Test Škoda Octavia Combi G-Tec: Velmi příjemná, nikoliv dokonalá náhrada za diesel

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Téměř zanedbatelné náklady na jeden kilometr 
  • G-Tec je levnější než hybrid nebo elektromobil…
  • …ale pořád je velmi ekologický a dojede mnohem dále 
  • Stále jde o v zásadě úplně normální auto 
  • Cena není ve srovnání s klasickým dieselem špatná

 

  • Nová verze už má nádrž na benzin o objemu jen devět litrů…
  • …což vás bude nutit jezdit téměř pořád na CNG
  • Dynamický tento motor opravdu není 
  • Nový G-Tec už nemá víceprvek a dostupný je pouze jako kombi 
  • Rezervní kolo do auta nedostanete a zavazadelník je menší

V září minulého roku Škoda představila upravenou verzi Octavie G-Tec, která nedávno zavítala do naší redakce na test. Ve srovnání s předchozí variantou se toho změnilo poměrně dost, ať už jde o základní cenu, dostupnost karosářských variant nebo použitou techniku. Ne každého výsledek nadchne, nicméně z určitého úhlu pohledu je nová Octavia Combi G-Tec ztělesněná dokonalost. Je velmi prostorná, dostatečně dynamická, nestojí přehnaně moc a především jezdí za málo. Za hodně, hodně málo.

Co je nového? 

Po technické stránce je nové úplně všechno. Octavia G-Tec vyměnila motor 1.4 TSI za větší a modernější patnáctistovku. Spolu s tím se zvedl výkon. Zatímco původní verze disponovala maximem 81 kW (110 k), nová nabízí 96 kW (130 k). Zároveň došlo ke zmenšení palivové nádrže z padesáti na devět litrů (včetně rezervy to je 11,8 l) a k rozšíření nádrží na plyn z původních 15 kg na dnešních 17,7 kg. Současný G-Tec tak využívá hned tři nádrže (dříve dvě). Dvě kompozitové najdeme u zadní nápravy, třetí ocelovou pod zadním sedadlem. Větší počet nádrží si vyžádal také instalaci prostorově méně náročné vlečené nápravy. Ta nahradila původní víceprvek.

skoda octavia gtec-15 Na pohled to je klasická Octavia, kterých potkáte na českých silnicích tisíce. Přítomnost alternativního pohonu prozrazují jen naprosté detaily
skoda octavia gtec-11 Stejně jako v případě Seatu Ibiza 1.0 TGI i zde končí výfuk ještě před zadní nápravou. Zadní nádrže zkrátka potřebují svůj prostor

Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili">Škoda rovněž upravila nabídku. Octavii spalující CNG už koupíte pouze v provedení kombi a výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Podle oficiálních údajů by měl být dojezd na plyn až 480 km. Pak přijde chvíle pro devítilitrovou benzinovou nádrž, která zde slouží spíše jako nouzové řešení. Počítá se totiž s výhradní provozem na plyn. Proto také automobilka říká, že Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili">Octavia G-Tec neprodukuje vůbec žádné pevné částice. Oproti starší čtrnáctistovce pak došlo na snížení produkce emisí CO2 (tedy spotřeby) o čtvrtinu.

Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili
Přečtěte si také:

Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili

Důvodem je mimo jiné fakt, že motor pracuje v takzvaném Millerově cyklu. Ten je běžně používán u hybridů. Při nasazení Millerova cyklu motor zjednodušeně řečeno produkuje méně emisí za cenu laxního charakteru. Obecně se říká, že v případě hybridů tuto vlastnost kompenzuje přítomnost elektromotoru a jeho okamžitý nástup točivého momentu. U Octavie G-Tec nic takového není – a na dynamice je to znát.

Žádný závodník

Nejde ani tak o absolutní čísla jako o projev motoru. V nízkých otáčkách je zkrátka laxní a ani v těch nejvyšších vás do sedadla nenatlačí s důrazem dieselu. Ani prudké rozjezdy z místa mu nejdou, přičemž převodovka s nimi snad vůbec nepočítá. Když chcete předjíždět, musíte si svůj manévr trochu připravit a motor patřičně vytočit.

skoda octavia gtec drive-4 Pravda, při akceleraci si Škodu Octavia Combi G-Tec s Mercedes-AMG GT 63 S asi nespletete, ale pro běžný provoz její výkon 130 koní bez problémů stačí. Motor je to navíc tichý a při obyčejném cestování z místa A do místa B mimořádně úsporný

Jak dopadla nová Octavia G-Tec při našem měření dynamiky, to můžete posoudit v tradiční tabulce, pod kterou následuje ještě graf. Pro zajímavost jsme přidali srovnání s dieselovou variantou s výkonem 110 kW (150 k) a rovněž samočinnou převodovkou. Ta je oproti aktuálnímu provedení verze G-Tec dražší pouze o 50 tisíc.

