Před podzimním zahájením prodeje představila luxusní značka skupiny Toyota v Česku nový Lexus NX. Druhá generace kompaktního SUV s prémiovými ambicemi, která nese interní označení AZ20, přichází s novou platformou a novým pojetím palubního systému. Poprvé u značky Lexus se zde objeví také plug-in hybridní pohon.
Přestože automobilka v souvislosti s novým NX hovoří o novém designovém směru, vnější vzhled auta je jasnou evolucí stávajícího designu – od tvaru obří masky přes dozadu protažené světlomety až po množství hran, které na plochách karoserie vytvářejí lomy světla a stínu. Nejvíce se změnila záď, kde v souladu s aktuálními trendy přibyla světelná lišta přes celou šířku a nápis LEXUS, a pak také proporce. Při stejné výšce má NX 2022 o tři centimetry delší rozvor, zvětšil se také rozchod – vpředu o 35, vzadu dokonce o výrazných 59 mm. Výsledkem je atletičtější, opticky pevněji rozkročený postoj, zvlášť v kombinaci s 20palcovými koly.
Velkou změnou prošel interiér. Dominuje mu k řidiči natočená obrazovka palubního systému, za příplatek 14palcová. Zmizel hojně kritizovaný trackpad i nevzhledné grafické rozhraní. V předprodukčním kusu vystaveném v tuzemské centrále Toyoty nefungovaly zdaleka všechny funkce, ale první dojmy naznačují, že přinejmenším po stránce estetiky infotainmentu se Lexus konečně dokázal zbavit jedné ze svých nejbolestivějších slabin.
Podobně jako ve Fordu Mach-E i zde z velké skleněné plochy vystupují otočné ovladače. Na rozdíl od „elektrického Mustangu“ jsou ale dva a slouží k nastavování teploty klimatizace. Hlasitost se ovládá menším kolečkem uprostřed. Zaplaťpánbůh za něj.
V nové generaci NX přijde také ambientní osvětlení interiéru, které tento model dosud neměl, cloudová navigace či průhledový (head-up) displej o úhlopříčce 10 palců. Z nabídky asistenčních systémů zaujme ‚asistent bezpečného vystupování“, který přichytí dveře a upozorní vás, pokud se zezadu blíží například cyklista.
Obě nabízené motorizace budou hybridní. Pod označením NX 350h se skrývá 4. generace hybridního pohonu Toyoty, jejímž základem je benzinový motor o objemu 2,5 litru. Soustava dosahuje výkonu 178 kW (242 k) a umožňuje akceleraci 0-100 km/h za 7,7 sekundy. NX 450h+ je plug-in hybrid se stejným spalovacím základem, ale doplněný o 18,1kWh baterii. Automobilka slibuje 225 kW (306 k), zrychlení z klidu na sto za 6,3 s a možnost ujet až 60 km jen na elektřinu.
Oproti konkurenci v podobě plug-in hybridních variant modelů Audi Q5, BMW X3 a Mercedes GLC má Lexus NX výhodu v tom, že baterie nezmenšuje objem zavazadlového prostoru –350h i 450h+ mají shodných pět set litrů. Na druhou stranu, pokud člověk chce Audi Q5, BMW X3 nebo Mercedes GLC s velkým kufrem, může si prostě zvolit nehybridní pohon, což u Lexusu jaksi možné není.
České zastoupení očekává, že na našem trhu zvolí 80 procent zájemců hybridní (nenabíjecí) pohon a 95 % čtyřkolku. Nejlevnějším modelem bude NX 350h Comfort s pohonem předních kol za 1 340 000 Kč, na opačném konci nabídky pak figuruje NX 450h+ ve výbavě F-Sport nebo Luxury za shodných 2 120 000 korun. Největší zájem importér očekává o výbavu Prestige Plus Safety, která za ceníkových 1,75 milionu korun nabídne 14“ displej, ventilovaná sedadla, kožené čalounění nebo kompletní armádu asistenčních systémů.
Ceny to jsou poměrně ambiciózní, stejně jako cíl prodat v roce 2022 na českém trhu 400 kusů modelu NX. Zvlášť když si vzpomeneme, že před příchodem Toyoty Camry na český trh zástupci firmy sebejistě oznamovali prodejní cíl 500 kusů za rok, přičemž v loňském – pravda, pandemií poznamenaném – roce jich tu bylo zaregistrováno pouhých 140. Realita to však není nedosažitelná. BMW X3 našlo loni v Česku 433 nových zákazníků, Volvo XC60 546 a Mercedes GLC dokonce 791.
Oficiálně se nová generace NX začne prodávat v listopadu letošního roku. Značka doufá, že i díky ní dramaticky navýší celkové prodeje na českém trhu, z loňských 407 na 1500 aut v roce 2023.