Škoda Karoq: nové kompaktní SUV

28.04.2017
přidejte názor
Autor: Redakce
    • Design: moderní, dynamický designový jazyk

    • Motory: čtyři nové agregáty, výkonné a úsporné motory TSI a TDI

    • Podvozek: nejmodernější technika, až pět jízdních režimů, speciální režim Offroad

    • Asistenční systémy: široká nabídka pro vyšší bezpečnost a komfort

    • Infotainment a ŠKODA Connect: široký výběr, kapacitní dotykové displeje ve skleněném designu

    • Výbava: Full LED světlomety, Digital Instrument Panel (od roku 2018)

Přijíždí zcela nové, kompaktní SUV. ŠKODA KAROQ je delší, širší a dynamičtější než jeho předchůdce. Objem zavazadlového prostoru narostl na 521 l a je tak největší ve třídě. Systém zadních sedadel VarioFlex, tvořený třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě, která je možno individuálně nastavovat, umožňuje flexibilně přizpůsobit interiér aktuální situaci a potřebám. K technickým novinkám patří čtyři nové motory, dvě úsporné a výkonné zážehové jednotky TSI a dva vznětové motory TDI.

Ofenzíva vozů SUV značky ŠKODA vstupuje s modelem ŠKODA KAROQ do další fáze. Kompaktní SUV disponuje nejen řadou moderních a praktických prvků, ale vyniká i jako všestranný a variabilní rodinný vůz. Zcela nový model, který byl navržen pro každodenní použití, je díky dobrým offroadovým vlastnostem vhodný i pro jízdu mimo zpevněné komunikace.

Nový tvar, pozměněné proporce a větší rozměry karoserie ukazují, že jde o zcela nový vůz.  ŠKODA KAROQ je SUV s charakterem: emocionální a dynamický design s řadou krystalických prvků je pojat zcela v duchu nového designového jazyka vozů SUV značky ŠKODA. Kompaktní model je od základu nově koncipovaný vůz, ať už se jedná o karoserii nebo interiér.

Délka nového modelu ŠKODA KAROQ činí 4 382 mm a je tedy o 160 mm delší než ŠKODA YETI. Vnější šířka narostla o 35 mm na 1 841 mm. Zvětšené rozměry karoserie jsou ku prospěchu cestujícím. Vnitřní šířka ve výši loktů je nyní na předních sedadlech o 40 mm velkorysejší, na zadních sedadlech činí nárůst 12 mm. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech vzrostl o 35 mm na 69 mm. Kompaktní SUV je nižší než jeho předchůdce a působí tak sportovnějším dojmem. Výška karoserie se snížila o 40 mm na 1 605 mm.

Rozvor náprav se prodloužil o 60 mm na 2 638 mm (u verze s pohonem všech kol vzrostl na 2 630 mm). Tyto hodnoty se významně podílejí na štědré nabídce podélného prostoru a jízdního pohodlí.

Vzrostl také objem zavazadlového prostoru. V pětimístném uspořádání interiéru činí základní objem zavazadlového prostoru 521 l. S volitelně dodávaným systémem zadních sedadel VarioFlex je základní velikost prostoru pro zavazadla variabilní a pohybuje se od 479 do 588 l. Maximální využitelný objem zavazadlového prostoru při dvoumístné konfiguraci a po vyjmutí sedadel činí 1 810 l.

Výbava: Digitální přístrojový štít poprvé ve voze ŠKODA

ŠKODA KAROQ je univerzální vůz pro rodinu, podnikání, práci a volný čas. Nejmodernější technika a promyšlená výbava je pro něj charakteristická stejně jako velkorysá nabídka prostoru, praktičnost a funkčnost. Přední světlomety a zadní skupinové svítilny pracují s technologií LED, v interiéru LED ambientní osvětlení vytváří unikátní atmosféru. Řidič může – poprvé ve voze značky ŠKODA – libovolně nastavovat digitální přístrojový štít Digital Instrument Panel. Cestující na zadních sedadlech mohou díky vyhřívaným sedadlům cestovat rovněž jako v první třídě. Phonebox ve středovém panelu vpředu bezdrátově nabíjí telefony.

