- Dobré jízdní vlastnosti
- Komfort a kultivovanost
- Prostornost a praktičnost
- Spolehlivé motory
- Dostupné díly a servis
-
- Už začíná stárnout
- Nabídka pěkných aut se tenčí
- Malá nabídka benzinových motorů
- Problémy s DPF u dieselů (do r. 2010)
- Čtyřkolka vůbec nebyla v nabídce
Občas se vedou spory o to, jestli je Ford Mondeo vyráběný v letech 2007 až 2014 třetí nebo čtvrtá generace, ale to nám teď asi může být jedno. V tomto testu ojetiny si minulou generaci Mondea blíže představíme a popíšeme si její silné a také slabé stránky. Na našem trhu patří dlouhodobě k nejvyhledávanějším a nejprodávanějším ojetinám.
Doporučujeme test ojetiny: Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích
Zajímavé je, že i když je to o třídu větší auto, oslovuje podobné zákazníky jako ojetá Octavia. Mondeo je považováno za její konkurenci. Může za to především široká nabídka oblíbených dieselů a praktické karosářské varianty liftback a kombi. Na našem trhu se prodával i sedan, ale s ním se setkáte jen zřídka.
Jak to v současnosti na trhu ojetin s Mondeem vypadá? Nejpoužívanější český vyhledávač ukazuje v aktuální nabídce 571 aut z let 2008 až 2014 (ano, trochu se nám tam míchají první Mondea aktuální generace). Naprostá většina jich má turbodiesel, jen 50 vozů v nabídce je s benzinovým motorem. Zájemci o automat mohou aktuálně vybírat ze 120 aut. Více než 400 aut v nabídce jsou populární kombíky.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Vysoký nájezd je běžný
Na rozdíl od konkurenčního Volkswagenu Passat spadla Mondeu cena docela rychle. Nejlevnější kus v inzerátech je nyní za 84 000 korun. Je to kombi z roku 2008 s benzinovým dvoulitrem a udávaným nájezdem 359 000 km. Právě vysoký nájezd je záležitost, se kterou je potřeba se u Mondea smířit. Tři stovky tisíc kilometrů už má přiznáno mnoho prodávaných aut. Nejvíce jetý kus na prodej se „chlubí“ 424 000 km.
Samozřejmě je potřeba si stanovit rozpočet a vědět, co chcete a potřebujete. Na hranici 200 000 korun se lámou Mondea před faceliftem, který proběhl v roce 2010. Facelift poznáte především podle předního nárazníku s linkou diodových denních světel. Takové bylo i naše testované auto, které jsme si půjčili v Auto ESA. Testovaný vůz s motorem 2.0 TDCI a automatickou převodovkou Powershift z roku 2011 je původem z Německa, najel 120 000 km a prodejce za něj v době testu chtěl 289 000 korun.
Doporučujeme test ojetiny: Volkswagen Passat B7 je dobrý, ale pozor na jeho historii
Ještě se vraťme k porovnání cen s Passatem. Šestileté Mondeo s motorem 1.6 TDCI a nájezdem 300 000 km se prodává za zhruba 130 000 Kč, stejně starý Passat 1.6 TDI se stejným nájezdem stojí asi o 50 000 korun víc. To je na trhu ojetin poměrně veliký rozdíl. Podobná je situace i u dvoulitrových dieselů. Pokud budete hledat maximálně šestiletá auta s nájezdem do 150 000 km, Passat bude opět o nějakých 50 tisíc dražší.
Levnější, ale nikoli horší
Těžko říci, co stojí za tak rychlým propadem hodnoty Fordu Mondeo. Ve skutečnosti je to totiž velmi dobré auto. V zásadě spolehlivé a bytelné, na rozdíl do svého předchůdce prakticky nezná korozi, má povedené diesely, skvělé řízení i podvozek. Snad jediné, v čem jsou jisté mezery, je kvalita detailů a zpracování interiéru. Mondeo pocitově rychle zastarává a na interiéru bývá znát jeho věk. Neumí stáří a nájezd maskovat tak dobře jako vozy koncernu Volkswagen.
