- Nejnovější generace modelu Ford Focus vznikla na čistém listu papíru a evropským zájemcům o prostorný automobil nižší střední třídy nabídne nečekané technologie, prvotřídní komfort, prostornost a zážitky z jízdy. Vůz je založen na konceptu „designu zaměřeného na člověka“. Rozšířená modelová řada poprvé zahrnuje také crossover Focus Active a luxusní provedení Focus Vignale.
- Nové asistenční systémy jako adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, inteligentní asistent rychlosti s rozpoznáváním dopravních značek omezujících rychlost a aktivní udržování v jízdním pruhu usnadňují řízení v provozu plném rozjezdů a zastavení. Adaptivní LED světlomety s prediktivním svícením umí přisvítit do zatáčky před natočením volantu, nebo osvětlí kruhový objezd i křižovatku.
- U evropského Fordu je poprvé použit head-up displej, který řidiči dodává více jistoty při řízení. Vylepšený aktivní parkovací asistent se po stisknutí tlačítka postará o samočinné zaparkování.
- Nový Ford Focus má také výrazně zvětšený objem zavazadlového prostoru. Ten činí až
1 354 l u pětidveřové verze a 1 653 l u verze kombi. - Jízdní vlastnosti na vrcholu třídy a další zlepšení jízdního komfortu zajistí – poprvé u modelu Focus – elektronicky nastavitelný adaptivní podvozek, o 20 % zvýšená torzní tuhost karoserie, důsledně izolovaná zadní náprava se samostatnou nápravnicí a volba jízdních režimů již v základní výbavě.
- Nový Focus se může pochlubit i bezdrátovou nabíječkou telefonů, palubním rozhraním SYNC 3 s 8palcovou dotykovou obrazovkou a audiem B&O PLAY.
- Moderní zážehové motory EcoBoost a vznětové motory EcoBlue se dodávají i s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou a dosahují v průměru 10% úspory paliva.
- V České republice se nový Ford Focus objeví v červenci tohoto roku s cenami od
359 990 Kč.
/V Praze, 10. dubna 2018/ – Ford dnes ve světové premiéře představuje zcela nový model Focus, nejpropracovanější a technicky nejlépe vybavený kompaktní Ford všech dob – a to přesně dvacet let po uvedení Focusu první generace.
Nová generace Fordu Focus byla navržena na zcela novém základě, a to s využitím mnohem těsnějšího kontaktu se zákazníky než kdykoli v minulosti. Cílem bylo vyvinout automobil s nejlepšími jízdními vlastnostmi a intuitivním ovládáním, vůz, který nabídne takovou radost z jízdy jako žádné jiné rodinné auto nižší střední třídy prodávané v Evropě.
Ford Focus vychází z konstrukčního konceptu „designu zaměřeného na člověka“, který dokazuje, že i emotivně navržený exteriér může dosáhnout prvotřídní aerodynamiky a k tomu poskytnout prostornější interiér, vysoce kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování.
Samozřejmou součástí nového modelu je nejpropracovanější paleta jízdních asistentů, jakou kdy Ford svým zákazníkům nabídl. Tyto systémy přispívají k intuitivnímu ovládání, omezují únavu při delších cestách a umocňují zážitek z jízdy. Pokročilé technologie zahrnují:
- adaptivní tempomat (ACC) vylepšený o funkci Stop & Go, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost a systém udržování v jízdním pruhu, které se uplatní i v městském provozu;
- adaptivní LED světlomety s funkcí prediktivního svícení do zatáček a osvětlení podle dopravních značek využívající kameru, s jejíž pomocí se v předstihu světelný kužel nastaví podle průběhu silnice před vozem, a – jako u prvního automobilu na světě – dokonce podle dopravních značek;
- samočinný parkovací systém Active Park Assist 2, jenž nově s automatickou převodovkou dokáže přidávat plyn i brzdit a díky tomu zcela samočinně zaparkuje po pouhém stisku tlačítka;
- první head-up displej u evropského Fordu: pomáhá řidiči maximálně zaměřit pozornost na silnici;
- asistent pro vyhýbací manévr, který je ve voze této třídy nabízen vůbec poprvé a usnadňuje řidiči vyhnout se stojícím nebo pomalejším vozidlům tak, aby nedošlo k nehodě.
Zcela nový Focus zůstává věrný odkazu, který jeho předchůdci během 20 let vybudovali svými špičkovými jízdními vlastnostmi. I proto jako první vůz této modelové řady nabízí elektronicky nastavitelné adaptivní tlumiče CCD (Continuously Controlled Damping). K tomu přidává volitelné jízdní režimy, speciálně izolovaný zadní pomocný rám zlepšující naladění podvozku a také Fordem patentovanou technologii vinutých pružin.
Posádka si může zpříjemnit zážitek z jízdy díky řadě vymožeností, třeba bezdrátové nabíječce pro kompatibilní smartphony. V budoucnu bude vůz doplněn o funkci FordPass Connect a vestavěný modem, který zajistí připojení na cestách a další užitečné funkce.
K pohonu je připravena řada moderních jednotek včetně optimalizovaného a mnohokrát oceněného motoru 1.0 EcoBoost a nového agregátu 1.5 EcoBoost. Obě benzinové jednotky jsou vybaveny deaktivací válce při nízké zátěži, v kategorii tříválců je tato technika použita vůbec poprvé. Nové vznětové motory 1.5 EcoBlue a 2.0 EcoBlue přinášejí nejvyšší možnou úsporu paliva. Novinkou je také inteligentní osmistupňová samočinná převodovka upravující řazení podle jízdního stylu řidiče. Její zajímavostí je rovněž stylový a ergonomický otočný ovladač.