Poprvé ve voze značky ŠKODA bude k dispozici tzv. Digital Instrument Panel, který řidiči umožňuje zobrazovat v přístrojovém štítu některé ze čtyř uspořádání:

  • Klasické uspořádání s velkým kruhovým otáčkoměrem (vlevo) a rychloměrem (vpravo). Prostor mezi nimi lze uspořádat individuálně – zobrazuje se aktuální zábavní program nebo navigační mapa.
  • Digitální uspořádání, u kterého mapa navigačního systému nebo jiný řidičem preferovaný zdroj infotainment systému zabírá téměř celou plochu displeje, usnadňuje řidiči orientaci díky přehlednému podání informací. Aktuální rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň, samočinně rozpoznané dopravní značky nebo navigační data jsou zobrazována v horní nebo spodní virtuální liště menším písmem a symboly.
  • Uspořádání Infoprofile, u kterého se ve střední části displeje nachází velký ukazatel, například navigační mapa. Vpravo, vlevo a nad mapou je místo pro individuální dodatečné informace, což může být například aktuální rychlost, navigační výhled s piktogramy, zvolený rychlostní stupeň, identifikace dopravních značek (např. rychlostní limit) nebo doba jízdy.
  • Redukované uspořádání, vhodné například pro jízdu v noci, digitálně zobrazuje na větším prostoru pouze dvě vybrané informace. Může to být například aktuální rychlost a zbývající dojezd na palivo v nádrži. Navíc se na displeji nahoře a dole zobrazují v menší velikosti písma základní informace (např. čas), vzdálenost do cíle nebo zařazený rychlostní stupeň.

Po stranách velkého displeje jsou ve všech uspořádáních zjednodušené ukazatele stavu paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny.

Čtyři uspořádání digitálního přístrojového štítu definují pouze volitelný rámec. Který údaj se zobrazí, v jaké části displeje, jestli bude velký nebo malý, si volí řidič individuálně prostřednictvím listovacího tlačítka pro každou část obrazovky. Vpravo, vlevo nebo uprostřed lze také umístit informace o audiosystému, telefonu a asistenčních systémech (Lane Assist, Front Assist atp.) nebo stav vozu.

Pohonné jednotky: Čtyři nové úsporné motory

  • Paleta motorů: dva zážehové, tři vznětové
  • Výkonové spektrum motorů od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k)
  • Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) a točivém momentu 400 Nm standardně dodáván s pohonem všech kol
  • Úsporný a dynamický tříválcový motor 1,0 TSI
  • Motor 1,5 TSI s aktivním řízením válců ACT

Nové kompaktní a všestranné SUV má pod kapotou nejmodernější techniku. Novinkou v nabídce pohonných jednotek jsou oba zážehové motory a dva vznětové motory. Motorovou paletu tvoří pět pohonných jednotek, které mají zdvihové objemy od 1,0 l, přes 1,5 l a 1,6 l, až po 2,0 l. Výkonové spektrum sahá od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Všechny agregáty jsou přeplňované turbodmychadlem a mají přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie. Jsou mimořádně úsporné a plní emisní normu EU 6. S výjimkou nejsilnějšího vznětového motoru jsou všechny agregáty dodávány buď s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) je dodáván výhradně s pohonem všech kol a novou sedmistupňovou převodovkou DSG. Nový motor 1,5 TSI je vybaven systémem Active Cylinder Management Technology, tj. odpojováním dvou válců, které v určitých provozních režimech přispívá k významné úspoře paliva.