Akcelerace Škoda Octavia Combi G-Tec Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
0-50 km/h (s) 4,28 3,06
0-100 km/h (s) 11,09 8,81
0-130 km/h (s) 18,31 14,67
0-150 km/h (s) 26,17 20,67
30-50 km/h (s) 1,78 1,28
50-70 km/h (s) 2,13 1,85
80-120 km/h (s) 7,67 6,50
130-150 km/h (s) 7,86 6,00
octavia g-tec vs octavia tdi Octavia G-Tec samozřejmě na dvoulitrový diesel naladěný na 150 koní dynamikou ztrácí. Oproti naftové šestnáctistovce, která vyjde ve výbavě Ambition na zhruba stejné peníze, by ale byla určitě rychlejší. Námi naměřený čas sprintu na 100 km/h je 11,1 s (ten oficiální má hodnotu 10,1 s). Ano, máte pravdu, i tříválcová Fabia je rychlejší

Teď by se nabízelo napsat něco o tom, jak je tahle Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili">Octavia špatná, pomalá, nudná a já nevím co ještě. Jenže G-Tec samozřejmě nemá žádnou ambici být náhradou za Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili">Octavii RS. Je to prostě auto. Jednoduché, možná vlastně obyčejné a jízdně nezajímavé auto pro přepravu rodiny z místa A do místa B. Nic víc od něj čekat nemůžeme a pokud s ním chcete závodit, ideálním prostředím jeVyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili"> Eco Rally. To ale vůbec nic nemění na skutečnosti, že pro běžný život je tahle Octavia prostě a jednoduše skvělá. Stačí si jen malinko zvyknout na laxní motor a zjistíte, že máte v garáži vynikající ekologickou alternativu, která po vás žádá jen zlomek ústupků ve srovnání se všemi těmi hybridy nebo snad elektromobily. Přestože k nim má blíž než dosud.

Plánovat musíte pečlivěji 

Možná si vzpomenete, že jsme minulý rok měli v redakci na dlouhodobý test Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili">Seat Ibiza 1.0 TGI. Malý hatchback nabízel spoustu zajímavých vlastností. Jednou z nich byl enormní dojezd v případě jízdy na obě paliva. Totéž platilo o starší Octavii G-Tec s motorem 1,4 l. S těmito auty nebyl až tak velký problém dát bez přestávky třeba tisíc kilometrů. Nová Octavia G-Tec o tuto vlastnost přišla. Vadí to?

eco rally krumlov-26 Devítilitrová nádrž na benzin je docela velká motivace pro pečlivější plánování delších cest a vyhledávání plnicích stanic. Na druhou stranu na plyn ujedete dál. Nová Octavia G-Tec navíc nemá problém jezdit za méně než korunu na kilometr

I my jsme totiž se Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili">Seatem Ibiza v naprosté většině případů jezdili jen na CNG, protože když si člověk připlatí nemalý peníz za pohon na plyn, má samozřejmě potřebu tuto výhodu využívat v maximální možné míře. Pak vás ale štve, že musíte tankovat každých zhruba 300 km. Takže záleží na úhlu pohledu. Někomu může absence normální benzinové nádrže vadit. Jiný ocení, že s novou Octavií G-Tec běžnou jízdou zvládne na plyn klidně 400 km. Důvodem je kromě větších nádrží na CNG také opravdu nízká spotřeba nové verze.

Ano, během ekologické rally v Českém Krumlově jsme při dohánění časových limitů jezdili za něco málo přes čtyři litry a stejnou spotřebu vůz vykazoval i na dálnicích při poněkud vyšším tempu. Obyčejné plynulé a předpisové cestování ovšem zvládá tahle Octavia klidně za 3,5 kg/100 km. Jinak řečeno, při ceně 26,3 Kč za kilogram plynu není problém cestovat za méně než korunu na kilometr. A to je rozhodně příjemné.

Škoda Octavia Combi G-TEC: Jeli jsme na CNG Z Prahy do jižního Chorvatska a zpět
Přečtěte si také:

Škoda Octavia Combi G-TEC: Jeli jsme na CNG Z Prahy do jižního Chorvatska a zpět

Menší benzinová nádrž vás ale bude motivovat k přesnějšímu plánování cest. Tankovat benzin každých zhruba 150 km už může být docela otravné. Navíc i v Evropě se pořád najdou státy, kde to je se stanicemi na CNG hodně bídné. Jedním takovým je Chorvatsko. Dovolená v Chorvatsku se Škodou Octavia Combi je sice takovou českou přirozeností, s novým G-Tecem by to ale nebylo zrovna ideální. Na druhou stranu, na dovolenou do Chorvatska se běžně nejezdí každý měsíc a kromě toho o jistotu mobility založené na snadno dostupném benzinu ani tohle auto nepřišlo.

Jízda: Nenadchne, neurazí

Nové pohonné ústrojí zde hraje hlavní roli. Všechno ostatní už je klasická Octavia, jak ji známe z asi tak milionu a pěti testů snadno dohledatelných na každém rohu českého internetu. Prostorné, uživatelsky přívětivé auto s obrovským kufrem představuje velké lákadlo pro tisíce zákazníků a G-Tec o žádnou z těchto vlastností nepřišel. Jen logicky nemá pod zavazadelníkem přihrádku, respektive prostor pro rezervu. To je asi největší nevýhoda, protože na našich silnicích můžete celkem snadno potkat díru, po jejímž průjezdu se ze sady na lepení stane leda tak sada na parádu. Právě absence tohoto prostoru znamená, že G-Tec nenabízí objem zavazadelníku 610 litrů, ale 480 litrů. Malý kufr to ale ani tak rozhodně není.

skoda octavia gtec drive-6 Víceprvek na zadní nápravě je sice už minulostí a při ostré jízdě je to i trochu znát, přesto je současný G-Tec stále v zatáčkách velmi jistý. Kromě toho o sportovní svezení s plynovým motorem o výkonu 130 koní se asi reální zákazníci příliš pokoušet nebudou.

Absenci víceprvkové zadní nápravy byste možná při přímém srovnání poznali, zejména při ostré jízdě, kdy je zadek trochu neklidnější. Přesto i tahle Octavia zvládne vyloženě sportovní tempo, i když pro takové zacházení není určená. Jízdní vlastnosti jsou zkrátka kvalitní. Ani na tom se nic nezměnilo. Sedmistupňový automat (DQ 200) je trochu váhavý, což tak nějak podtrhuje laxní projev motoru. V tomto případě nás to ale trápit opravdu nemusí. Jízdu s novou Octavií G-Tec zkrátka nejlépe vystihuje ono obehrané „nenadchne, neurazí“. Vzhledem ke svému zaměření funguje nová Octavia G-Tec výborně.

Alternativa to je hodně zajímavá

Nejlevnější Octavia Combi G-Tec stojí ve výbavě Active 588 900 Kč, přičemž jde o jedinou motorizaci dostupnou v této základní úrovni s automatickou převodovkou. Ve druhé výbavě Ambition pak zaplatíte za verzi G-Tec 648 900 Kč. Zde už můžete s klasickými motorizacemi srovnávat lépe.

skoda octavia gtec drive-10skoda octavia gtec drive-11skoda octavia gtec-5skoda octavia gtec-4

Oproti zážehové alternativě 1.5 TSI ACT DSG připlatíte pouze 20 tisíc, za kterých sice dostanete nižší spotřebu, ale také o 20 koní nižší výkon. Naftová náhrada v podobě čtyřválce 1.6 TDI s automatickou převodovkou je sice o šest tisíc levnější, jenže nabízí jenom 85 kW (115 k). Silnější naftový dvoulitr (110 kW/150 k) opět s automatem vyjde na 693 900 Kč. V kontextu ostatních verzí modelu Octavia Combi je cena provedení G-Tec řekněme rozumná.

Škoda Octavia G-Tec představuje velmi povedenou variaci na téma alternativních pohonů. Nestojí přehnaně mnoho jako hybridy, nežádá si od vás kompromisy kvůli dobíjení, a přesto je to ekologické auto. Mohla by to být velmi povedená alternativa za diesel, nebýt omezení v podobě dostupnosti CNG a menšího zavazadelníku. Nejde ale o nic dramatického, žít se s tím rozhodně dá. Pokud vám tyto věci nevadí a budete tolerovat také spíše laxní charakter motoru, pak jde o mimořádně příjemný a na provoz levný automobil.


Cena testovaného vozu: 708 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 836 700 Kč


Technické údaje Škoda Octavia Combi G-Tec
MOTOR
Konstrukce: zážehový, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1498
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 74,5 x 85,6
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 96 / 5000-6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 200 / 1500-3500
Kompresní poměr: 12,5 : 1
Převodovka: sedmistupňová samočinná dvouspojková DQ200
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 202
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km): 4,4/3,0/3,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4667
Šířka (mm): 1814
Výška (mm): 1465
Rozvor náprav (mm): 2688
Rozchod kol vpředu (mm): 1539
Rozchod kol vzadu (mm): 1530
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1314
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1865
Objem zavazadlového prostoru (l): 480/1610
Objem palivové nádrže (kg+l): 17,7 + 11,8
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: kliková s vlečenými rameny
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 225/45 R17
Pneumatiky vzadu: 225/45 R17
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?