„Nový Ford Focus je díky použitým technologiím a poskytované radosti z jízdy na samém vrcholu svého segmentu,“ řekl Joe Bakaj, viceprezident evropské centrály společnosti Ford zodpovědný za vývoj. „Šance postavit od základu zcela nový automobil se nenaskytne příliš často. Proto jsme tuto příležitost využili naplno a vyvinuli jsme nejlepší rodinný vůz nižší střední třídy, jaký si dnes můžete pořídit.“
Focus přichází s nejobsáhlejší modelovu řadou ve své historii. Při premiéře se vůz představuje jako pětidveřový hatchback, kombi a na vybraných trzích také jako čtyřdveřový sedan. K tomu se však přidávají další exkluzivní varianty s výrazným charakterem, díky nimž si zákazníci mohou vybírat z nejširší nabídky v této třídě: stylový Focus Trend a Titanium, sportovní verze Focus ST-Line, luxusní Focus Vignale a poprvé také crossover Focus Active.
Ford Focus čtvrté generace je prvním globálním modelem postaveným na nové platformě Fordu označené C2, která byla navržena s důrazem na vyšší bezpečnost při nárazu, zvětšení vnitřního prostoru bez dopadu na vnější rozměry karoserie a také na zlepšení aerodynamiky i vyšší provozní úspornosti. Výsledkem investic ve výši 600 milionů eur (15 miliard korun) do výrobního závodu Fordu v německém Saarlouis je rovněž dosud nejvyšší kvalita dílenského zpracování.
Od roku 1998, kdy se představil revoluční Focus první generace, prodal Ford jen v Evropě* téměř sedm milionů vozů tohoto modelu. Po celém světě překonal odbyt 16 milionů kusů.
„Po dvě desetiletí byl Focus základem našeho úspěchu v Evropě. Vynikajícím způsobem v sobě spojoval design, technologie a radost z jízdy, tedy přesně to, co naši zákazníci na Fordu tolik oceňují,“ prohlásil Steven Armstrong, viceprezident koncernu Ford Motor Company a prezident pro oblast Evropy, Blízkého východu a Afriky. „Každé páté prodané auto v Evropě patřilo v loňském roce do nižší střední třídy. Focus je díky tomu i nadále mimořádně důležitým modelem, a i z toho důvodu jsme do vývoje novinky vložili spoustu energie. Focus se řadí mezi nejlepší automobily, jaké jsme kdy vyrobili.“
Design zaměřený na člověka
Od základů nově navržený Ford Focus představuje důležitou proměnu konstrukčního přístupu značky Ford. Koncept „designu zaměřeného na člověka“ (z angl. „human-centric design“) spojuje výrazné tvary s praktickými funkcemi, které zákazníkům usnadňují každodenní používání vozu.
„Chtěli jsme, aby se nový Focus stal automobilem, do něhož se zákazníci zamilují a zamilovaní už i zůstanou,“ vysvětlil Amko Leenarts, ředitel oddělení designu ve Ford of Europe. „Nejen z vnějšku, ale i uvnitř jsme si dali záležet, aby náš nový designérský přístup přinášel příjemné zážitky. Díky těmto pozitivním zkušenostem se buduje a udržuje hlubší pouto mezi člověkem a strojem.“
Focus nové generace je lepší v každém směru, což dokládá nejen prémiová silueta se sportovním nádechem, ale i více pohodlí a prostornosti. Nápadné tvary jsou založeny na posunutí střešních A-sloupků o něco více dozadu, ty se díky tomu nacházejí přímo nad osou předních kol. Také masivní C-sloupky spočívají celou svou hmotou nad zadními koly. Delší kapota a plynule navazující blatníky vytvářejí výrazně klínovitou linii bočního profilu, která dodává vozu na síle i eleganci a umocňuje sportovní a současně prémiový charakter nového modelu.
Nárůst rozvoru náprav o 53 milimetrů umožnil instalaci pneumatik s větším průměrem. Díky tomu jsou kola zapuštěna hlouběji do karoserie, vizuálně narušují velkou boční plochu vozu a přispívají k celkově kompaktnímu a dynamickému vzezření. To zdůrazňují i krátké přední a zadní převisy a posunutí kabiny dozadu.
Při návrhu karoserie nového Fordu Focus hrálo zcela zásadní roli co nejlepší obtékání vzduchu. Velmi plasticky ztvárněný exteriér s atletickými proporcemi se vyznačuje prvotřídními aerodynamickými vlastnostmi zásluhou dokonale uhlazené spodní části karoserie, krátkého zadního převisu, důsledně zkosených rohů a nenápadně zakomponovaných aerodynamických prvků.
Dolní část karoserie s efektně řešenými plochami dává na odiv atletické proporce. Rozměrné plochy lakovaného plechu vyniknou při různém způsobu nasvětlení a dokáží upoutat pozornost při pohledu zepředu i zezadu. Dlouhé přední blatníky zdůrazňují sebejistotu, s jakou se pak linie boků nese až k zadním blatníkům, kde se nápadně dynamický profil završí.
Tvář nové generace Fordu Focus je navržena jednoduše, harmonicky a vyzařuje z ní klid i odhodlání. Mřížka chladiče je nápadně větší, ale stále jde o nezaměnitelný stylistický prvek značky Ford. Po stranách ji doplňují výrazné světlomety, které jsou podobně jako zadní sdružené svítilny umístěny co nejvíce po stranách, čímž vůz opticky rozšiřují a podporují dojem stability automobilu.
Zadní svítilny se nyní skládají ze dvou částí a díky tomu jsou výklopné dveře praktičtější. Použitá technologie LED přispívá k nezaměnitelnému světelnému podpisu během dne i po setmění. Modelové označení Focus se skládá ze samostatných písmen se saténovým povrchem a jejich umístění mezi zadními svítilnami zdůrazňuje prémiové provedení zadní části.
