Čtvrtá generace luxusního sedanu Audi A8 má za sebou oficiální premiéru. Jelikož automobilka postupně publikovala informace o různých technických inovacích, spíše si nyní jen všechno připomeneme, podíváme se na první oficiální galerii a také si řekneme něco o motorech, resp. jejich dynamických parametrech a základních technických údajích.
Asi už víte, že nové Audi A8 dostalo novou platformu MLB Evo. Jedná se o modulární platformu pro větší vozy s motorem vpředu podélně a pohonem zadních nebo všech kol. Revoluční inovací u Audi je použití kompletního 48V elektrického systému, který si vyžádal zajímavý aktivní podvozek a také standardně dodávané hybridní pohony. Mild-hybridní pohon má snížit spotřebu až o 0,7 l na 100 km.
Ano, Audi A8 je už v základu hybrid. Není to ale hybrid jako trřeba Prius, je zde jen kompaktní elektromotor mezi motorem a převodovkou a malá sada akumulátorů. Audi A8 se snaží sbírat veškerou kinetickou energii, kterou pak využívá pro akceleraci (kompaktní elektromotor odlehčuje práci spalovacímu motoru) nebo pohon elektrických systémů vozidla.
Doporučujeme: Test ojetiny: Audi A8 je kvalitní a spolehlivé, ale šetřit na něm nemůžete
Složitý technický základ stojí za nárůstem hmotnosti základního skeletu o 51 kg, ale to je v celkovém více než dvoutunovém měřítku nepatrné. Díky natáčení zadních kol, dodávanému v kombinaci s aktivním řízení i podvozkem, má velký model A8 údajně menší poloměr otáčení než sedan Audi A4!
Systém aktivního podvozku jsme si představili, takže jen stručně: kamera „čte“ povrch silnice a podle získaných dat upraví charakteristiku podvozku. Systém ale také zabraňuje naklánění auta v zatáčce, ponoření přídě při brzdění a zároveň umí připravit auto na náraz. Například pokud senzory očekávají ránu zboku, přizvednou stranu auta tak, aby se očekávanému místu nárazu nastavila ta část konstrukce s nejvyšší pevností.
Audi A8 má také pokročilý systém autonomní jízdy, který dokáže auto v rychlostech do 60 km/h řídit zcela sám. Má to usnadnit a zpříjemnit přesuny v kolonách. Řidič už nemusí dělat nic, dokonce ani přidržovat volant. Tohle je mezi produkčními auty naprostý unikát a historická premiéra. Největší překážkou plně samočinného řízení je, zdá se, stále ještě legislativa. Audi se tváří, že jeho novinka zvládne ve skutečnosti víc.
Design interiéru vychází z dřívějších konceptů, téměř všechno ovládání se přesouvá na programovatelné dotykové displeje. Tlačítek je tu opravdu minimum, ale předpokládáme, že s ergonomií, kalibrací a odezvou si dalo Audi více práce než některé levnější značky. Nebude chybět ani rozpoznání gest nebo ovládání hlasem.
Pod kapotu zamíří nejprve dva třílitrové šestiválce, buď na benzín nebo na naftu. Motor 3.0 TDI má výkon 210 kW (286 k), jednotka 3.0 TFSI nabídne 250 kW (340 k). Všechny motory mají standardně elektrickou asistenci o výkonu až 12 kW. Plug-in hybrid s indukčním nabíjením, dojezdem 50 km na elektřinu a se spotřebou 1,6 l na 100 km dorazí později. Pod kapotou bude mít motor 3.0 TFSI, celkový výkon soustavy 339 kW (450 k) a točivý moment 700 Nm.
Dalšími pohonnými jednotkami jsou dva osmiválce, rovněž benzinový a naftový. Jednotka 4.0 TFSI má výkon 338 kW (460 k), turbodiesel 4.0 TDI poskytne výkon 320 kW (435 k). Časem se dočkají i zájemci o dvanáctiválec. Ano, bude i verze 6.0 W12 v prodlouženém Audi A8 L.
Na trh se nové Audi A8 dostane na podzim a už má i základní německé cenovky. Standardní verze začíná na 90 600 eurech (2 370 000 korun) včetně daně, o 13 cm prodloužené Audi A8 L pořídíte v Německu od 94 100 eur (2 465 000 korun).
Pokud se chcete o nejnovějším Audi A8 dozvědět ještě víc, projděte si opravdu podrobný a obsáhlý press kit: