- Skvělé jízdní vlastnosti
- Téměř nevyčerpatelná trakce v zatáčkách
- Rozumná spotřeba při normální jízdě
- Použitelnost pro běžné cestování
–
- Kvůli emisním limitům už motor nemá takové grády jako dříve
- Interiér stáří modelu nezapře
- „Měděné“ detaily jsou zbytečně křiklavé
Golf nové generace má svou premiéru za sebou, stejně tak čtvrté vydání Škody Octavia. Z původní známé koncernové trojice zatím zůstal už jen Seat Leon, ale i ten se příští rok dočká nástupce. A jak to u podobných aut chodí, na rozloučení by to chtělo něco trochu speciálního. Něco jako Seat Leon Cupra R ST.
Ano, tohle je vůz spadající do řady Cupra, ale je to pořád Seat. Dokud bude ostrý Leon na trhu, budou pozice Cupry jako značky a Leonu Cupra stále poněkud matoucí. Ale nebojte se, tenhle chaos brzy skončí. Každopádně se pořád bavíme o modelu Seat, aby bylo jasno, i když to na první pohled nemusí být patrné. Design totiž věrně kopíruje to, s čím přišla Cupra Ateca. Na karoserii najdete řadu detailů v měděné barvě, atraktivní devatenáctipalcová kola, karbonové doplňky a tak podobně. Ve výsledku nevypadá ostré španělské kombi vůbec špatně, ale zrovna ty měděné drobnosti jsou na můj v kus snad až moc křiklavé. Nebo, chcete-li, pouťové. Ale když se to zákazníkům (a designérům) líbí...
Jenže Seat Leon Cupra R ST není jen tak obyčejná Cupra s měděným znakem, což je ostatně docela dobře patrné už na první pohled. Stačí se podívat pozorněji na správné věci ze správného úhlu. Třeba z tohoto:
Jeden by skoro řekl, že si nějaký tuner pořídil Leon Cupra a nechal si patřičně upravit podvozek, aby tam měl pořádná „áčka“. Jenže tohle není žádné garážové dílo, nýbrž tovární úprava. Negativní odklony kol byly zvětšeny na 2° na obou nápravách, což všímavějšímu pozorovateli jistě neunikne. Jde o jednu z hlavních změn souvisejících s přerodem běžného Leonu Cupra na speciální Leon Cupra R. Teoreticky taková změna způsobí menší nervozitu při jízdě v přímce, ale je vykoupena schopnostmi v zatáčkách, kdy se auto o takto skloněné kolo může opřít více. Stejný recept v minulosti použil třeba Jaguar, když předělal F-Type na Project 7.
Kromě větších negativních odklonů dostala Cupra R také tužší uložení náprav a standardem jsou na přední nápravě brzdy Brembo o velikosti 370 mm, za které se u klasických variant připlácí. Jestli vám je tohle všechno povědomé, pak máte samozřejmě pravdu. Seat už takové auto nabízel minulý rok. Šlo o limitovaný Leon Cupra R s manuálem a karoserií hatchback. Teď v nabídce najdete kombi opatřené stejnými úpravami podvozku, ale s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. A především bez omezení počtu vyrobených kusů.
Motor výborný, ale býval lepší
Koncernový dvoulitr řady EA888 známe velmi dobře a máme ho rádi. Nabízí totiž charakterní projev, má značnou chuť po otáčkách, je dost rychlý a pokud jde o spotřebu, umí být úspornější než menší jednotky typu přeplňované osmnáctistovky ze současného Mégane R.S. Trophy. Spousta těchto věcí platí stále, ale je zde jeden problém. Svého času jsme ještě na Autorevue.cz měli v redakci Leon ST Cupra 280 zapůjčený na šest měsíců. Bylo to objektivně naprosto skvělé auto, se kterým jsme toho najeli docela dost, takže si ho stále dobře pamatuji. A nemohu si pomoci. Razanci starší verze tohoto dvoulitru současná Cupra R jaksi postrádala.
Možná za to může kombinace automatu a pohonu všech kol, tedy vyšší hmotnost než u zmíněného kdysi dávno námi dlouhodobě testovaného modelu (to byla předokolka s automatem), ale nejspíš za tím budou hlavně emisní předpisy. Zejména filtr pevných částic. Takže to berte jen jako takový povzdech nad skutečností, kterou lze jen těžko změnit. Dvoulitr je ale stále hodně povedený, jen prostě něco málo ze svých schopností ztratil. A velmi pravděpodobně už bude také minulostí skutečnost, že na brzdě mívala tato jednotka výrazně vyšší než udávaný výkon. Když jsme kdysi vzali Cupru 280 na brzdu, měla 221 kW (300 koní).
Co Leon ST Cupra R rozhodně nepostrádá, to je dynamika. Oficiálně by měl vůz akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,9 s, ale vy už stejně víte, že na oficiální údaje moc nehrajeme. Od toho máme v redakci náš Vbox. Takže jaká je realita? Přesně takováto:
Tabulka: Akcelerace Seatu Leon ST Cupra R
Akcelerace | Seat Leon ST Cupra R AWD | Seat Leon ST Cupra 280 DSG | Cupra Ateca |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s): | 2,15 | 3,41 | 1,89 |
0-100 km/h (s): | 5,31 | 7,02 | 5,06 |
0-130 km/h (s): | 8,28 | 9,96 | 8,06 |
0-150 km/h (s): | 10,84 | 12,51 | 10,82 |
0-170 km/h (s): | 14,01 | 15,65 | 14,17 |
30-50 km/h (s) | 0,85 | 1,31 | 0,86 |
50-70 km/h (s) | 1,02 | 1,39 | 1,04 |
80-120 km/h (s) | 3,36 | 3,33 | 3,35 |
130-150 km/h (s) | 2,55 | 2,56 | 2,74 |
Naměřený výsledek složený z nejlepších pokusů v každém směru nemá hodnotu 4,9 s, ale 5,31 s. U čtyřkolek s automatem nebývají rozdíly oproti udávaným hodnotám takto vysoké, protože je řidič v podstatě nemá šanci ovlivnit. A je pravda, že od Cupry R s pohonem všech kol bychom očekávali především ostřejší odpich z místa. Hlavně proto, že je lehčí než Cupra Ateca, ale v praxi bylo erkové kombi při našem měření dokonce nepatrně pomalejší.
Jak se můžete přesvědčit v grafu, Leon ST Cupra R i Curpa Ateca se rozjíždějí v podstatě stejně. Crossover byl dokonce na prvních metrech rychlejší. V grafu je pro zajímavost také starší Leon ST Cupra 280, o kterém byla řeč a fakticky také měl 221 kW (300 koní). Je vidět, že ve vyšších rychlostech byl starší model rychlejší. Bez pohonu všech kol ale nemá při rozjezdu z místa samozřejmě nárok.
Čísla jsou dobrá k tomu, že se hezky porovnávají, ale nakonec nejsou zas až tak určující. I když testované kombi zaostalo za udávaným časem pro sprint na 100 km/h o čtyři desetiny sekundy, pomalé vám v praxi fakt připadat nebude. Zejména pokud se s ním pustíte na okresní komunikace.
Podvozek dovolí strašné věci
O Leonu ST Cupra R si klidně můžete myslet, že má pouťové detaily, že třeba už nemá tak jadrný motor a že nakonec v přímce není tak rychlý, jak se tváří. Ve chvíli, kdy s ním ochutnáte klikaté pasáže okresních silnic, ale na všechno zapomenete. Upravený podvozek přináší v rychle projížděných zatáčkách neotřesitelnou jistotu a ani v přímce nepůsobí tohle kombi nějak nervózně. Výsledkem je tempo, které běžný řidič v běžném provozu snad ani nemá šanci využít.