Nový Focus nabízí řadu speciálních provedení určených pro zákazníky nejrůznějšího zaměření a zájmu. Modely Focus Vignale, ST-Line, Active a Titanium se od sebe odlišují především těmito prvky:
- Focus Vignale upravenou přídí, která připomíná dokonale opracovaný šperk, a elegantními doplňky Vignale, jako jsou třeba exkluzivní nově navržené kožené čalounění, unikátní přední maska nebo ozdobné chromované prvky;
- Focus ST-Line agresivněji navrženým zadním difuzorem a větším střešním spoilerem pro větší aerodynamický přítlak, ale také mohutnějšími předními vstupy vzduchu, které přispívají k vyšší výkonnosti a současně poodhalují součásti motoru, a samozřejmě nápadným označením ST-Line na přídi;
- Focus Active zvýšenou světlou výškou a ochrannými prvky na lemech blatníků a bočních prazích, ochrannými „plechy“ vpředu i vzadu s výplněmi lakovanými v kontrastní stříbrné barvě a osobitým provedením přídě.
Nabídka laků karoserie čítá 13 odstínů včetně oranžové Glow (bude uvedena později), modré Desert Island a speciálního čtyřvrstvého laku fialová Mulberry, určeného výhradně pro model Vignale.
Koncept designu zaměřeného na člověka se promítá také do interiéru, který se vyznačuje příjemnějším provedením vyvolávajícím pocit vysoké kvality. Toho bylo dosaženo jednoduchými a čistými liniemi, nápaditými materiály a také elegantním provedením jednotlivých částí, které na sebe plynule navazují.
Uhlazený design bez rušivých prvků navozuje v interiéru uklidňující atmosféru. Přední dveře nyní zasahují až za přístrojový panel, což vytváří opticky prostorný a hodnotný celek. Horní část palubní desky a dveřní výplně jsou vyrobeny z měkkých materiálů příjemných na dotyk, jaké mívají prémiové automobily. Propracované ovladače a zdobné výplně odrážejí současné trendy v navrhování luxusních doplňků: uplatňuje se zde leštěné sklo a broušené povrchy, například před spolujezdcem, ve dveřních výplních nebo na výdeších klimatizace.
Nová provedení modelové řady Fordu Focus se odlišují také osobitými interiéry, a to jak vzhledem, tak zvolenými materiály. Jedná se například o prémiovou kůži a dřevěné výplně s jemnou texturou u verze Vignale, sportovní prvky v karbonovém provedení nebo červené obšití u ST-Line a praktické povrchy u varianty Active.
„Zcela pryč jsou „rušivé“ oblasti, v nichž se v interiéru střetávaly různé struktury a materiály,“ vysvětlil Leenarts. „Místo toho jsme pečlivě vybrali takové materiály, které lze lépe kombinovat a které se navzájem doplňují. I proto je vyšší kvalita a mimořádná úroveň řemeslného zpracování patrná na první pohled.“
Technologie pro větší jistotu za volantem
Nová generace modelu Focus přináší více pokročilých funkcí než jakýkoli model značky Ford v minulosti. Díky tomu se i do rodinného vozu dostávají technologie, které jsou předpokladem pro autonomní jízdu na tzv. úrovni 2.
Pokrokové technologie souhrnně označované termínem Ford Co-Pilot360 zvyšují bezpečnost a usnadňují jízdu i parkování. Jejich smyslem je zlepšit zážitek z jízdy, zvýšit komfort, usnadnit ovládání a dosáhnout vyšší ochrany posádky.
Technicky náročné systémy jako tempomat hlídající odstup od vpředu jedoucího vozu ACC s funkcí Stop & Go, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost a udržování v jízdním pruhu pomáhají zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu a omezit únavu během dlouhých cest díky tomu, že se s nimi vůz sám drží uprostřed jízdního pruhu. Řidič může nastavit systém tak, že bude dodržovat maximální dovolenou rychlost podle dopravních značek podél silnice a na návěstidlech nad ní a využije k tomu i data uložená v palubní navigaci. Může si také nastavit rozpětí tolerance této rychlosti. Adaptivní tempomat funguje až do rychlosti 200 km/h.
Nová funkce Stop & Go adaptivního tempomatu dokáže vůz zcela zastavit, což je velmi užitečné například v hustém městském provozu. Využívá přitom až 50 procent maximální brzdné síly. Současně se vůz samočinně opět rozjede, pokud doba zastavení není delší než 3 sekundy. V případě, že dopravní situace neumožňuje tak rychlé rozjetí, může řidič pouhým stiskem tlačítka na volantu nebo lehkým zatlačením na pedál plynu systém opět aktivovat.
Systém aktivního udržování v jízdním pruhu sleduje silniční značení a v případě potřeby provede jemné, ale citelné zásahy do řízení. Pohnutí volantem napovídá řidiči, jak zůstat se svým vozem uprostřed jízdního pruhu s aktivovaným adaptivním tempomatem. Ten udržuje bezpečný odstup v rychlostech až do 200 km/h a v případě, že zaregistruje nedostatečnou interakci řidiče, zobrazí upozornění a spustí varovný signál.
„Vzpomeňte si, když jste v autoškole poprvé usedli za volant, jak bylo těžké se soustředit, abyste se bezpečně udrželi uprostřed svého pruhu. Od té doby se nároky na řízení vůbec nesnížily – to jen my jsme se přizpůsobili novému tlaku. Technologie jako Stop & Go a aktivní udržování v jízdním pruhu sníží nároky na řidiče a pomohou jim zaměřit pozornost na ostatní dění na silnici. Nejenže tím sníží stres za volantem, ale dodají řidičům také více sebejistoty,“ prohlásil Helmut Reder, ředitel globálního projektu vozidel kategorie C z Ford of Europe.
Adaptivní LED světlomety s funkcí prediktivního svícení do zatáček a osvětlení podle dopravních značek dokážou jako vůbec první systém svého druhu nastavit v předstihu světelné paprsky tak, aby co nejlépe osvítily zatáčku, křižovatku nebo kruhový objezd.