Zážehové motory:

  • Nový motor: 1,0 TSI/85 kW (115 k), točivý moment 200 Nm, maximální rychlost 187 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,6 s, kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km, kombinované emise CO2 123 g/km
  • Nový motor: 1,5 TSI/110 kW (150 k), točivý moment 250 Nm, maximální rychlost 204 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,4 s, kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km, kombinované emise CO2 119 g/km

Diesel:

  • Nový motor 1,6 TDI/85 kW (115 k), točivý moment 250 Nm, maximální rychlost 188 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,7 s, kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, kombinované emise CO2 118 g/km
  • 2,0 TDI/110 kW (150 k), točivý moment 340 Nm, maximální rychlost 207 km/h, zrychlení 0 ‑ 100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km, kombinované emise CO2 115 g/km

Všechny údaje platí pro verzi s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

  • Nový motor: 2,0 TDI/140 kW (190 k), točivý moment 400 Nm, maximální rychlost 211 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 7,8 s, kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km, kombinované emise CO2 138 g/km.

ŠKODA KAROQ má v portfoliu čtyři nové motory.

Motor 1,0 TSI má tři válce, výkon 85 kW (115 k) a dosahuje maximálního točivého momentu 200 Nm. Tento motor vyniká dynamickým nárůstem výkonu, jadrným zvukem a nízkou spotřebou. ŠKODA KAROQ akceleruje s motorem 1,0 TSI z 0 na 100 km/h za 10,6 s, dosahuje maximální rychlosti 187 km/h a průměrné spotřeby 5,3 litru na 100 kilometrů. K přenosu hnacího momentu slouží standardně dodávaná šestistupňová manuální převodovka nebo na přání dodávaná sedmistupňová převodovka DSG.

Zvláštností zcela nového agregátu 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je aktivní management válců (Active Cylinder Management Technology, ACT). Řídicí jednotka motoru vyřazuje druhý a třetí válec samočinně z činnosti, pokud jejich výkon není zapotřebí. Motor tak v určitých provozních režimech ušetří až 0,5 litru paliva na 100 kilometrů. ACT je v činnosti od 1 400 do 4 000 min-1 a do rychlosti 130 km/h. ŠKODA KAROQ s motorem 1,5 TSI sprintuje z 0 na 100 km/h za 8,4 s, dosahuje maximální rychlosti 204 km/h a průměrné spotřeby 5,1 litru na 100 kilometrů. I zde je pro přenos hnacího momentu k dispozici šestistupňová manuální převodovka nebo sedmistupňová převodovka DSG.

Všechny vznětové motory jsou výlučně přeplňované čtyřválcové agregáty TDI s přímým vstřikem paliva a čtyřventilovou technikou. Vstupní varianta je motor 1,6 TDI s výkonem 85 kW (115 k) a s maximálním točivým momentem 250 Nm. Kompaktní SUV s ním z 0 na 100 km/h zrychluje za 10,7 s, dosahuje maximální rychlosti 188 km/h a průměrné spotřeby 4,5 litru na 100 kilometrů. Hnací moment přenáší buď šestistupňová manuální převodovka nebo sedmistupňová převodovka DSG.

Dvoulitrový vznětový motor je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Obě verze vynikají klidným během a vysokým točivým momentem. Motor 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) je volitelně k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou nebo se sedmistupňovou převodovkou DSG. Točivý moment 340 Nm je k dispozici v rozsahu od 1 750 do 3 000 min-1. ŠKODA KAROQ s motorem 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k), pohonem čtyř kol a manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,7 s, dosahuje maximální rychlosti 196 km/h a spokojí se s průměrně 5,0 litry paliva na 100 kilometrů.

Maximální výkon silnější verze motoru 2,0 TDI nyní činí 140 kW (190 k). Špičkový motor je sériově dodáván s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 400 Nm, je k dispozici v rozsahu od 1 750 do 3 250 min-1 a zaručuje působivý zátah a sportovní zrychlení. Kompaktní SUV s motorem 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 s, dosahuje maximální rychlosti 211 km/h a průměrné spotřeby 5,3 litrů paliva na 100 kilometrů.

Poznámka: Všechny hodnoty jsou předběžné.

