Automobilce Tesla se kolem sebe podařilo vytvořit atmosféru výrobce něčeho výjimečného. Elon Musk byl vždy výborný v prezentaci svých odvážných nápadů, takže když byl oficiálně představován Model 3, byl kolem toho obrovský poprask. Zákazníci se dočkali cenově dostupného elektromobilu nabízejícího nadprůměrný dojezd. Byla to vstupenka do rodiny modelů značky Tesla, kam do představení Modelu 3 patřili pouze lidé, kteří zaplatili podstatně větší peníze za dražší Model S a Model X. Mnoho zájemců se nechalo nalákat. Někteří dokonce posílali zálohu už ve chvíli, kdy ani nevěděli, jak Model 3 vypadá.
Doporučujeme: Tesla Model X a Model 3 vs. Jaguar I-Pace — Opravdu se má Elon Musk čeho obávat?
Přesně takovým případem byl i jistý Carlo Ombello, který původně napsal svůj příběh na opportunity:energy, aby ho následně převzali kolegové z insideevs. Vše začíná momentem, kdy Carlo 1. dubna 2016 vstává brzy ráno, aby mohl shlédnout internetový přenos z premiéry vozu. Tou dobou byl v Anglii a byl rozhodnut, že si tohle auto koupí. Náhodou zjistil, že rezervační systém byl otevřen už hodinu před premiérou (údajně kvůli snaze omezit očekávaný nápor zájemců), takže sáhl po kreditní kartě a auto si objednal. Až poté koukal, cože si to vlastně chce pořídit. S výsledkem byl spokojen. Dokonce tak moc, že se smířil s původním termínem dodání koncem roku 2017 poté, co bude uspokojena poptávka v Americe. Jenže...
Elon Musk zahájení výroby Modelu 3 několikrát odložil a ani v současnosti se vůz pořád nevyrábí takovým tempem, jak bylo původně plánováno. Zájemců se mezitím nahrnuly stovky tisíc, což nutně muselo vyústit v odklady původně slibovaných dodávek. Sám Carlo Ombello uvádí, že mu byl termín odsunut minimálně dvakrát. Každopádně na konci letošního března to byly přesně dva roky od objednávky a výsledkem je pouze nový příslib o tom, že svou Teslu Model 3 dostane začátkem roku příštího. Čekat v dnešní době na auto tři roky, to už musíte být opravdu hodně oddaní konkrétní značce (nebo musíte být zájemce o Bugatti Chiron). I Carlo přiznává, že už toho začíná být moc.
V závěru sice ještě připouští, že by snad ty tři roky čekání (respektive více než rok navíc) vydržel, ale uvádí další problém. Zatím ještě stále platí, že Tesla Model 3 nemá úplně přímou konkurenci, jenže Carlo upozorňuje, že jen za zhruba tři měsíce přišel na trh Jaguar I-Pace, objevil se Hyundai Kona Electric nebo elektrická Kia Niro – a mnozí další výrobci své elektromobily ještě představí. Nabídka alternativ roste raketovým tempem. Za půl roku už může být na trhu hodně z čeho vybírat.
Doporučujeme: Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly — „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Na otázku „co bych měl dělat“ si pořád odpovídá jednoduše. Jestliže jeho poslední termín dodání začátkem příštího roku zůstane v platnosti, počká. Kromě jiného také proto, že vidí velkou výhodu značky Tesla v síti rychlonabíjecích stanic.
Tenhle případ krásně dokumentuje, jak velký problém Model 3 pro Teslu představuje. Už i skalní příznivci, kteří si vůz objednali jako úplně první, začínají být nervózní, protože trh s elektromobily se rychle rozvíjí a ve finále tak mohou místo nadčasové speciality dostat jen „tuctový“ elektromobil, na který čekali několik let. Uvidíme, zda Elon Musk tuto neveselou situaci vyřeší. V minulosti se několikrát objevily zprávy o tom, že se automobilka Tesla dostává do vyloženě existenčních potíží.