Premiér Fiala: Prosazujeme zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035

05.03.2025
přidejte názor
Autor: Tiskový servis MDČR

Takzvaná „aliance pro obranu konkurenceschopnosti“, jejíž je součástí kromě Itálie také Česká republika, chce dosáhnout výrazného zvolnění emisních pravidel na evropském trhu a v konečném důsledku chce zrušit zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035. 

Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek v pátek na tiskové konferenci představili své plány a nadcházející kroky, které by měly ve spolupráci s dalšími evropskými státy vést ke zmírnění emisní politiky v EU. 

Striktní emisní předpisy jsou pro evropské automobilky velký problém, protože trh elektromobily přijal jen velmi vlažně a přechod na tento druh mobility zdaleka neprobíhá tak rychle, jak se plánovalo. To pro výrobce znamená vysoké pokuty za flotilové emise a ohrožuje to sektor, který je pro celkové HDP Evropské unie velmi důležitý. 

V úsilí, které má zvrátit již schválené emisní předpisy v čele se zákazem prodeje spalovacích motorů po roce 2035, má pomoci takzvaná „aliance pro obranu konkurenceschopnosti“. Jde o uskupení států, které za zvolnění emisních předpisů bojují. Česká republika je jejím členem, stejně jako Itálie. Dalšími členy jsou pak Rakousko, Slovensko, Polsko, Bulharsko a Rumunsko. 

Jezděte vlakem, oproti autu má čtvrtinové emise, vyzývají ČD v nové kampani. Na většině tratí to ale neplatí
Přečtěte si také:

Jezděte vlakem, oproti autu má čtvrtinové emise, vyzývají ČD v nové kampani. Na většině tratí to ale neplatí

Podle toho, co bylo prezentováno v pátek na tiskové konferenci, chtějí čeští představitelé v rámci této aliance prosadit několik zásadních změn. 

„Prosazujeme větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, evropské dotace jen do budování infrastruktury a pro podporu inovací, zapojení zástupců českých automobilek do jednání o budoucnosti a v neposlední řadě zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035,“ řekl premiér Fiala.

Naopak tato aliance má zabránit prosazování „hloupých a nic neřešících nápadů, cílem je také zabránit pevně daným kvótám pro firmy na nákup elektromobilů a zrušit by se měly veškeré dotace na nákup bateriových aut, protože deformují trh a uměle drží ceny vysoko.“ 

Čeští představitelé chtějí v rámci této aliance dosáhnout něčeho podobného, co se podařilo s úpravami kolem normy Euro 7. Snahou je také zapojit do této aliance velké státy, jako je Německo a Francie. 

Těžká doba pro automobilky 

Aktuální situace na evropském trhu je pro automobilky snad ta vůbec nejhorší možná. Nařízení kolem emisí fakticky otevřela trh americkým a čínským výrobcům elektromobilů, přičemž ti čínští dokážou vyrobit elektromobily podstatně levněji. Prosadit se v segmentu elektromobilů je tudíž složité a bude to kvůli sílící konkurenci čím dál složitější. 

Z druhé strany platí, že evropský trh elektromobily příliš nechce, ačkoliv fanoušci elektromobilů rádi mávají procentuálními nárůsty. V absolutních číslech je podíl elektromobilů pořád malý. Pokud ale výrobce neprodá dost elektromobilů, musí platit emisní pokuty. Případně si může pomoci nákupem emisních povolenek od výrobců nabízejících pouze elektrická auta. Jenže tím utratí spoustu peněz, kterými ještě navíc podpoří své konkurenty působící v segmentu, který je z pohledu průměrných emisí velmi důležitý. 

Protože většinový trh si pořád žádá spalovací motory, musí výrobci zároveň držet ve výrobě i tato auta a hlavně musí řešit, jak to bude po příchodu normy Euro 7, pokud tedy k zavedení normy Euro 7 dojde. Jenže tahle nejistota si žádá vývoj pro případy, „co kdyby“, což je mnohdy pouze vyhazování peněz za věci, které se nakonec dost možná ani nepoužijí. 

Zdroj: MDČR, autorský text

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?