Podvozek a převodovky: Pečlivě konstruovaný podvozek, pět variant převodovek, inteligentní pohon všech kol

Podvozek definuje měřítka ve svém segmentu a své kvality ukazuje i mimo zpevněné silnice. Od výbavového stupně Ambition je k dispozici také volba jízdního profilu v režimech Normal, Sport, Eco, Individual a Snow (ve verzi 4×4). Režim Offroad u verze s pohonem všech kol jízdní vlastnosti mimo zpevněné silnice ještě zlepšuje.

Podvozek vozu ŠKODA KAROQ je pečlivě konstruovaný a odladěný. Důležitým faktorem je vyvážené rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a daleko dopředu posazená přední náprava typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a s ocelovým pomocným rámem. Rozchod předních kol činí 1 576 milimetrů.

Čtyřprvková zadní náprava ve verzi s pohonem všech čtyř kol je vyrobena převážně z vysokopevnostní oceli, rozchod zadních kol činí 1 541 milimetrů. Podélná ramena zachycují suvné síly při akceleraci a brzdění. Tři příčná ramena udržují kolo vždy v optimální poloze vůči vozovce a zaručují precizní vedení.

Všechny převodovky, které jsou k dispozici pro toto kompaktní SUV, mají široký rozsah převodových stupňů – krátce zpřevodované nižší rychlostní stupně umožňují pomalou jízdu mimo silnice se zpevněným povrchem, dlouhý nejvyšší převodový stupeň snižuje spotřebu. Pro motory s výkony od 85 do 110 kW budou standardně dodávány šestistupňové manuální převodovky, na přání budou k dispozici sedmistupňové automatické převodovky DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) je dodáván výhradně s pohonem všech kol a novou sedmistupňovou převodovkou DSG.

Pohon všech čtyř kol nového kompaktního SUV zaručuje optimální jízdní vlastnosti i na kluzkém povrchu nebo při jízdě s těžkým přívěsem. Systém využívá elektronicky řízenou lamelovou mezinápravovou spojku, umístěnou u zadní nápravy. Různé senzory (např. snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol, senzor příčného a podélného zrychlení, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček motoru, snímač krouticího momentu atd.) neustále vyhodnocují jízdní situaci a předávají naměřené hodnoty elektronice pohonu čtyř kol, která spočítá a zajistí optimální rozdělení hnací síly.

Asistenční systémy: Moderní asistenční systémy na palubě

ŠKODA KAROQ nabízí mnoho asistenčních systémů, které jsou běžně vyhrazeny vozům vyšších tříd. Slouží k ochraně chodců, udržují toto kompaktní SUV v dostatečném odstupu od vozu před sebou, ulehčují řidiči přejíždění z pruhu do pruhu nebo naopak jízdu v pruhu, pomáhají mu při parkování a upozorňují jej na důležité dopravní značky.

Asistenční systémy v abecedním pořadí:

Adaptivní tempomat (ACC), využívá data z radaru, udržuje nejen zvolenou rychlost, ale také požadovaný odstup od vozu před sebou – asistent umí snížit rychlost nebo automaticky zabrzdit před hrozící kolizí.

Asistent pro rozjezd do kopce umožňuje rozjezd ve svahu bez rizika, že by se vůz mohl rozjet zpět. Není přitom nutno zatahovat ruční brzdu.

Emergency Assist je společnou funkcí adaptivního tempomatu a asistenta pro jízdu v pruzích. Zasáhne v případě, že by řidič nebyl schopen jízdy, v krajním případě až samočinným zastavením vozidla.

Standardně dodávaný Front Assist včetně funkce nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců využívá radarový senzor. Pokud systém rozpozná hrozící kolizi, zasáhne v jedné ze čtyř úrovní činnosti.

Řízení ulehčuje i volitelný systém Blind Spot Detect a asistent pro vyjíždění z parkovacích míst Rear Traffic Alert. Pohybuje-li se v mrtvém úhlu jiný vůz, nebo pokud se rychle blíží, rozsvítí se varovná LED-kontrolka na ploše příslušného vnějšího zpětného zrcátka.

Od rychlosti 65 km/h pomáhá řidiči při udržení se v jízdním pruhu i asistent pro jízdu v pruzích (Lane Assist).