Veškeré dění probíhá tak, že přijedete do zatáčky poněkud rychleji, než byste tam bývali najeli normálně, namíříte a Leon s dokonalým klidem oblouk proletí, jako by se nechumelilo. Tím dává jasně najevo, že příště můžete ještě rychleji. Limity jsou zde natolik vysoko, že vás téměř jistě dříve zastaví váš pud sebezáchovy. Každopádně podvozek funguje výborně. Pravda, nečekejte takové to velké řidičské zapojení jako u Mégane R.S. Trophy, tohle je auto především pro čistou stopu.
Přesto všechno si i tahle Cupra zachovala dovednost, kterou jsme na ní měli vždy tak rádi. Pořád je to univerzální automobil a pořád se s ní dá jezdit v běžném provozu bez větších kompromisů. Musíte si dávat větší pozor na ten karbonový spoiler pod předním nárazníkem, nízký podvozek a hlavně na ta velká kola, která stejně dříve nebo později o nějakou díru zaručeně škrábnete.
Pohodlí ale stále zůstává i díky adaptivním tlumičům na přijatelné úrovni, prostoru je uvnitř dost i pro rodinu a spotřeba klidně může být i pod hranicí devíti litrů. Erko v zásadě přináší jen jedno omezení v oblasti komfortu, a sice hlučnější výfuk. V 70 km/h je uvnitř ticho téměř příkladné, při dálničních 140 km/h už je ale hluk od výfuku výraznější. A to i v civilním režimu jízdy. S tím se ovšem rádi smíříte.
Nečekejte, kupujte
Seat Leon Cupra byl ve své době nejlepší hot-hatch na trhu. Tohle auto je prostě tak dobré, že i dnes se dokáže směle postavit nejnovějším soupeřům typu Fordu Focus ST. Objednávat Leon ST Cupra R můžete do konce dubna příštího roku. Pak bude následovat generace nová. Otázkou je, jakou dostane techniku.
Koncern VW pořád počítá s nasazením dvoulitrového benzinového motoru pro podobná auta, ale už to podle všeho bude mild-hybrid. Neztratí ze svého charakterního chování ještě víc než dnes? A nebude kvůli elektrické části hnacího ústrojí vůz těžší? To se teprve ukáže. Jisté je jen to, že připravit nástupce tak, aby naplnil očekávání pramenící ze současného ostrého Leonu, bude značná výzva. Tím spíš, když tenhle příběh končí Leonem ST Cupra R.
Pokud hledáte rychlý hot-hatch, na nic čekat nemusíte. Klasická přeodkolka s elektronicky řízeným diferenciálem je pořád ještě k dispozici a je možná o něco zábavnější než Leon ST Cupra R s pohonem všech kol, který tenhle diferenciál nemá. Ale jestli hledáte rychlost, tedy přesně řečeno extrémní rychlost v zatáčkách, pak budete s erkem maximálně spokojeni.
Leon Cupra je sice pořád „jen“ Seat, ale my jsme už dříve věděli, že až tahle generace odejde do důchodu, bude nám chybět. Svezení s Cuprou R v provedení kombi to pouze potvrdilo.
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 260 700 Kč
Technické údaje | Seat Leon ST Cupra R |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec EA888, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,5 x 92,8 |
Kompresní poměr: | 9,3 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 221 / 5300-6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400 / 2000-5200 |
Převodovka: | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola: | pohon všech kol, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 265 |
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) | 9,0/6,0/7,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4548 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1816 |
Výška (mm): | 1431 |
Rozvor náprav (mm): | 2636 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1549 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1520 |
Provozní hmotnost (kg): | 1557 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2090 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 587/1470 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče o průměru 370 mm |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče o průměru 310 mm |
Rozměr pneumatik vpředu | 235/35 R19 |
Rozměr pneumatik vzadu | 235/35 R19 |