Pokud se ale smíříte s tím, že sem tam bude nějaký plast trochu poškrábaný, občas něco v útrobách interiéru zavrže a koberečky budou ošlapané jak rohožka v čekárně, vlastně není příliš oblastí, kterými by vás mělo Mondeo strašit. Samozřejmě záleží na tom, jaký máte rozpočet. Čím hlouběji v cenovém spektru půjdete dolů, tím vrozená rizikovost ojetiny poroste. Stačí ale dobře vybírat a vždy za své peníze dostanete opravdu hodně auta. Dobrého auta.
Dá se celkem pochopit, proč má tak málo Fordů benzinový motor. Automobilka totiž pod kapotou nenabízela nic vyloženě atraktivního. Atmosférická šestnáctistovka je slabá, dvoulitr stačí jen tak tak. „Dvatrojka“ s automatem strašila spotřebou, motor 2.5 Turbo byl zas už moc drahý. Diesel je jednoduše vyhledávanější a s rozložitým Mondeem si poradí lépe než dýchavičné atmosférické motory. Teprve příchod moderních přeplňovaných benzinových motorů EcoBoost znamenal zlepšení, ale drahé dvoulitry s automatem mnoho lidí nechtělo. Asi nejzajímavější je tak jen šestnáctistovka EcoBoost.
S diesely opatrně
Ojetý turbodiesel je vždycky trochu loterie. Aspoň že u Mondea většinou přijde lepší karta, pokud se nepouštíte do velmi rizikových her. Ihned si tak škrtněte motor 1.6 TDCI, který se k nám dostává hlavně ze zahraničí. U něj se nedá očekávat perspektivní budoucnost, navíc na rozměrné Mondeo nestačí.
Doporučujeme: Ojeté diesely mohou vyjít draho. Benziňák s vyšší spotřebou je ve výsledku levnější
Tradičně doporučeníhodný býval motor 1.8 TDCI, u kterého jste měli jistotu, že nemá filtr pevných částic. Mechanicky je to motor odolný, ale už se dostal do stádia, kdy si ho lidé buď nechávají, protože do něj investovali a funguje, nebo ho posílají do světa, protože bude investice potřebovat. Těmhle autům už většinou svítí na tachometru tři sta tisíc kilometrů a víc, takže je nutné počítat s tím, že se bude řešit turbo, spojka a podobné běžné záležitosti. Hlavně si pohlídejte rozvody, ať se vám osmnáctistovka nepotká. To by znamenalo konec jinak slušného motoru.
Nejvyhledávanější jsou dvoulitry. Motor DW10 vzniklý ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot-Citroën má velice robustní mechanický základ. Překvapivě také snášel prodlužování intervalu výměny oleje, nicméně s rostoucím nájezdem bychom přešli na konzervativní servisní plán. Olej by se měl měnit nejpozději po 20 000 km, raději se vraťte k obvyklým 15 000 km.
U dvoulitrů pozor na to, jestli auto má nebo nemusí mít filtr DPF. Před modernizací se u nás Mondeo prodávalo bez filtru DPF. S takovým motorem problémy snad nikdy nebudou. Ověřte si ale v servisu Ford, jestli je kupované auto skutečně z výroby bez filtru. Importy ze zahraničí naopak filtr mají a bývají s ním problémy. Regenerace zlobí.
Doporučujeme test ojetiny: Škoda Octavia II je úplně jiná liga
Po modernizaci v roce 2010 dostalo Mondeo již lepší a spolehlivější řešení regenerace DPF a není nutné se ho bát. Navíc automobilka má program výměny filtrů, který patří k nejlevnějším na trhu. Nejčastěji se filtry zanášejí u Mondeí provozovaných jen na krátkých trasách. Stejně ale počítejte s tím, že víc než 200 000 km filtr nedá. Výměna alespoň nestojí desítky tisíc.
Motor 2.2 TDCI je také od PSA, ale ve Fordu nemá dvojité přeplňování. Dynamicky je výraznější až provedení o výkonu 147 kW (200 k), ale u něj pozor na automat. Vysoký točivý moment již dává automatické převodovce dost zabrat. Tenhle diesel oceníte hlavně tehdy, když jezdíte v plném obsazení na dálnici.
