Havarijní pojištění si aktualizuje pouze osm procent majitelů vozidel. Nejčastěji si cenu pojištění nechávají přepočítat lidé ve věku 36 až 45 let. Aktualizaci stávající smlouvy havarijního pojištění přitom nenechávají na poslední chvíli, většina si totiž přepočítá cenu nejpozději 43 dní před výročím smlouvy. Vyplývá to z aktuálních statistik portálu ePojisteni.cz.
Až několik tisíc korun ročně přeplácejí majitelé vozidel zbytečně za havarijní pojištění. A mohou si za to sami. Smlouvy si totiž pravidelně neaktualizují. „Havarijní pojištění si podle našich statistik aktualizuje pouze necelých osm procent majitelů vozidel. V posledních letech je ale vidět pozvolné zlepšení. Před třemi lety si smlouvu přesjednalo pouhých pět procent motoristů,“ potvrzuje Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz.
Hodnota nových vozidel nejcitelněji klesá v prvních třech letech. Proto se vyplatí smlouvu aktualizovat už po prvním roce a následně každé dva roky. Když si dnes pořídíte například novou Škodu Octavii za půl milionu korun, za tři roky klesne její hodnota o 150 až 200 tisíc. „Pokud nemáte sjednáno pojištění GAP, proplatí vám pojišťovna v případě totální škody částku odpovídající aktuální hodnotě vozu, nikoliv tedy částku, na kterou jste si nové auto před lety pojistili,“ upozorňuje Ladislav Gruber.
Ze statistik ePojisteni.cz vyplynulo, že k aktualizaci havarijního pojištění nejzodpovědněji přistupují lidé ve věku mezi 36 a 45 lety. Pojistku si v této skupině nechá přepočítat více než třetina majitelů vozidel. Naopak téměř vůbec neřeší aktualizaci havarijního pojištění mladí lidé do 25 let. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Drtivá většina majitelů vozidel (98 procent) si přepočítá cenu havarijního pojištění 43 a více dní před výročím smlouvy, tedy krátce poté, co jim od pojišťovny dorazí informace o obnově smlouvy na další rok.“
Nejoblíbenější je havarijního pojištění se spoluúčastí pět procent nebo minimálně 5 000 korun. Tuto variantu najdeme u tří čtvrtin sjednaných smluv a nabízejí ji všechny tuzemské pojišťovny. „V poslední době některé pojišťovny zjednodušují výpočet spoluúčasti a používají pouze pevnou částku bez procent, tedy například zmíněných 5 000 korun. Pro klienty je jedna částka srozumitelnější, protože ne každý ví, že v případě kombinace s procentem se uplatňuje vždy ta vyšší spoluúčast,“ doplňuje Ladislav Gruber.
Co se týče frekvence placení pojistného, téměř tři čtvrtiny majitelů vozidel platí havarijní pojištění jednou ročně. Zbytek dává přednost pololetní, nebo dokonce čtvrtletní platbě pojistného. „Jedna roční platba je nejpohodlnější a nejvýhodnější variantou pro klienty i pojišťovny. Lidé nemusejí na platbu myslet celý rok a obvykle od pojišťovny získají i dodatečnou slevu ve výši 5 až 10 procent. Pojišťovny pak mají rovnou ‚předplacené‘ pojistné na celé pojistné období a nemusejí klienta častěji urgovat o platby nebo dopočítávat případné nezaplacené pojistné při ukončení smlouvy,“ uzavírá Ladislav Gruber.