Koncern Volkswagen se v nastupující éře elektromobilů musí vypořádat s celou řadou problémů. Jedním z nich je software vozů a jeho vývoj, který bude stále významnější. Jenže německý výrobce za konkurencí v podobě americké Tesly zaostává. Podle šéfa koncernu Herberta Diesse proto nastal ten správný čas k tomu, aby Volkswagen začal spolupracovat na vývoji softwaru s jinými společnostmi.
Podle informací Automotive News Europe Herbert Diess přímo uvedl, že Volkswagen „je vždy otevřen spolupráci se třetími stranami a pravidelně v tomto směru zkoumá možnosti“. Součástí strategie je také otevření technologických platforem jiným subjektům. Cílem je celý vývoj urychlit, zvětšit jeho rozsah a také ho zlevnit.
Není to přitom tak dávno, co z Volkswagenu zaznívaly trochu jiné hlasy. V roce 2019 se objevily zprávy o tom, že koncern využívá v případě elektroniky příliš mnoho různých technických základů, protože značky Audi, Porsche a Volkswagen si měly původně softwarová řešení vyvíjet vlastními silami. Jenže to v praxi vedlo k tomu, že software pocházel od zhruba dvou stovek různých dodavatelů. Tento problém měla vyřešit nová divize zodpovědná za software pro celý koncern. Před dvěma lety také alespoň někteří zástupci Volkswagenu přímo odmítali využít služeb technologických společností jako Google. Důvodem byl fakt, že by jim automobilka musela zpřístupnit kompletní data, která vůz sbírá.
Volkswagen už dnes vlastní společnost jménem Cariad, která vznikla s cílem transformovat Volkswagen Group do podoby digitálního poskytovatele mobility. Jenže podle Automotive News Europe spousta odborníků na software německého výrobce minulý rok opustila. Pro automobilku dnes jde o důležité téma mimo jiné proto, že v nadcházejících letech se mají auta změnit na digitální zařízení poskytující předplacené služby. Podle poradenské společnosti Capgemini bude v roce 2030 pocházet pětina příjmů automobilek právě odtud.
V podobné duchu jako Herbert Diess se nedávno vyjádřil i šéf BMW Oliver Zipse. Podle jeho názoru by automobilky měly mezi sebou sdílet základ software, protože se mezi jednotlivými značkami příliš neliší. Problémem je ale fakt, že každý výrobce má jiné vývojové cykly a najít společnou cestu bývá komplikované.
Podle Herberta Diesse také automobily čeká podobný osud, jaký postihl mobilní telefony, kde dnes vládne v podstatě jen Android a iOS. Evropa má ale podle Diesse stále ještě šanci na vybudování silné pozice a pořád může být významným konkurentem pro Čínu a USA. Aktuálně se začíná ve větší míře prosazovat v oblasti software systém Android Automotive OS, na který sází třeba Volvo.