Rozpoznávání dopravních značek, využívající počítačové zpracování obrazu kamery, identifikuje nejběžnější dopravní značky a zobrazuje je jako piktogramy na digitálním přístrojovém panelu a/nebo na displeji navigačního systému. To platí i pro aktuální rychlostní omezení.

Infotainment a ŠKODA Connect: Zábava, informace, asistence

Pasažéři jsou díky ŠKODA Connect s novými mobilními službami vždy online. Intuitivně ovládané systémy se dělí do dvou kategorií: služby Infotainment Online přináší zábavu a informace a služby Care Connect podporují a asistují. Součástí nabídky jsou mimo jiné navigace v reálném čase s doporučením objížděk pří dopravní zácpě, automatické Tísňové volání nebo funkce Poslední parkovací pozice, která řidiče dovede k zaparkovanému vozu. Trasy je možno programovat doma a online přenést do vozu. Novinkou je také ovládání gesty, ulehčující ovládání řady funkcí.

Špičkovým navigačním systémem pro vůz ŠKODA KAROQ bude infotainment systém Columbus  s obrazovkou, která má úhlopříčku 9,2 palců a rozlišení 1280 x 640 pixelů. 

Novinkou pro značku ŠKODA je také možnost ovládat vybrané funkce gesty. Definované pohyby rukou, které provádí řidič v oblasti středového panelu, zaznamenává a identifikuje kamera.

Mobilní online-služby ŠKODA Connect představují rozsáhlý doplněk nabídky infotainmentu. Novinkou jsou Dopravní informace online: ty zobrazují reálný provoz na zvolené trase a v případě dopravní zácpy navrhují náhradní trasy. Služba Google Earth™ umožní prohlédnout si animaci naplánované trasy. Doplňující a na míru střižené informace poskytnou služby Čerpací stanice (s uvedením aktuálních cen pohonných hmot), Parkovací místa, Zprávy a Počasí.

Služby Care Connect podporují řidiče v mnoha situacích a jsou k dispozici pro všechny systémy infotainmentu (volitelně od výbavy Active). Služby se dělí na automatické Tísňové volání (Emergency Call), službu Proaktivní servis a Vzdálený přístup k vozu (Remote Access).

Mimořádně důležité je automatické Tísňové volání (Emergency Call): tísňové volání se po nehodě aktivuje automaticky, jakmile zasáhne některý ze zádržných systémů, například airbag. Vůz naváže hlasové a datové spojení s ústřednou nouzového volání a předá všechna data. Tlačítkem na stropním modulu může řidič nebo spolujezdec tísňové volání spustit i manuálně.

Řidič může tlačítkem ve stropním modulu spustit i službu Pomoc na cestě. Třetí tlačítko v modulu, označené písmenem ,i‘, je určené ke spojení se službou Infolinka – zde odborníci v zákaznickém callcentru zodpoví například dotazy, týkající se techniky vozu. 

Nemá vůz opustit definovanou oblast nebo jezdit maximálně 130 km/h? Služby Oznámení o oblasti a Oznámení o překročení rychlosti informují majitele o tom, že toto omezení nebylo dodrženo. Portfolio doplňují jízdní data. 

Mezi služby ŠKODA Care Connect v  modelu ŠKODA KAROQ patří také služby vzdáleného přístupu k vozu Remote Access, fungující přes ŠKODA Connect App, tedy přes chytrý telefon uživatele. Služba Stav vozu informuje z dálky o stavu osvětlení a o stavu paliva v nádrži, o případně otevřených oknech, dveřích, střešním okně. Funkce Poslední parkovací pozice ukáže, kde vůz stojí, a funkce Houkání & blikání usnadní na místě vyhledání vozu tím, že aktivuje houkačku a blinkr.

Doplňkem ke ŠKODA Connect App je ŠKODA Connect Portal, přenášející služby ŠKODA Connect do zákazníkova domácího počítače: pomocí tohoto portálu je možno konfigurovat služby a do vozu přenášet cíle a trasy.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?