zejména cestovním komfortem. Kromě přítomnosti pohonu všech kol je totiž standardem pro všechny varianty také vzduchové odpružení. Výrobce rovněž sáhl po menších změnách na podvozku, takže Q8 e-tron má strmější řízení a tužší silentbloky na nápravách. Celkově by měl být agilnější a v zatáčkách jistější, ale změny nejsou tak dramatické, abychom je bez přímého srovnání s předchozí verzí odhalili. 

Že jsou elektromobily na servis levnější? U luxusních modelů to vždy neplatí
Přečtěte si také:

Že jsou elektromobily na servis levnější? U luxusních modelů to vždy neplatí

Elektrické Audi každopádně jezdí velmi dobře a i s tím tolik diskutovaným dojezdem to nebude tak špatné. Během prvních jízd vůz vykázal spotřebu 32 kWh/100 km. Vzhledem ke svižnému tempu to je pořád docela slušná hodnota zaručující dojezd přes 300 km. Spolu s novou baterií také přišlo navýšení nabíjecího výkonu ze 150 na 170 kW. Navzdory větší kapacitě se tak čas pro nabití nijak neprodloužil. 

Audi Q8 e-tron je příjemný elektrický crossover. Navzdory všem změnám to na dnešním trhu nebude mít jednoduché, protože konkurence začíná být obecně velmi tvrdá a novější modely využívající modernější platformy dokážou nabídnout některé výhody dané základní technikou, jako například rychlejší dobíjení. Modernizovaný e-tron, pardon, Q8 e-tron, si ale přesto patrně své zákazníky a místo na trhu bez problémů najde. Lákadel na případné zájemce má víc než dost. 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?