Stačí jedna špatná série nebo nějaká nedořešená dětská nemoc, a už to má auto spočítané. Výrobci se snaží problémy řešit, ale chvíli to trvá – a pověst modelu zůstane mnohdy pošramocená už natrvalo. Nezáleží na tom, že už se dávno vyrábí vylepšená verze, protože internetová fóra jsou už plná historek o spotřebě oleje, potkaných motorech a podobně.
Dnes se podíváme na podobné případy, které si prošly těžkými počátky, ale nakonec se z nich vyklubaly poměrně spolehlivé ojetiny. Neříkáme, že se nemusíte mít na pozoru, kupujete přeci jen auto z druhé ruky. Ale dřívější problémy jsou dávno pryč a tyto ojetiny, případně motory v ojetinách, už patří mezi slušné a spolehlivé, přestože v hospodě a na internetu vám spousta lidí bude tvrdit opak.
Motor 1.2 TSI po roce 2011
Motor 1.2 TSI dostal v průběhu roku 2011 snad už definitivní vylepšení rozvodů. Řetěz je pevnější a zatím nezlobí
Právě Rapid je škodovka, u které nemusíte pátrat, jestli už má rozvody upravené. Od počátku výroby měl model již poslední modernizovanou verziS rozvodovými řetězy si koncern VW opravdu užil, respektive kupci jeho aut. Dopadlo to i na škodovky, u nás nejprodávanější auta. A jak museli majitelé Fabií, Octavií a SUV Yeti do servisů pro nové rozvody (případně i pro nové motory), pošramotilo to pověst lidové jednotky 1.2 TSI dokonale. Když pak přišla v polovině roku 2011 modernizovaná verze s odolnějším řetězem, nikdo si toho nevšiml.
https://autobible.euro.cz/test-ojetiny-skoda-rapid-ma-pred-sebou-skvelou-bazarovou-karieru/
Takže například Škoda Rapid, prodávaná od roku 2012, má už vlastně jen vylepšenou verzi tohoto jinak velmi příjemného motoru. Mají ho i Octavie od té doby a samozřejmě také ostatní modely. Není tedy důvod se tohoto motoru bát. I starší typ lze navíc na pevnější řetěz přestavět. Nová generace motoru s obchodním označením 1.2 TSI, které se dával do Octavií III a Fabií III, je pak generace EA211. Ta už má rozvodový řemen. Pod stejným označením se tak prodával jeden z nejlepších malých čtyřválců s turbem na trhu. V Octavii III, Rapidu i Fabii III je to asi nejlepší motor, který si v ojetině můžete koupit.
Renault Laguna III 2.0 dCi
Druhá Laguna je typický případ auta, které dokáže značce pověst nadobro zkazit. Nefungovalo na ní snad vůbec nic, vše bylo špatně
Renault si dal proto s třetí Lagunou záležet a postavil poměrně slušné auto. Motory přestaly zlobit, výrazně se zlepšila elektronika a kvalitaPo katastrofální druhé generaci Laguny si musel dát Renault hodně záležet. I když ale sestrojil velmi slušné a poměrně spolehlivé auto, pověst modelu už byla definitivně zničená a nástupce dokonce dostal jiné jméno. Přestože je třetí Laguna docela dobrá, potenciální zájemci se jí v bazarech bojí jako čert kříže.
Povedený je naftový dvoulitr, který má spolehlivější systém EGR a disponuje například chlazeným turbem. Některé verze Euro 4 dokonce nemusely mít DPF, ale ani s ním nejsou velké problémy. Potíže se zadíráním na klice se podařilo vyřešit velmi brzy a díky velké olejové náplni (podle verze 6,6 až 8,2 l) snese tenhle diesel docela dobře jeden klasický český nešvar, tedy přetahování servisních intervalů.