Promyšlené zařízení využívá přední kameru ke sledování vodorovného značení do vzdálenosti až 65 metrů. Díky tomu lze v předstihu namířit světlo z předních světlometů do zatáčky a zajistit lepší viditelnost ve srovnání se situací, kdy se musí řidič spolehnout na reakci světlometů až po zatočení volantem jako u dosavadních systémů. Fordem patentovaná funkce pro osvětlení podle dopravních značek optimalizuje v křižovatkách a na kruhových objezdech namíření světelného toku více do šířky, aby se lépe osvětlily i rizikové oblasti, které nejsou přímo ve směru jízdy.
Osvětlovací technologie nového Focusu zahrnují i systém adaptivního osvětlení, schopný upravit úhel a intenzitu světelného paprsku podle aktuálních jízdních podmínek. Součástí tohoto systému jsou také neoslňující dálkové světlomety, které odstraňují nebezpečí oslnění ostatních řidičů a přinášejí uživatelům vozu Focus lepší viditelnost při jízdě v noci. Předpokladem využití nových funkcí je montáž nejmodernějších světlometů s technologií full-LED s větší flexibilitou a plynulejšími přechody mezi jednotlivými režimy.
Focus je také prvním modelem Fordu v Evropě, který nabízí head-up displej (HUD). Díky němu se mohou řidiči stále věnovat dění před sebou, protože hlavní jízdní údaje se promítají do jejich zorného pole. Systém je mimořádně efektivní a vyznačuje se jedním z nejširších zorných úhlů ze všech HUD dostupných v Evropě: 6 stupňů krát 2,5 stupně. Zároveň se řadí k nejjasnějším zařízením tohoto typu a jeho jas lze nastavit v 16 krocích až na hodnotu 10 000 kandel na m2.
Výklopná obrazovka displeje z polykarbonátu je opatřena speciálními filtry, které poprvé umožňují číst údaje i řidičům nosícím brýle s polarizačními skly. V závislosti na výbavě vozu lze zobrazit jeho rychlost (jediný údaj, který je vždy aktivní), výstupy systému rozpoznávání dopravních značek, adaptivního tempomatu, navigace, zobrazení zařazeného převodového stupně, informace zábavního systému (např. přehrávaná skladba) a také varování související s jízdou.
Zdokonalený aktivní parkovací asistent usnadňuje náročné manévry ještě více než v minulosti: na pouhý pokyn stiskem tlačítka vůz plně automaticky zacouvá do řady stojících vozidel, nebo příčně zaparkuje. To je možné mimo jiné i díky technologii nové osmistupňové samočinné převodovky shift-by-wire (elektronické propojení voliče řadicí páky s převodovkou bez přímé mechanické vazby). Systém dokáže vyhodnotit, zda je volné místo dostatečně velké, a řidič následně ovládá pohyb vozu pouze zvolením neutrálu a přidržením tlačítka na středové konzole.
Vůz se pak zcela automaticky rozjede vpřed nebo vzad, akceleruje i brzdí a také točí volantem. Systém je schopen zacouvat do prostoru delšího o pouhých 110 centimetrů než samotný vůz v až 12% stoupáních a rychlostí do 4 km/h. Opačnou funkci má asistent pro vyjetí z parkovacího místa.
Dalšího zlepšení se dočkal přednárazový systém s detekcí chodců a cyklistů, vyvinutý přímo u Fordu. Předností tohoto systému je schopnost odhalit chodce na vozovce nebo v její bezprostřední blízkosti, a to jak ve směru jízdy, tak i když přichází ze strany. Pokud zařízení vyhodnotí situaci jako rizikovou s možným střetem a řidič nereaguje na varování, automaticky se aktivují brzdy. Zařízení nyní odhalí i cyklisty a za pomoci světel funguje také v noci.
Mezi další technologie, které pomáhají řidiči nového Fordu Focus zabránit nehodám a odvedení pozornosti, patří:
- vyhýbací asistent, který zajistí jak při městských rychlostech, tak na dálnici objetí pomaleji jedoucích nebo stojících vozidel. S využitím radaru a kamery sleduje provoz a v případě rizika kolize pomůže řidiči zásahem do řízení zajistit bezpečné vyhnutí se překážce;
- systém hlídání slepého úhlu včetně asistentu příčného vyparkování, který při couvání na silnici například z řady stojících aut varuje před vozidly, jimž by Focus mohl zkřížit cestu, ale také samočinně zabrzdí v případě, že řidič nereaguje na varování před možným střetem;
- zadní parkovací kamera s téměř 180stupňovým zorným polem pro lepší přehled o dění za vozidlem;
- funkce MyKey umožňující majitelům naprogramovat klíček od vozu pro mladší řidiče, jimž lze omezit příchozí telefonní hovory, stanovit nejvyšší rychlost, zabránit vypnutí asistenčních a bezpečnostních systémů, nastavit maximální hlasitost audiosystému a zcela jej vypnout v případě, že některý z cestujících nemá zapnutý bezpečnostní pás.
- V případě dopravní nehody se aktivuje nový systém s názvem Automatická aktivace brzd po nárazu, jenžomezuje riziko dalšího střetu. Jakmile dojde k nárazu, v brzdovém systému se automaticky vyvine tlak střední intenzity, čímž se vůz zpomalí a omezí se nebezpečí zranění cestujících nebo dalšího poškození automobilu.
Ford předpokládá, že v hodnocení bezpečnosti získá nový Focus plné, pětihvězdičkové hodnocení, a to i zásluhou nové platformy C2 se schopností absorbovat o 40 procent více energie při čelním nárazu.
Výkonný a plný energie
Zcela od základů byl přepracován podvozek, který dostal pokročilé technologie pro celkové vylepšení jízdních vlastností i radosti z řízení. Na obojí se mohou těšit majitelé pětidveřového Focusu stejně jako řidiči kombi.
I nejnovější generace modelu Focus navazuje na odkaz převratného prvního vozu s tímto jménem. Novinka těží z instalace důsledně izolovaného pomocného rámu pro uchycení ramen zadní nápravy, označované SLA (Short Long Arm) podle horního kratšího a spodního delšího ramene. Výsledkem je vylepšení jak komfortu, tak přesnosti reakcí na řidičovy povely.