Benzín? Jak pro koho
Doporučit nějaký benzinový motor do Mondea je trochu složitější. Atmosférický dvoulitr Duratec je tichý a pružný, ale logicky má s naloženým Fordem hodně práce. Navíc v letech 2012 až 2014, kdy stál benzín i víc než 35 korun, nechali mnozí majitelé udělat přestavbu na LPG. Tyto motory ale nemají hydraulická zdvihátka ventilů a pochybujeme, že by vůli ventilů někdo pravidelně vymezoval.
Motor 2.0 Duratec se vyráběl i ve verzi na E85, ale její výhody při současných cenách benzínu příliš významené nejsou. Klidným řidičům bude dvoulitr bohatě stačit a se spotřebou okolo osmi litrů se dá žít. Kvůli krátké pětce ale bude na dálnici dost hučet a především „žrát“. Také je potřeba ohlídat, v jakém stavu motor je. Někteří k němu přistupovali stylem, že je to přece „bezúdržbová atmosféra“.
Vzácná je motorizace 2.3 Duratec, která se dodávala výhradně s šestistupňovým automatem. Ten pocitově krade motoru citelnou část výkonu, nicméně pokud jste klidná povaha a smíříte se s průměrnou spotřebou okolo deseti litrů, také budete spokojeni. Navíc tahle Mondea většinou nemívají najeto stovky tisíc kilometrů jako diesely. Zase ale pozor na přestavbu na LPG.
Doporučujeme: Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Atmosférická šestnáctistovka na velké Mondeo nestačí, i když je to docela spolehlivá. U staršího motoru 2.5 Turbo od Volva dochází k praskání stěn mezi válci, což se velmi špatně diagnostikuje. Při prohlídce auta před koupí a krátké zkušební jízdě většinou nic nepoznáte. Motory 1.6 EcoBoost a hlavně 2.0 EcoBoost udělují Mondeu velice přesvědčivou dynamiku, ale začínají se u nich množit záhadné případy prasknutí pístu, a to i po docela nízkém kilometrovém nájezdu. Otázkou je, zda je na vině majitel (trápení motoru za studena, oddalování výměny oleje) nebo výrobní vada.
Automat potřebuje servis
Poměrně dost Mondeí v nabídce má samočinnou převodovkou. Například k motorům 2.0 EcoBoost jste ji dostali standardně, Ford začal k dvoulitrům s turbem nabízet manuál až později. K charakteru dieselů se pak automat náramně hodí. V případě Fordu Mondeo jsou dvě možnosti. Klasický automat s hydrodynamickým měničem a dvouspojková převodovka PowerShift.
Pro oba druhy převodovek platí, že potřebují výměny oleje, ideálně po 60 000 km. Pokud taháte přívěs a jezdíte se hlavně v kolonách a po městě, potom klidně zkraťte interval výměny oleje v automatu na 40 000 km. Převodovky jsou jinak spolehlivé a i dvouspojka, pokud má za sebou předepsané výměny oleje, vydrží zhruba čtvrt milionu kilometrů. Nová sada spojek přijde asi na třicet tisíc.
Měničový automat se dodával k motorům 2.0 TDCI do července 2010, pak nastoupila u dvoulitru dvouspojka. Motor 2.2 TDCI měl automat s měničem vždycky, ale u silného dieselu se připravte na to, že toho bude mít převodovka dost. Točivý moment přes 400 Nm je na ni možná až příliš.
Pořád dobrá volba
Díky rychlejšímu poklesu cen je ojeté Mondeo zajímavou nabídkou. Vlastně jednou z nejlepších v této kategorii. Hledejte ale asi raději model po faceliftu, i když už bude mít diesel filtr pevných částic. Pořád lepší vyzkoušená technika v relativně moderním autě, než starý kus bez filtru s brutálním nájezdem. Ale je to na vás.
Ani se starším kusem velkou chybu neuděláte. Mondeo vám bude při odpovídajícím servisu sloužit dobře. Jistě, časem se nějaký problém objeví, už je to přece jen deset let staré auto. Ale celková kvalita je nadprůměrná, i když to tak na první pohled nevypadá. Se správným motorem bude Mondeo i za několik let stále velmi žádaná ojetina.
[su_hello-bank-calculator]