- Nebeská úroveň jízdního komfortu
- Elasticita a kultivovanost motoru
- Relativnně snadná ovladatelnost
–
- Za řazení pata-špička se připlácí
- Zpátečka není ani v příplatkové výbavě
Symbolem luxusního cestování byl Roadmaster už v době, kdy se svět probíral z velké války. Za sedmdesát let se toho hodně změnilo nejen ve Springfieldu, mezi elitou však Indian zůstává.
Společným a prakticky výhradním cílem všech velkých touringů je rozmazlovat svého majitele všemi dostupnými prostředky. Termíny jako úspora hmotnosti nebo posouvání výkonové křivky od jejich výrobců neuslyšíte, zato seznamy prvků a funkcí zpříjemňujících jízdu se rok od roku prodlužují. A Indian v tomto směru udělal za poslední roky obrovský skok. Co na tom, že si jeho nejbližší konkurent veřejně utahuje z vlastnických poměrů v nejstarší americké továrně na motorky? Teprve se silným a stabilním partnerem za zády se springfieldští produktoví manažeři mohli pořádně rozmáchnout a vrátit mezi cestovatelskou smetánku. A když se za chvíli pořádně podíváte na to, co všechno současný Roadmaster nabízí, úšklebky z Milwaukee vám začnou připadat přinejmenším nemístné.
Testovaný kus sice nepochází z exkluzivní limitované edice Elite, ale i ze základního modelu čiší luxus a okázalost na všechny strany. Opulentní kapotáž, doplněná mohutnými „revmaplasty“ a prostornou sedací soupravou, hlásí do světa, že lidem v Indianu na pohodlí posádky Roadmastera velmi záleží. Vysoký podíl blyštivých ploch zase dává okázale najevo, že tato motorka není z nejlevnějších. A když se rozvalíte ve fortelném křesle, uchopíte široká řídítka a vaše nohy spočinou na pogumovaných plotnách velikosti skateboardu, pochopíte význam slova suverenita. Za přední maskou zvící rozměrů sněžného pluhu okamžitě získáte pocit, že vás nemůže ohrozit absolutně nic.
Elektricky ovládaný plexištít je jako francouzské okno v obýváku – i když trochu zkresluje, můžete se přes něj nerušeně kochat krajinou či ubíhajícím asfaltem. Jakou atmosféru si k tomu vytvoříte, záleží jen na vás; stowattový audiosystém je připraven přehrát každou dostupnou radiostanici i vybranou hudbu z USB nebo telefonu. Na sedmipalcové dotykové obrazovce systému Ride Command si k tomu můžete navolit některý z osmi layoutů, nebo ji vypnout a nechat pracovat jenom staré dobré budíky.
Na otáčkoměru ale žádnou velkou akci neuvidíte – ve většině situací si véčko o objemu 1811 (od modelu 2020 už dokonce 1890) cm3 vystačí s pásmem mezi volnoběhem a dvěma tisíci otáček, špička točivého momentu leží přímo uprostřed stupnice. Na ručičku se ale vlastně ani dívat netřeba; otáčky by se za jízdy klidně daly počítat. Ne však podle vibrací – ty téměř dokonale eliminuje vyvažovací hřídel, která sama o sobě váží skoro dvě kila – ale podle rytmiky dvou výfukových koncovek, elegantně protažených pod bočními kufry. Čeho si však sotva všimnete, je aktivace a deaktivace zadního válce při popojíždění v koloně. Tato nová vychytávka má za cíl chránit oblast sedla (rozuměj rozkrok) před zbytečným přehříváním, na funkci však nemá pražádný vliv – motor prostě táhne pořád stejně plynule a je mu celkem fuk, který ze tří jízdních módů zvolíte nebo jak máte zrovna zařazeno. Mimochodem, převodovka pracuje hladce a přesně, ale řazení pata-špička by stejně nemuselo být v katalogu příplatkových doplňků. A zpátečka by ve výbavě čtyřmetrákové motorky měla být také samozřejmostí.
Mamutí váha je naštěstí na obtíž jenom ve chvíli, kdy nešikovně zaparkujete. Ani nadstandardně dlouhý rozvor není překážkou při brouzdání po českém venkově – Roadmaster se na svou postavu překvapivě snadno řídí. Měkký podvozek se sice rád zhoupne na každé prohlubni v asfaltu, ale rozjetou horu železa (pardon, hliník tu má také výrazné zastoupení) to pochopitelně nemůže jen tak vyvést z míry. A jsme zpátky u suverenity.
Stejně jako čelní plocha tvoří takřka neproniknutelný štít proti všemu, co by vás mohlo při jízdě obtěžovat, podvozkové komponenty spolehlivě odrazí každý útok na pohodlí přicházející odspodu. Zdvihy odpružení jsou vskutku velkorysé, zadní centrál lze navíc jednoduše dofouknout, když vezete za sebou svoji lepší polovičku. Ta až zjistí, že do uzamykatelných kufrů se vejde půl koupelny a zadní sedlo má samostatně regulované vyhřívání a nastavitelné stupačky, doma určitě nezůstane.
Indian Roadmaster 2020: Verdikt
Indian Roadmaster mezi současnou světovou špičku cestovních motocyklů rozhodně patří. Navenek poněkud klame tělem, pod těžkopádně a trochu archaicky vyhlížejícím kabátem se však schovává překvapivě snadno ovladatelná a ještě překvapivěji všestranná motorka prošpikovaná moderní technikou, která vás zahrne komfortem od hlavy až k patě. Jediným možným důvodem, proč se vám nebude chtít tlačit Roadmastera každý den z garáže, by mohla být chybějící zpátečka v jinak téměř nekonečném výčtu standardní výbavy.
Foto: David M. Bodlák
Cena testovaného motocyklu: 33 240 eur
Technické údaje | Indian Roadmaster |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor (mm): | 1668 |
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): | 673 |
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): | 119/114 |
Úhel krku řízení (°): | 59 |
Pneumatika vpředu | 130/90-R 16 |
Pneumatika vzadu | 180/60-R 16 |
Hmotnost (kg): | 422 |
Objem nádrže (l): | 20,8 |
PODVOZEK | |
Rám: | hliníkový |
Zavěšení vpředu: | teleskopická vidlice Ø 46 mm |
Zavěšení vzadu: | kyvná vidlice, centrální tlumící jednotka |
Brzdy vpředu: | 2x čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm |
Brzdy vzadu: | dvoupístkový třmen, Ø 300 mm |
MOTOR | |
Konstrukce: | vidlicový dvouválec 49° |
Zdvihový objem válců (cm3) | 1811 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 62/4500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 151/3000 |