Řešení zadní nápravy s dvojicí příčných ramen přináší lepší sladění reakcí přední a zadní části vozu při přejezdu větších nerovností a díky tomu je jízda mnohem plynulejší. Pouzdra pro uchycení se skládají ze směsi materiálů o různé tuhosti a zajišťují adekvátní reakce při působení tlaku z různých směrů – přídavný rám díky tomu karoserii lépe izoluje od malých otřesů a přenosu hluku či vibrací. Kombi se vyznačuje odlišnou geometrií zadního zavěšení, jehož upravené uložení tlumičů pomáhá vozu zachovat agilitu a ovladatelnost i se zátěží v zavazadlovém prostoru a současně zvětšuje přepravní kapacitu díky větší šířce podlahy.
K dispozici je také lehká zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. I ta zajišťuje jízdní vlastnosti na úrovni, jakou zákazníci od Fordu Focus očekávají. Obsahuje Fordem patentovanou technologii vinutých pružin se směrováním síly (Force Vectoring Spring). Ta se již osvědčila na sportovně laděném Fordu Fiesta ST, jemuž přináší vynikající ovladatelnost a s ní spojenou radost z jízdy. Náprava s vlečenými rameny je určena pro zástavbu do lehkých provedení s motory 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBlue.
Pokročilá technologie vinutých pružin využívá kompenzaci příčných sil na zadní nápravě tím, že přenáší síly působící na zavěšení kol přímo do pružiny, čímž zpřesňuje příčné vedení kola a tím zlepšuje stabilitu, ovladatelnost a reakce vozu.
Další zdokonalení jízdních vlastností u pětidveřových modelů vybavených zadní nápravou SLA zajišťují nově dodávané elektronicky nastavitelné adaptivní tlumiče CCD. Řídicí jednotka získává každé 2 milisekundy údaje o pérování, pohybu karoserie, řízení a brzdách a podle toho upravuje charakteristiku tlumení. Výsledkem jsou jízdní vlastnosti na mimořádně vysoké úrovni.
Tato technologie také omezuje nepříjemné rázy při jízdě po rozbité silnici. Systém rozpozná, když se kolo nachází na hranici prohlubně a nastaví tlumič tak, aby kolo tolik nezapadlo. Protože v této fázi nedojde k velké expanzi tlumiče, je mírnější i následná komprese, a tím se omezí ráz. Zadní pérování může na blížící se nerovnost reagovat ještě rychleji, neboť dostává informace od předních kol a dokáže tlumič připravit ve větším předstihu.
Adaptivní podvozek také spolupracuje se systémem řízení jízdních režimů. Nový Focus se poprvé dodává s možností volby mezi režimy Normal, Sport a Eco. Každý z nich má odlišné nastavení pedálu plynu, osmistupňové samočinné převodovky, elektrického posilovače řízení EPAS (Electronic Power Assisted Steering) a adaptivního tempomatu. S tlumiči CCD nabízí Focus další jízdní režimy Comfort a Eco-Comfort, které upravují charakteristiku tlumení.
Nový elektrický posilovač řízení EPAS se zdokonaleným softwarem přispívá k ještě rychlejší reakci kol na povely volantu; řízení je více intuitivní a zábavné. K tomu se přidávají i další funkce pro zlepšení pohodlí a usnadnění ovladatelnosti jako například systém pro správnou reakci volantu Torque Steer Compensation. Ve Focusu má také premiéru na míru navržený a přímo výrobcem vyvinutý stabilizační systém Ford Stability Control podporující jízdní dynamiku. Jeho součástí je i systém stranového přesměrování točivého momentu Torque Vectoring Control.
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h se zkrátila až o 1 metr. Zásluhu na tom má mimo jiné nový elektrický urychlovač brzdného účinku dodávaný do vybraných modelů. Dokáže rychleji vyvinout brzdný tlak a zajišťuje jistější a konzistentní pocit na pedálu brzdy při různých jízdních situacích.
Focus je prvním vozem, který vznikl na zcela nové platformě Fordu označené C2. Ta v kombinaci s od základu nově navrženým skeletem karoserie umožnila vývojovým inženýrům vylepšit celkovou tuhost a tím zdokonalit reakce vozu. Torzní tuhost ve srovnání s předchozí generací vzrostla o 20 procent a tuhost uchycení náprav je vyšší o 50 procent, což se odrazilo v omezení příčné poddajnosti a v lepší ovladatelnosti.
Zvýšení tuhosti zadní části karoserie bylo u nového Focusu dosaženo neobvyklou metodou, vyvinutou původně pro uznávaný sportovní vůz Ford Focus RS. Do dutiny v zadní části podvozkové plošiny se během výroby napustí expanzní pěna, která během zahřátí v lakovně zaschne, zvětší svůj objem a tím o 10 procent zvýší příčnou tuhost této části vozu při nepatrném nárůstu hmotnosti.
Podvozek všech variant Fordu Focus byl pečlivě naladěn tak, aby vždy nabízel vlastnosti typické pro tento model, ať už jde o sportovní provedení Focus ST-Line se světlou výškou sníženou o 10 mm, s odlišnými pružinami, tlumiči a stabilizátory, nebo o 30 mm zvýšený Focus Active s odlišně řešenými těhlicemi vpředu i vzadu.
„Focus a nejzábavnější podvozek ve třídě k sobě nerozlučně patří a nemáme sebemenší zájem na tom, aby nám některý z konkurentů tuto výhodu vzal,“ řekl Reder. „Zcela nově navržené zavěšení kol a nejmodernější technologie, jako jsou nastavitelné jízdní režimy, zajišťují ovladatelnost na úrovni sportovního hatchbacku s komfortem velkého luxusního automobilu.“
Špičkový komfort a připojení
Prostorný, praktický a s prvotřídními možnostmi připojení – takový je interiér nového Focusu. Řada nových technických řešení a špičkové pohodlí zaručují, že se nový automobil stane přirozenou součástí každodenního aktivního života svého majitele.
