Elektromobily s definitivní platností dorazily také do České republiky. Tuzemská automobilka Škoda začíná prodávat plně elektrické Citigo a plug-in hybridní Superb. Hned příští rok bude následovat plug-in hybridní Škoda Octavia nové generace a v závěru roku 2020 přijde na trh první Škoda postavená na platformě MEB. Mladoboleslavská automobilka chce i s těmito modely dodržet současnou tradici, tedy že v podstatě v jakémkoliv segmentu je nějaký vůz této značky, tam drží v prodejích první místo. Z toho pramení ambice stát se na českém trhu lídrem i v oblasti elektromobility. Jen příští rok by chtěla Škoda registrovat na 2,5 tisíce elektrických Citigo, což je v kontextu České republiky opravdu hodně velké číslo.
S tím souvisí nejen nabídka modelů, ale řada dalších služeb. Škodovácká vize zelené budoucnosti zahrnuje nejen bezemisní auta, ale ekologicky šetrnou výrobu a energeticky soběstačná dealerství. Prodejci se musí připravit na příchod elektromobilů, protože ty výrazně změní způsob prodeje. Třeba už tím, že servis by se měl propadnout o 40 %, neboť elektrická auta jsou technicky jednodušší. To mají kompenzovat jiné placené služby, například v oblasti konektivity.
Změní se showroom a přibude karanténa
Škoda připravila tři úrovně nové podoby svých provozoven. Tu základní musí od začátku příštího roku splnit úplně všichni. Obnáší to místo v showroomu vyhrazené elektrifikovaným automobilům řady iV, přítomnost dobíjecí stanice s minimálním výkonem 11 kW nebo takzvanou karanténní zónu. Ta se týká servisu a je do ní z důvodů bezpečnosti umísťován elektromobil, který prodělal nehodu. V této zóně stráví minimálně 48 hodiny, kdy se měří teplota baterií, aby se zjistilo, zda nehrozí jejich vzplanutí.
Druhá úroveň přidává například ojeté vozy a ve třetí se už naplno pracuje s vizí energeticky neutrální provozovny. To znamená solární panely, rychlonabíjení (50 kW) a hlavně přítomnost záložního zdroje, respektive energetického úložiště.
Kromě toho bylo nutné připravit i servisy, kdy zatím ne každý servis může provádět úplně všechny opravy. V některých servisech nebudou zasahovat přímo do částí elektrického pohonu. Na to je potřeba specialista, který má patřičné elektrotechnické vzdělání a absolvoval týdenní kurz v Mladé Boleslavi. Do konce roku bude alespoň jeden takový pracovník u deseti českých dealerů. Do konce února příštího roku by měl tento počet vzrůst na 40.
Energetické úložiště je zatím pilotní projekt
Škoda kromě nových elektromobilů pracuje také na zařízení, které pomůže snížit náklady související s nutností držet vysoký rezervovaný příkon do dealerství. Jde o to, že s nárůstem elektromobilů pohybujících se kolem prodejen se zvýší odběr elektrické energie. Prodejci si proto budou muset zvýšit takzvaný rezervovaný příkon u dodavatele elektřiny. Pokud to neudělají, můžete se stát, že při shodě různých okolností (třeba po zapojení několika elektromobilů v kombinaci se zapnutou klimatizací) stávající limit krátkodobě překročí. Za to musí následně zaplatit vysoké poplatky. Jenže poplatky se platí i v opačném případě, kdy odběratel rezervovaný příkon nevyčerpá. Právě tohle má řešit energetické úložiště.
Zatím je celá věc ve fázi pilotního projektu, který skončí v prvním čtvrtletí příštího roku. První exemplář funguje v Auto Podbabská. Úložiště má kapacitu 200 kWh a 16 tisíc lithium-iontových článků. Škoda ovšem počítá s modulární konstrukcí, takže nebude problém kapacitu navýšit, pokud bude u prodejny dostatečný prostor a prodejna to bude potřebovat. Stejně tak lze zvýšit i výkon.
Aktuálně se úložiště nabíjí přes noc levným nočním proudem a přes den v případě potřeby dodává do dealerství elektrickou energii tak, aby byly vyrovnávány případné výkyvy. Později bude možné úložiště nabíjet také prostřednictví solárních panelů na střeše prodejny. Pracuje se rovněž s myšlenkou, že úložiště bude obsahovat staré akumulátory z elektromobilů, a současně i s možností prodávat nashromážděnou elektrickou energii do sítě.
Cena je zatím neveřejná, protože jde o nedokončený projekt. Škoda ale připouští, že některá dealerství, kde není možné z různých důvodů postavit trafostanici, se bez tohoto zařízení s příchodem elektromobilů neobejdou.
Kromě auta také balíček elektrifikovaných služeb
Novinkou z pohledu zákazníků budou tři balíčky služeb týkající se právě elektrifikovaných vozů. Jmenují se S, M a L. O cenách ještě nebylo rozhodnuto, cílem ovšem je nabídnout základní balíček bezplatně. Jde o to, že po objednání vozu k vám domů přijde partnerská společnost automobilky, která zkontroluje stav domácí sítě a případně navrhne potřebné úpravy.
Vyšší úroveň M zahrnuje navíc nákup a odbornou instalaci wallboxu (nástěnné nabíječky). Ten bude stát přibližně 25 tisíc včetně DPH. Balíček L jde ještě dál. Kromě instalace wallboxu řeší ještě třeba instalace solárních panelů a případně zajištění dotací. Podobně bude Škoda postupovat také u firemních zákazníků, ovšem s tím rozdílem, že u nich se vše bude řešit více individuálně.
Před samotným objednáním elektrifikované Škody by měl proběhnout jakýsi základní rozhovor se zákazníkem, který má ukázat na to, zda je pro něj elektrický vůz vůbec vhodný. Jinak řečeno, když dorazí zájemce z desátého patra z paneláku kdesi na pražském sídlišti, prodejce mu údajně doporučí ještě nákup klasického auta. Pro úplnost, záruka na baterie bude v případě Škody osm let. Po tuto dobu by původní kapacita akumulátoru neměla klesnout pod 80 %.
Do konce roku 2022 Škoda uvede na trh celkem deset elektrifikovaných modelů, které budou spadat do řady iV. Do roku 2025 by měl činit podíl těchto automobilů na celkových prodejích značky 25 %. Podobně jako třeba Seat počítá i Škoda pro nadcházející roky kromě elektromobilů rovněž s rozšířením nabídky aut spalujících stlačený zemní plyn.