Čínským automobilkám končí žně s podezřele levnými elektromobily. EU zásadně zvedá clo, nejvíce na to doplatí MG

13.06.2024
přidejte názor
Autor: Lukáš Dittrich

Čínské značky se v Evropě dokázaly prosadit, protože nabízí oproti ostatním někdy až podezřele levné elektromobily. Jenže panuje podezření, že toto je dáno podporou výrobců tamní vládou a protože evropské automobilky takovou podporu nemají, nejsou konkurenceschopné. Evropská komise se proto po delším váhání rozhodla zasáhnout. 

Evropská komise aktuálně oznámila, že od čtvrtého července začne platit zvýšené clo na elektromobily dovážené z Číny. Ze všech nejvíc na to doplatí značka MG, které se clo zvýší mnohem více než ostatním čínským automobilkám. Informují o tom Automotive News. 

Podle Automotive News je důvodem fakt, že koncern SAIC je přímo napojen na čínskou vládu a při podrobnějším šetření ze strany EU, které mělo za cíl zjistit míru státní podpory, s vyšetřovateli nespolupracoval. Dnes se na čínské elektromobily vztahuje clo 10 %, od 4. července dojde u značky MG ke zvýšení na 48,1 %. 

Čína útočí. Tamní automobilky mají převrátit pořádky globálního průmyslu, vyzývá šéf značky BYD
Přečtěte si také:

Čína útočí. Tamní automobilky mají převrátit pořádky globálního průmyslu, vyzývá šéf značky BYD

Čínský majitel automobilky Volvo, značka Geely, pak bude čelit zvýšení cla z 10 na 30 % a výrobce BYD bude mít clo zvýšené na 27,4 %. Toto dovozní clo se týká výhradně elektromobilů. Očekává se, že čínské značky proto začnou tlačit do Evropy ve větším množství plug-in hybridy a hybridy. Třeba konkurent Fabie, MG3, je klasickým hybridem, takže se na něj toto navýšení vztahovat nebude a Škoda se může i nadále příchodu malého čínského hatchbacku na trh obávat. 

Musí dojít k lokalizaci výroby 

Snahou ze strany evropských úřadů je to, aby čínské automobilky přesunuly výrobu svých elektromobilů do Evropy. MG ostatně v reakci na oznámení dovozních cel přesun výroby potvrdilo, jiné čínské značky už takové výrobní závody chystají. Analytici očekávají, že čínští výrobci minimálně část dovozních cel přesunou na zákazníka a auta zdraží, což byl záměr. 

Němečtí výrobci ale podle Automotive News nadšení nejsou, protože se obávají protiopatření ze strany Číny a tamní trh pro ně přináší zajímavé zisky. Kromě toho zvýšení dovozních cel na v Číně vyráběné elektromobily se samozřejmě netýká pouze čínských značek, ale i jiných výrobců, kteří vozí svá auta z Číny do Evropy. V případě BMW to je třeba iX3 nebo elektrické Mini, týká se to i Tesly nebo Renaultu. 

VIDEO: Jak vypadá MG4

Zdroj: YouTube/carwow

Zdroj: Automotive News Europe

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?