Říká se, že čeští řidiči přemýšlejí prakticky. Záleží jim tedy hlavně na litrech, ať už jde o velikost kufru nebo spotřebu. V prvním případě hledají co nejvyšší hodnotu, v tom druhém naopak nejnižší. Logicky by jim pak do hledáčku mohla vyjít kompaktní MPV, která díky svému základu v klasických dodávkách nabízí stále nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty. My jsme se ale dnes zaměřili na nejžádanější kategorii v Česku i v Evropě – SUV.
Kritéria přitom nebyla z nejsnadnějších. Do přehledu se mohlo dostat jen takové SUV, které alespoň podle údajů výrobce nabídne v základním uspořádání kufr s kapacitou větší než 500 litrů. Zároveň ale nesmí mít v kombinované spotřebě větší žízeň než na 5,0 litru paliva na 100 km. Posledním limitem byla cena, dali jsme si strop 700 tisíc korun.
Právě cenový limit se ukázal jako hraniční. I když jde o relativně vysokou částku, seženete za ni dnes jen 11 nových vozů splňujících naše velikostní i provozní požadavky. Je to dáno tím, že tak velký kufr najdete minimálně ve střední velikosti SUV a nízká spotřeba je často vykoupena naftovým motorem pod kapotou. Jak ale ukazuje náš výběr, úsporná SUV umí pít i voňavější ze dvou běžných paliv.
Hned druhý nejlevnější model ze všech, tedy Peugeot 3008, totiž jezdí s benzinovým motorem 1.2 PureTech. Jde o tříválec a spotřeba mu vychází na rovných pět litrů. Zařadili jsme do žebříčku jak odcházející variantu za 530 tisíc korun, tak model po faceliftu, který vyjde už na 562 tisíc. Ostatní vozy ve výběru jsou turbodiesely.
I mezi nimi vyčnívají modely PSA, které používají vznětový motor 1.5 BlueHDi. Ten se na palubě Citroënu C5 Aircross a Peugeotu 5008 před faceliftem chlubí vůbec nejnižší spotřebou 3,9 litru nafty na 100 km. To koncernoví sourozenci Škoda Karoq a Seat Ateca se se svými vznětovými čtyřválci 1.6 TDI a 2.0 TDI pohybují na shodné úrovni 4,6 litru nafty na 100 km.
V žebříčku najdete kromě Peugeotu 3008 a 5008 před faceliftem ještě Seat Ateca před kosmetickými změnami a Hyundai Tucson v odcházející generaci. Počítali jsme s těmito modely proto, že jsou aktuálně ještě k dostání, například jako skladové.
Přehled SUV s nejnižší spotřebou a největším kufrem do 700 tisíc korun. Vozy jsou seřazené podle ceny
Model | Motor | Spotřeba | Objem kufru | Cena |
---|---|---|---|---|
Hyundai Tucson | 1.6 CRDi | 4,8 l | 513/1503 l | 509 990 Kč |
Peugeot 3008 | 1.2 PureTech | 5,0 l | 520/1482 l | 530 000 Kč |
Peugeot 3008 (fl) | 1.2 PureTech | 5,0 l | 520/1482 l | 562 000 Kč |
Opel Grandland X | 1.5 CDTi | 4,1 l | 514/1652 l | 568 990 Kč |
Kia Sportage | 1.6 CRDi | 4,7 l | 503/1492 l | 594 990 Kč |
Peugeot 5008 | 1.5 BlueHDi | 3,9 l | 780/1940 l | 605 000 Kč |
Ford Kuga | 1.5 EcoBlue | 4,0 l | 645/1513 l | 619 900 Kč |
Citroën C5 Aircross | 1.5 BlueHDi | 3,9 l | 580/1630 l | 640 000 Kč |
Peugeot 5008 (fl) | 1.5 BlueHDi | 4,0 l | 780/1940 l | 645 000 Kč |
Seat Ateca | 1.6 TDI | 4,6 l | 510/1604 l | 654 900 Kč |
Škoda Karoq | 2.0 TDI | 4,6 l | 521/1630 l | 673 900 Kč |