Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno

9 nových názorů
Autor: Redakce
  • Tesla konečně po několika odkladech představila svůj nákladní vůz

  • Revoluční novinka to není, na nákladních elektromobilech se už dříve podílela také Avia 

  • Na britský a americký trh se svého času dodávala elektrická Avia řady D

Tesla konečně po několika odkladech představila svůj údajně revoluční elektrický nákladní vůz. Stejně jako při uvedení každého modelu této značky vzbudila premiéra velkou pozornost, ale o zas až tolik revoluční záležitost nejde. Svého času totiž jistá, shodou okolností také americká, společnost prodávala zejména v USA (ale také ve Velké Británii) nákladní elektromobily, na kterých se podílela i česká Avia. Vůz se jmenoval Smith Newton.

Avia spolupracovala se společností Smith na vývoji elektrického nákladního automobilu od roku 2006. Dodávala podvozek a kabinu. Proto také Smith Newton na pohled připomíná Avii řady D. Američané následně auta osazovali vlastní elektrickou technikou. Konkrétně zde byly použity lithium-železo-fosfátové baterie, u nichž se počítalo s životností 5000 nabíjecích cyklů. V závislosti na konkrétní variantě poskytovaly dojezd 160 až 250 km, maximální rychlost byla omezena na 90 km/h.

Doporučujeme: Avia se vrátila na scénu. Nová Initia jde do výroby, časem dorazí také 4×4 a elektromobil

Avia přestavěná na Smith Newton se nabízela se třemi různými rozvory, v hmotnostních variantách 7,5 t, 10,5 t a 12 t, respektive s motory o výkonu 80 nebo 120 kW. Odpružení obstarávala listová pera. Rám byl vyroben metodou nýtování za studena a kabina byla vyrobena z oboustranně pozinkovaného plechu. Ve výbavě byste našli vzduchem odpružené sedadlo, dvojsedadlo  spolujezdce nebo posilovač řízení.

Elektrická Avia cílila na služby, které využívají nákladní automobily zejména v městském provozu, jako jsou pošta, rozvoz potravin nebo i letiště. Samozřejmě kromě nulové produkce emisí v místě provozu byly výhodou na americkém trhu také dotace. Namísto masové výroby ale celý projekt skončil spíše nezdarem. Společnost Smith ukončila svou činnost minulý rok. Podle oficiálních informací přímo od Avie ale odebraná auta pořád jezdí u velkých firem typu DHL, TNT nebo Coca-Cola. Jak zaznělo před časem při představení nové Avie Initia, v budoucnu by se elektrická Avia měla vrátit.

Doporučujeme: Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes

Ale ani projekt Smith Newton není nic, co by tu ještě nebylo. Už začátkem devadesátých let vznikla v závodě ČSAO Praha 8 Avia A-31, která používala místo dieselového motoru trakční elektromotor z tramvaje. Počítalo se s běžnou rychlostí 60 km/h, i když vůz údajně zvládl až 90 km/h. Dojezd měl být 70 km v městském provozu. Akumulátory byly typu Ni-Cd a po jejich instalaci se snížila nosnost auta na 1,5 tun.

Tahle Avia předběhla dobu o mnoho let. Podle toho také dopadla. Za pozornost ale každopádně stojí to, jak staré nejrůznější pokusy o nejrůznější elektromobily vlastně jsou.

Hobit (neregistrovaný)
Klasický bulární nadpis určený jen na proklik. Marně jsem hledal v článku to srovnání s Teslou Semi, kde je? Tesla Semi 1) je úplně jiná kategorie, to je jako srovnávat kolo s motorkou 2) Tesla Semi je ve své kategorii revoluční z mnoha důvodů: - je elektrická, ať autor napíše, který tahač téhle kategorie byl elektrický? - má extrémní parametry sama o sobě ve své kategorii, žádný takový vůz nenajdete ani elektrický, ani spalovací - na elektromobil má obrovský dojezd - na nákladní auto - tahač má extrémně velké zrychlení a sílu (je ale samozřejmě jasné, že to zrychlení takový tahač nepotřebuje a je to jen výhoda, která vychází ze samotného pohonu jen taková třešnička na dortu A teď ještě jednou pane Dittrichu, co z výše uvedeného má ta Vaše revoluční Avie? Jakou že revoluci ta Avie udělala, kromě toho že se jich prodalo "pár" kousků a dneska ji už neseženete? Parametry té Avie žádnou revoluci nepředvedli, ani proti spalováku, natož jako elektromobil. Proto ho nikdo nechce, protože to nic nevylepšuje. Vzpomínám na to řekl Elom Musk. Nemá cenu stavět něco co tu danou věc neposouvá dopředu. Řekl to v souvislosti s rychlostní železnicí v Americe. O které tam uvažují, že ji konečně budou stavět. Ale tahle železnice v dnešní době je už zastaralá a nic by nevylepšila. Resp. vylepšila, ale o tak malý kus, že se to ekonomicky nevyplatí. Zvýšila by se rychlost ze současné 100-150km/h na 200-250 km/h, Což je je vlastně skoro nic. Proto navrhl Hyperloop, ktarý toto řeší přesně tou revolucí, protože tam by se rychlost zvýšila několikánásobně. Stejně tak dělá i ostatní věci. Přesně na tom principu je vyvýjen i tahač Tesla Semi. To co předvedla Avie je přesně to samé jako teď stavět železnici na rychlost 250 km/h. Vyhozené peníze a pokrok skoro nic.
Jan (neregistrovaný)
velmi starý,navrch český(protektorátní)elektrický náklaďák https://www.youtube.com/watch?v=2nbuUbXIXws
Abby (neregistrovaný)
Možná byla Avia dřív než Tesla, to nikdo nepopírá, ale vzhledem k tomu, že ji nikdo nezná a dojezd i nosnost byla spíše vtipná, skončila v propadlišti dějin. Tesla má šanci být první, která představí opravdu funkční a použitelný elektro náklaďák a o tom to je.
Jiřin (neregistrovaný)
Pane bože. První elektrické "automobily" byly už někdy v roce 1835. První "nákladní" vozidlo vzniklo již také v tomto období, takže ani ta Avia není první. Revoluční nemusí být vůbec ten první vynález svého druhu, ale ten, který se dokáže dostatečně rozšířit na to, aby způsobil onu revoluci. Třeba ani Tesla nebude tím revolučním.
Zeg (neregistrovaný)
36t nenaložíte na žádné normální auto, ale je pravda, že toto je úplně jiná váhová kategorie a hlavně, Avie jsou rozvážková auta a nejedná se o dálkovou dopravu. Z tohoto důvodu elektrický tahač Tesla revoluční samozřejmě je, i když autor článku si to nemyslí
Hobit (neregistrovaný)
Proč asi?. Když bulvární nadpis tohle auto srovnává s Teslou Semi, tak by to měli redaktoři nejdřív zkusit a pak teprve srovnávat....
  • Našli jste v článku chybu?