Tesla konečně po několika odkladech představila svůj údajně revoluční elektrický nákladní vůz. Stejně jako při uvedení každého modelu této značky vzbudila premiéra velkou pozornost, ale o zas až tolik revoluční záležitost nejde. Svého času totiž jistá, shodou okolností také americká, společnost prodávala zejména v USA (ale také ve Velké Británii) nákladní elektromobily, na kterých se podílela i česká Avia. Vůz se jmenoval Smith Newton.
Avia spolupracovala se společností Smith na vývoji elektrického nákladního automobilu od roku 2006. Dodávala podvozek a kabinu. Proto také Smith Newton na pohled připomíná Avii řady D. Američané následně auta osazovali vlastní elektrickou technikou. Konkrétně zde byly použity lithium-železo-fosfátové baterie, u nichž se počítalo s životností 5000 nabíjecích cyklů. V závislosti na konkrétní variantě poskytovaly dojezd 160 až 250 km, maximální rychlost byla omezena na 90 km/h.
Doporučujeme: Avia se vrátila na scénu. Nová Initia jde do výroby, časem dorazí také 4×4 a elektromobil
Avia přestavěná na Smith Newton se nabízela se třemi různými rozvory, v hmotnostních variantách 7,5 t, 10,5 t a 12 t, respektive s motory o výkonu 80 nebo 120 kW. Odpružení obstarávala listová pera. Rám byl vyroben metodou nýtování za studena a kabina byla vyrobena z oboustranně pozinkovaného plechu. Ve výbavě byste našli vzduchem odpružené sedadlo, dvojsedadlo spolujezdce nebo posilovač řízení.
Elektrická Avia cílila na služby, které využívají nákladní automobily zejména v městském provozu, jako jsou pošta, rozvoz potravin nebo i letiště. Samozřejmě kromě nulové produkce emisí v místě provozu byly výhodou na americkém trhu také dotace. Namísto masové výroby ale celý projekt skončil spíše nezdarem. Společnost Smith ukončila svou činnost minulý rok. Podle oficiálních informací přímo od Avie ale odebraná auta pořád jezdí u velkých firem typu DHL, TNT nebo Coca-Cola. Jak zaznělo před časem při představení nové Avie Initia, v budoucnu by se elektrická Avia měla vrátit.
Doporučujeme: Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes
Ale ani projekt Smith Newton není nic, co by tu ještě nebylo. Už začátkem devadesátých let vznikla v závodě ČSAO Praha 8 Avia A-31, která používala místo dieselového motoru trakční elektromotor z tramvaje. Počítalo se s běžnou rychlostí 60 km/h, i když vůz údajně zvládl až 90 km/h. Dojezd měl být 70 km v městském provozu. Akumulátory byly typu Ni-Cd a po jejich instalaci se snížila nosnost auta na 1,5 tun.
Tahle Avia předběhla dobu o mnoho let. Podle toho také dopadla. Za pozornost ale každopádně stojí to, jak staré nejrůznější pokusy o nejrůznější elektromobily vlastně jsou.