Evropští zákazníci Fordu si mohou užívat vymožeností, které přináší FordPass Connect s vestavěným modemem (v první fázi nebude k dispozici na českém trhu). Díky tomu se vůz stává mobilním WiFi hotspotem s připojením na internet až pro 10 různých přístrojů. Dokáže rovněž přijímat aktuální dopravní zpravodajství s informacemi o průjezdnosti jednotlivých ulic a silnic, takže lze okamžitě zvolit rychlejší a méně únavnou trasu. Nechybí ani možnost streamování hudby. FordPass Connect může uživatel propojit se stejnojmennou mobilní aplikací, která obsahuje řadu užitečných funkcí, například:
- vyhledání vozu, pomáhající řidiči rychle nalézt jeho vůz na zaplněných parkovištích v nákupních centrech;
- stav vozu, zobrazující množství paliva v nádrži, aktivitu alarmu, životnost oleje a další údaje;
- dálkové odemykání pro zajištění přístupu do vozu;
- dálkové spuštění motoru, určené pro verze vybavené osmistupňovou samočinnou převodovkou**.
Moderní systém pomáhá řidičům zachovat si i na cestách kvalitní datové připojení a také se navždy rozloučit se zamotanými kabely na středovém tunelu: pro všechny cestující je k dispozici moderní bezdrátové nabíjení určené pro kompatibilní smartphony. Jakmile se na podložku umístí mobilní telefon, zařízení ho automaticky rozpozná a spustí nabíjení.
I během bezdrátového nabíjení jsou přístroje přes Bluetooth propojené s palubním systémem Ford SYNC 3 pro komunikaci a zábavu. Ovládat všechny funkce včetně audiosystému, navigace či klimatizace lze jak přes 8palcový barevný dotykový displej rozeznávajícím gesta jako u tabletů. Systém je kompatibilní s technologiemi Apple CarPlay a Android Auto, které přidávají i funkce chytrých telefonů a umožňují použití intuitivních hlasových pokynů.
Nový audiosystém B&O PLAY dopřává posádce to nejlepší z hudby. Souprava o celkovém výkonu 675 W obsahuje 10 reproduktorů včetně 140mm subwooferu umístěného v zavazadlovém prostoru a středového reproduktoru zasazeného doprostřed palubní desky. Zvuková aparatura byla speciálně naladěna pro pětidveřový hatchback i kombi, aby zprostředkovala jeden z nejlepších zvukových zážitků mezi všemi automobily, bez ohledu na kategorii.
Klíčem k radosti z jízdy na úrovni větších vozů je u nové generace modelu Focus především špičkové pohodlí. Cestující na předních sedadlech si dopřávají mimořádnou šířku v oblasti ramen (1 421 mm), prostor zvětšuje i optimalizované umístění přístrojového panelu. Elektronicky ovládaná parkovací brzda – standardně dodávaná ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou a s manuální skříní přítomná ve vyšších úrovních výbavy – a nový otočný volič automatické převodovky, také zvětšují prostor pro řidiče a spolujezdce. Středový tunel je užší díky přesunutí některých ovladačů mezi funkce dostupné na dotykovém displeji. Po stranách tunelu jsou navíc měkké opěrky pro kolena, které dále zvyšují pohodlí na cestách.
Díky delšímu rozvoru náprav a ploché podlaze si užívají více prostoru i cestující vzadu. Ve srovnání se současným Focusem je zde o nejméně 50 mm více místa před koleny, což znamená nejlepší hodnotu ve třídě: 81 mm. Prostor pro ramena narostl o téměř 60 milimetrů. Pocit vzdušnosti zvyšují zadní dveře s okny zasahujícími do střešního C-sloupku. Na přání se také dodává otvíratelné panoramatické střešní okno.
Výhradně pro platformu C2 vyvinul Ford novou klimatizační a topnou soustavu, která za pomoci výkonného kompresoru zajistí rychlejší ochlazení i ohřev vzduchu. Přínosem jsou flexibilnější rozvody chladiva a přímé přívody vzduchu, jejichž jednodušší tvar se podílí na tišším chodu. Myslelo se dokonce i na takové detaily, jako je provedení vnitřního zrcátka, které svým tvarem omezuje dunění vzniklé prouděním vzduchu při částečném otevření zadního okénka – to je dobrá zpráva například pro majitele psů.
Ti se vůbec v novém voze dočkají řady příjemných překvapení: zavazadlový prostor verze kombi je navržen tak, aby do něj bylo možné umístit přepravní box pro větší plemena. Vnitřní výška vzrostla o 43 milimetrů, délka k opěradlům zadních sedadel se zvětšila o 25 mm. A po rychlém sklopení zadních sedadel pomocí páky nového mechanismu Easy Fold délka k opěradlům předních sedadel narostla dokonce o 175 mm. Celkový objem zavazadlového prostoru činí více než 1 650 l.
Ve výbavě kombi nechybí systém Fordu pro snadné otvírání zadních výklopných dveří pouhým kopnutím pod nárazníkem. Vývojáři si také poradili s tím, kam umístit roletku při potřebě převážet velké předměty: nyní má pevné místo pod flexibilní podlážkou a navíc se díky jednoduchému mechanismu snadno odjišťuje.
Výkon na rozdávání
Zájemci o nový model Focus si mohou vybrat ze široké nabídky moderních zážehových a vznětových jednotek Ford EcoBoost a Ford EcoBlue s optimalizací v oblasti výkonu a kultivovanosti chodu. Všechny motory splňují nejpřísnější emisní normu Euro 6 podle nového protokolu WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Pohonné jednotky jsou standardně vybaveny systémem stop-start pro snížení provozních nákladů a kombinovat je lze s hladce řadící manuální šestistupňovou převodovkou nebo s novou samočinnou osmistupňovou skříní.
