Slušovický Bastard s ruským srdcem slaví. Před čtyřiceti lety vznikla nádherná i nenáviděná Škoda 160 RS MTX

11.08.2023
přidejte názor

V roce 1983 byly vyrobeny první exempláře zajímavé závodní Škody vybavené motorem Lada. Ačkoliv tato auta měla velký potenciál a na soutěžních tratích ukázala svou rychlost, okolnosti jim nepřály a nádherná kupé brzy ze scény zase zmizela. 

Rok 1983 se stal rokem, kdy ve spolupráci plzeňského Metalexu a slušovického Agroteamu vzniklo nádherné závodní kupé označované jako Škoda 160 RS MTX. Prvních startů se dočkalo hned v roce 1984, ale jeho kariéra byla krátká, protože mu nebyly nakloněny okolnosti doby. 

Závodní kupé vycházející ze Škody Garde totiž přišlo coby odpověď na konec velmi úspěšné závodní Škody 130 RS. Tovární tým Škody (AZNP) totiž neměl svůj dosluhující speciál čím nahradit. Základ sériově vyráběných vozů byl zastaralý, motory byly malé a vyhlídky na úspěch v konkurenci zahraničních jezdců zrovna tak. Projekt Agroteamu, ke kterému byl přizván i Metalex, se vydal vlastní cestou, když vzal jako základ kupé Škoda Garde a místo továrního motoru Škoda použil větší šestnáctistovku Lada. 

Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Přečtěte si také:

Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?

Motor samozřejmě doznal spousty změn. Měl kompletně jiné vnitřnosti od pístů přes ventily až po vačkovou hřídel. Směs připravovaly dva dvojité karburátory Weber a výkon dosahoval 160 koní. První prototyp dostal čtyřstupňový manuál ze Škody 130 RS, nicméně se počítalo s pozdějším nasazením pětistupňové převodovky vyvíjené Škodou. Spojka byla původně jednokotoučová, následně vůz dostal dvojkotoučovou spojku MTX. 

Agresivní vzhled dodávaly upravené Škodovce nové laminátové díly včele s poctivým předním spoilerem, vytaženými blatníky a novou přední kapotou opatřenou rozměrnými otvory. Podvozek dostal kromě jiného novou zadní nápravu a nádrž byla přesunuta dopředu. Vůz byl schopný dosahovat rychlostí přes 200 km/h. 

Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Přečtěte si také:

Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“

Nový speciál vznikl v plzeňské dílně v Koželužské ulici, Agroteam si své nové sportovní náčiní převzal v listopadu 1983. Začátkem roku 1984 se Škoda 160 RS MTX postavila na start Valašské rallye a hned ukázala svou rychlost. Tovární speciály na efektní kupé nestačily. Škoda z toho samozřejmě neměla radost. Speciál Agroteamu se pro tuzemského výrobce stal trnem oku a údajně přímo v AZNP se autu kvůli vyměněnému motoru začalo říkat Bastard. 

Plány se závodní Škodou Garde nebyly malé, chystalo se odlehčené provedení i verze opatřená přeplňováním! Jenže k homologaci bylo potřeba postavit 200 kusů a k tomu nikdy nedošlo. Už v půlce roku 1984 tak Bastard opatřený ruským srdcem zase ze scény zmizel. 

Všechny podrobnosti o tomto zajímavém automobilu najdete v našem starším článku: 

Slušovickou Škodu 160 RS MTX posvětil samotný František Čuba. Motor měla z Lady
Přečtěte si také:

Slušovickou Škodu 160 RS MTX posvětil samotný František Čuba. Motor měla z Lady

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?