Tuzemská policie kupuje 289 kusů nových automobilů. Podle specifikace vyplývající ze zadávací dokumentace se jedná o model Škoda Kodiaq v nejvýkonnější dostupné verzi, tedy v provedení RS. Zakázka je rozdělena na tři části a jeden z těchto automobilů vyjde daňové poplatníky na 1,6 milionu korun. Na případ upozornil web Kverulant.org.
Jedna smlouva je na 19 kusů „Škody Kodiaq policejní speciál“, druhá na 29 exemplářů stejného vozu a třetí pak obsahuje 241 kusů opět totožně označeného automobilu. První dvě smlouvy předpokládají dodání aut dopravní policii, ta třetí pak zahrnuje auta pro prvosledové hlídky pořádkové policie.
Všechny automobily mají stejnou specifikaci. Policie požadovala pohon všech kol a výkon alespoň 180 kW. Z toho vyplývá, že jim Škoda dodá Kodiaq RS osazený zážehovým dvoulitrem nabízejícím právě oněch 180 kW (245 k). Kromě jiné požadované výbavy mají mít tyto automobily také tzv. policejní rám. Právě ten budil značnou pozornost i pochybnosti už při předávání prvních Octavií policii v roce 2019. Při předávání Kodiaqů tomu asi nebude jinak.
Potřebuje policie na svých autech rám k násilnému zastavování automobilů?
Budou se „násilně zastavovat auta“
Zajímavé je, že dříve se o tomto rámu mluvilo jako o ochranném, teď ve specifikacích policie rovnou píše, že jde o věc, která má sloužit k „násilnému zastavení vozidla“. Zadávací dokumentace také požaduje, aby rám nijak nesnižoval ochranu posádky, ale o ochraně chodců se v dokumentech nic nepíše. Právě to je věc, kterou kritizuje server Kverulant. Při střetu s chodcem je tento rám velmi problematický.
Celková výše zakázky za všechny tři části je 453 milionů korun. Aktuální cena sériové Škody Kodiaq RS je 1,4 milionu. Škoda dnes nabízí pouze verzi s plnou výbavou. Kvůli tomu Kverulant upozorňuje na příliš vysokou cenu policejních speciálů, ale rozdíl 200 tisíc není nic až tak neobvyklého. Podobné navýšení se týkalo i dálničních pětkových BMW.
Podle informací zmíněného serveru pouze samostatný rám „pro násilné zastavování automobilů“ vyšel policii (tedy daňové poplatníky) u každého Kodiaqu na 121 tisíc. Na diskuzi je možná spíš to, zda policisté opravdu potřebovali absolutní vrchol z dnes totálně osekané nabídky Škody Kodiaq (prodávají se pouze vysoké stupně výbavy), nebo zda by jim náhodou nestačil třeba takový Tiguan 2.0 TSI o výkonu 140 kW, který také má čtyřkolku i automat a v civilní verzi stojí 1,1 milionu.