Citroën C4 Picasso/Grand Picasso II 2.0 HDI (6AT)
Už minulá generace C4 Picasso byla docela fajn, ale silnějších naftových dvoulitrů s lepším měničovým automatem bylo málo
Nová generace se posunula jízdně, kvalitativně a k motoru 2.0 HDI už je lepší a komfortnější automat s měničem vždy. I s doplňováním AdBlue se dá žítNemůžeme říci, že by koncern PSA (Peugeot a Citroën) historicky chrlil na svět dobrá a nadmíru kvalitní auta, ale v posledních letech se situace značně zlepšuje. Peugeot je na tom po letech hrůzy zase dobře a také v nabídce Citroënu sem tam najdeme velmi solidní auto. Jedním takovým je například poslední generace MPV Picasso či větší Grand Picasso.
https://autobible.euro.cz/dlouhodoby-test-citroenu-grand-c4-picasso-2-0-bluehdi-eat6-rodinny-typ/
Jednou z největších předností je spolehlivý pohon. Asi nejlepší možností je naftový dvoulitr BlueHDI, který je sice se všemi svými emisními systémy konstrukčně složitější, ale pořád je to v téhle třídě asi nejlepší možnost. Zejména vzhledem k cenám. Podobně vybavené Galaxy nebo Sharan s odpovídajícím nájezdem pořídíte klidně o dobrých dvě stě tisíc dráž. Když pak dvoulitrový diesel zkombinujete s dobrým automatem s hydrodynamickým měničem, máte před sebou nejen spolehlivý, ale i velmi příjemný rodinný minivan.
Subaru Forester 2.0d
Forester je skvělé auto. Je z něj dobře vidět, nabízí prostorný interiér, nebojí se středně těžkého terénu a je v zásadě kvalitně sestavený
S naftovým dvoulitrem Subaru ale byly nejprve dost velké problémy. Výrobce vše vyřešil, ale osud tohoto motoru byl již zpečetěnNa počátku existence se stal z dieselu Subaru takový strašák, že ho dodnes lidé vyškrtávají ze svého seznamu. Jenže automobilce se povedlo počáteční problémy vyřešit. Třeba pětiletý Forester s tímhle motorem může být naprosto skvělá koupě. Původní problémy s rozvody a vstřikovači jsou dávnou minulostí.
Výhodou Subaru je sofistikovaná diagnostika a hlavně ochotný servisní personál, který zpravidla nemá problém pečlivě prověřovat i auta koupená jinde. Snadno tak zjistíte, v jakém stavu jsou vstřiky, filtr pevných částic a jak často jezdilo auto na servis. Horští cestovatelé stejně asi dají přednost benzínu, ale naftový Forester už prostě není takový strašák a prověřené auto s rozumným nájezdem by mohlo mít velmi dobrý potenciál.
Motor 0.9 TCe (Dacia a Renault)
Pokud Dacie nedostávají za uši od necitlivých řidičů, jsou to spolehlivá jednoduchá auta
Motoru 0.9 TCe se lidé bojí kvůli oprávněně špatné pověsti čtyřválce 1.2 TCePověst downsizovaných přeplňovaných motorů v Renaultech a Daciích značně pokazil dost problematický motor 1.2 TCe, který trpěl na hromadění karbonových úsad a další vážné problémy. K tomu se přimíchávaly katastrofické historky o podobně koncipovaných motorech konkurence – a potenciální zájemci obcházeli malý tříválec s turbem v Daciích a Renaultech obloukem.
https://autobible.euro.cz/test-ojetiny-dacia-duster-nenarocny-dric-ktery-hodne-vydrzi/
Jenže devítistovka je odlišné konstrukce. Na rozdíl od dvanáctistovky je to vlastně docela dobrý motor, alespoň pokud ho majitel neutrápí zanedbanou údržbou a špatným zacházením. Motor si totiž ponechal nepřímé vstřikování paliva, čímž odpadá jedna velká bolest downsizovaných motorů s přímým vstřikem, tedy hromadění karbonu v sacích kanálech a na pístech. Snese tak mnohem lépe takové to české tankování u pofidérních pump, hlavně aby se ušetřilo dvacet haléřů na litru. Škoda jen otupělého spodku, řidič si musí dost zvykat. Aspoň že díky turbu není pružnost tak katastrofální. S lehkými Daciemi či malými Renaulty tenhle tříválec cvičí obstojně.