Přehlídka motorů začíná mnohokrát oceněnou jednotkou EcoBoost o objemu 1,0 litru ve dvou výkonových variantách 100 a 125 k a pokračuje novým agregátem EcoBoost o objemu 1,5 l s výkony 150 a 182 k.
Oba benzinové motory EcoBoost jsou kvůli snížení spotřeby a emisím CO2 vybaveny jako první tříválce na světě technologií pro odpojování jednoho válce při částečné zátěži, kdy není potřeba plný pracovní objem motoru, například při ustálené jízdě. Systém dokáže válec odpojit či připojit během 14 milisekund – 20krát rychleji, než trvá mrknutí oka – bez jediného ústupku výkonu nebo komfortu.
Mezi základní konstrukční prvky motorů řady EcoBoost patří propracované přeplňování, vysokotlaké přímé vstřikování paliva a dvojité proměnné časování ventilů. Pro redukci emisí pevných částic se do výfukového potrubí standardně montuje filtr pevných částic.
Aby motor 1.0 EcoBoost dosáhl předpokládaných emisí CO2 na úrovni 108 g/km u pětidveřového provedení***, je vybaven těmito konstrukčními řešeními:
- obrácenou hlavou válců s výfukovým potrubím směřujícím dozadu, což zrychluje zahřátí motoru a přispívá ke snížení emisí;
- vysokotlakým zásobníkem paliva schopným dodávat palivo pod tlakem až 250 barů s cílem snížit emise pevných částic;
- proměnným časováním ventilů v širokém rozsahu, optimalizovaným prouděním ve válci a vyššími kompresními poměry, díky čemuž dochází k efektivnějšímu spalování;
- chlazenými písty s pístními kroužky o nízkém tření, které přispívají k omezení vnitřních ztrát.
Nový benzinový motor EcoBoost 1.5 dosáhne předpokládaných emisí CO2 120 g/km. K tomu slouží následující technologie:
- nová kombinace nepřímého a přímého vstřikování paliva, což se odráží jak ve vysokém výkonu a bezprostředních reakcích, tak ve zvýšené úspoře paliva obzvláště při nízkém zatížení;
- tříválcová konstrukce s nízkým vnitřním třením, které je předpokladem vysokého točivého momentu v nízkých otáčkách;
- integrované výfukové svody zlepšující úspornost díky rychlejšímu dosažení optimální provozní teploty a urychlující nástup točivého momentu zásluhou zkrácení vzdálenosti, jakou musejí urazit výfukové plyny mezi válci a turbodmychadlem;
- celohliníková konstrukce snižující hmotnost.
Také konstrukčně náročné přeplňované vznětové jednotky Ford EcoBlue jsou navrženy pro dosažení vyššího výkonu, lepšího průběhu točivého momentu v nízkých otáčkách, vyšší úspory paliva a příjemnějšího jízdního projevu, což ocení zvláště řidiči na dlouhých trasách. Nový motor EcoBlue o objemu 1,5 l se dodává ve výkonových verzích s 95 nebo 120 k, v obou případech s točivým momentem 300 Nm. U pětidveřového hatchbacku činí předpokládané emise CO2 94 g/km. Dvoulitrová jednotka EcoBlue vyvine výkon 150 k, točivý moment 370 Nm a očekávané emise CO2 u pětidveřového modelu dosahují 110 g/km.
Zcela nový motor 1.5 EcoBlue obsahuje řadu moderních řešení, mezi nimiž vynikají:
- nízkotlaká recirkulace výfukových plynů spojená s kombinovaným chlazením plnicího vzduchu kapalinou i vzduchem pro efektivnější spalování a redukci emisí;
- integrované sací potrubí optimalizující plnění válců;
- turbodmychadlo s nízkým vnitřním třením, využívající kvůli vysokým teplotám materiály z raketových motorů pro rychlejší a lépe ovladatelnou reakci dmychadla;
- vysokotlaké přímé vstřikování, které je rychlejší, tišší a s přesnějším dávkováním paliva.
Také dvoulitrový motor EcoBlue těží z řady nejmodernějších řešení. Jde například o integrované sání se zrcadlově řešenými kanály pro lepší plnění válců, turbodmychadlo s nízkým vnitřním třením, vysokotlaké přímé vstřikování paliva, které je rychlejší, tišší a precizněji dávkuje palivo, a také standardně dodávaný systém selektivní katalytické redukce NOX. K tomu přidává další inovace pro snížení tření, jako je:
- přesazení klikového hřídele o 10 mm snižující tlak pístu na stěny válce;
- ocelové písty – použité u naftového motoru značky Ford vůbec poprvé – s optimalizovanými rozměry a menší roztažitelností při vysokých teplotách;
- zmenšený průměr ložisek klikového hřídele;
- olejová lázeň pro řemeny pohánějící vačkový hřídel a olejové čerpadlo.
Velkým přínosem ke zlepšení spotřeby paliva i dynamiky je nová rychle řadící osmistupňová samočinná převodovka Ford. Dodává se k motorům EcoBoost 1.0/125 k, EcoBoost 1.5/150 k, EcoBlue 1.5/120 k a EcoBlue 2.0/150 k. Mezi její klíčové funkce patří:
- adaptivní řazení, které zohledňuje individuální jízdní styl řidiče a tomu přizpůsobuje načasování změny převodových stupňů. Systém dokáže rozlišit jízdu do kopce i z kopce nebo průjezd ostrou zatáčkou a podle toho nastavit vhodný převodový stupeň pro vyrovnanou a příjemnou jízdu;
- adaptivní kvalita řazení, upravující tlak spojky pro dosažení co nejjemnější změny stupňů podle údajů o vozidle a prostředí, v jakém se pohybuje. Tato technologie také umožňuje upravit hladkost řazení podle jízdního stylu.
Také nejnovější generace přímo řazené šestistupňové převodovky Ford dostala vylepšení v oblasti kvality změny stupňů, zaměřené na potlačení rušivých zvuků a snížení vnitřního tření: olejovou náplň s nízkou viskozitou, ložiska s optimalizovaným třením a teflonový povrch na nejvíce namáhaných styčných plochách.
