Volvo před lety prohlásilo, že od roku 2020 v žádném jeho autě nezemře ani nebude těžce zraněn žádný člověk. Plán to byl bohulibý a velmi ambiciózní, jenže těžko realizovatelný. To si u Volva uvědomili až teď, rok před nástupem cílového data. V aktuální tiskové zprávě automobilka nepřímo přiznává, že pouze pomocí technologií takového cíle nelze dosáhnout. Je potřeba změnit také chování řidičů. Proto teď Volvo oznámilo radikální řešení. Počínaje příštím rokem omezí rychlost u všech svých aut na 180 km/h.
Je potřeba říci, že v poslední době se v automobilovém průmyslu objevilo mnoho absurdních novinek (zejména v souvislosti se snižováním emisí), ale tohle jen tak něco nepřekoná. Volvo takto chce vyslat zákazníkům jasný signál o tom, že rychlost zabíjí. Skoro to vypadá, jako kdyby v automobilce začal pracovat někdo z tuzemského ministerstva dopravy: „Vyplatí se to, i kdyby to zachránilo pouze jeden jediný život,“ uvádí prezident Håkan Samuelsson.
Tisková zpráva automobilky obsahuje i další zajímavá tvrzení. Třeba že lidé chápou nebezpečí spojené s pavouky nebo hady, ale nebezpečí vysoké rychlosti si moc neuvědomují. Řidiči údajně také často jezdí příliš rychle a nepřizpůsobují rychlost dané situaci ani svým schopnostem. Proto chce Volvo řidičům pomoci pochopit nebezpečí vysoké rychlosti a podpořit je ve správném chování. Do budoucna by také automobilka mohla nasadit systém, který bude automaticky omezovat rychlost u škol nebo nemocnic.
Volvo má pravdu v tom, že vůbec to nejlepší, co by bylo možné pro bezpečnost udělat, je zaměřit se na chování řidičů. Omezení rychlosti na 180 km/h je ale naprosto absurdní a věci moc nepomůže. Důvod je prostý, nebezpečná není vysoká rychlost, ale nepřiměřená rychlost. I s ultrabezpečným Volvem vyrobeným příští rok se klidně budete moci zabít. Staří přiřítit se na okresce rychlostí 130 km/h do vracečky a trefit strom. Tím spíš, když budete nepřipoutaní.
V praxi tohle zvláštní rozhodnutí povede k tomu, že až si koupíte čtyřválcové Volvo klidně i za několik milionů, v Německu vás předjede kdejaká tříválcová Fabia. Možná je to zajímavá shoda okolností, ale právě německé dálnice s jejich neomezenou rychlostí jsou prostředí, v němž nejvíc vynikne konkurenční nevýhoda dnešních čtyřválcových Volv oproti šesti- a víceválcovým soupeřům. A dvojnásob to platí pro plug-in hybridy, které sice v tabulkách technických údajů mají slibné parametry, ale při rychlé dálniční jízdě na dynamice ztrácejí a mají vysokou spotřebu.
Můžeme jen doufat, že se k této „politicky korektní“ snaze nepřidají další. A hlavně že se nápadu nechytne EU a v nějakém nařízení na téma „jak mají vypadat automobily“ nezavede jednotnou maximální rychlost. Mimochodem, bylo by doslova kouzelné, kdyby se novinka týkala i modelů Polestar, což je značka, která patří právě pod Volvo. Třeba model Polestar 1 za 3,5 milionu s maximální rychlostí 180 km/h by rozhodně bylo něco, po čem zákazníci vždy toužili. Nebo Polestar 1 omezen na 180 km/h nebude, a tím pádem v něm budou umírat lidé?