Podle interních údajů automobilky Ford přináší nová generace modelu Focus úsporu paliva a emisí CO2 ve výši 10 % napříč celou modelovou paletou. Zásluhu na tomto výsledku má i do nejmenšího detailu vylepšená aerodynamika. Náročné modelování přineslo u čtyřdveřového sedanu vynikající součinitel čelního odporu vzduchu 0,250, což je nejlepší hodnota ve třídě, hatchback se může pochlubit údajem 0,273. Hlavními prvky pro zlepšení aerodynamiky jsou:
- standardně montované aktivní lamely v předním vstupu vzduchu, které se kvůli snížení odporu vzduchu samočinně zavírají, pokud není nutné zajistit proudění vzduchu na chladič, nyní s důslednějším utěsněním a vedením vzduchu;
- usměrnění vzduchu v oblasti předních kol snižující turbulence;
- speciální aerodynamické plošky zakomponované do zadního nárazníku a světlometů, které spolu s optimalizovaným zadním spoilerem a tvarem okenních lišt omezují víření vzduchu;
- dodatečné zakrytování podvozku v oblasti středového tunelu, palivové nádrže a zadní nápravy.
Na úspoře paliva se podílí redukce hmotnosti ve srovnání se stávajícím Focusem až o 88 kg. Myslelo se na každý detail, a tak ke snížení spotřeby přispělo i řešení brzdové soustavy: díky rychlejší reakci nového elektrického urychlovače brzdného účinku se mohla zvětšit vzdálenost mezi třecími segmenty a brzdovými kotouči, což snížilo odpor.
Výroba v Evropě
Nová generace Fordu Focus se vyrábí v německé továrně Fordu v Saarlouis, která se může pochlubit řadou unikátních výrobních procesů použitých v automobilové oblasti vůbec poprvé. Výsledkem je Focus s dosud nejlepší kvalitou a úrovní dílenského zpracování.
Nový provoz pro tváření za tepla s plochou 6 000 m2 vyrábí přímo v místě montáže díly z ultra vysokopevnostní a lehké borem legované oceli. Jedná se o první provoz tohoto typu s plně automatickým nastavením zátěže zlepšujícím efektivitu výroby.
Čtyřicetimetrové hutnické pece nahřívají ocelové pláty na 930 °C za pomoci plynu a magnetické indukce. Ocel se pak tvaruje na 1 250t lisu. Výlisky se následně zchlazují vodou a přesně opracovávají do finální podoby ve speciálních buňkách, z nichž každá obsahuje laser schopný řezat pevnou borem legovanou ocel paprskem o teplotě 3 000 °C.
Moderní proces zajišťuje mnohem přesnější výrobu přídě modelu Focus díky použití kamer, které změří optimální pozici pro montážní otvory s tolerancí pouhé jedné desetiny milimetru. Aby se zajistila co největší přesnost, druhá kamera hlídá polohu montážního stroje a v závislosti na teplotě nastavuje kvůli tepelné roztažitelnosti materiálu toleranci 0,1 milimetru. Celý proces nastavení montážních otvorů pracuje s přesností 0,5 milimetru.
Ford použil novou technologii laserového svařování (podobně jako u modelu Fiesta), která přináší značnou rychlost, pružnost a efektivitu a je schopna vytvářet nejmodernější typy spojů jako například svařování s rozmítaným svazkem, jenž zajišťuje mimořádnou pevnost. Další novinkou ve výrobě je pokročilé tříohniskové laserové tvrdé pájení – zvolený systém s rychlostí 60 milimetrů za sekundu je nejrychlejším zařízením tohoto typu u Fordu. Jeho přínosem je hladší, pevnější a přesnější spoj mezi střechou a boky karoserie.
„Vytvořit zcela nový Focus s dosud nevídanou úrovní dílenského zpracování a kvalitou výroby nám umožnily inovace ve skutečně každé oblasti. Díky tomu můžeme nabídnout bezkonkurenční zážitky z jízdy jak řidiči, tak ostatním cestujícím,“ řekl Bakaj. „Nová generace modelu Focus je naplněním toho, co se od nového vozu očekávalo. Díky tomu Ford Focus v současnosti stanovuje nová měřítka pro ostatní vozy. Jsem nesmírně pyšný na všechny kolegy, že přispěli k uvedení vozu, o němž jsem přesvědčen, že je nejlepším Fordem, jaký jsme kdy vyrobili.“
V České republice se nový Ford Focus objeví v červenci tohoto roku s cenami od 359 990 Kč.
Poznámka: Údaje v této tiskové zprávě odpovídají předběžným specifikacím a jsou platné ke dni předání do tisku. Ford však usiluje o stálé vylepšování svých produktů, a proto je vyhrazeno právo na jakoukoli změnu těchto detailů kdykoli v budoucnosti.
Android a Android Auto jsou obchodní značky společnosti Google Inc.
*Ford of Europe shromažďuje data o prodeji na svých 20 tradičních trzích v Evropě, na nichž má oficiální zastoupení. Jedná se o tyto státy: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.
**K dispozici na trzích, kde to dovolují místní předpisy.
***Oficiální údaje o homologované spotřebě paliva a emisích CO2 budou upřesněny s blížícím se termínem uvedení na trh.
Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, které způsobují globální oteplování.
Od 1. září 2017 se typové schválení některých nových automobilů řídí procedurou WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dle (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Jedná se o nový, realističtější způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2. Od 1. září 2018 WLTP zcela nahradí dosud používaný cyklus NEDC (New European Driving Cycle). Během přechodného období budou hodnoty zjištěné dle WLTP vztahovány k NEDC. V důsledku změny metodiky měření se objeví určité rozdíly oproti dříve udávaným hodnotám spotřeby paliva a emisí CO2. To znamená, že stejný vůz může dle nové metodiky vykazovat jiné hodnoty než dříve.