Elektrická revoluce v Evropě začala. Alespoň to hlásá komentář statistik britské organizace JATO Dynamics, která pravidelně zveřejňuje výsledky prodejů aut. Podle jejích čísel se poprvé v historii za jeden měsíc (září 2020) prodalo více elektrifikovaných aut než vozů s dieselovým motorem. Ve skutečnosti se ale žádná revoluce nekoná.
JATO totiž dohromady sčítá prodeje elektromobilů, plug-in hybridů, full-hybridů i mild-hybridů. Právě poslední jmenovaná skupina činila v září celkem 53 procent z 327 800 kusů elektrifikovaných aut, které se prodaly v 27 zemích Evropy. Přispělo to i k zvýšení počtu prodaných elektrifikovaných vozidel o 139 procent.
Jenže dávat dohromady všechny druhy pohonu jen proto, že používají elektrickou energii, není správné. Mild-hybridy jsou klasické spalovací motory doplněné obvykle o takzvaný startér-generátor neboli reverzibilní alternátor. Ten při jízdě setrvačností nebo při zpomalování zachycuje část kinetické energie a ukládá ji ve formě elektřiny do malé trakční baterie. Při akceleraci naopak reverzibilní alternátor pracuje jako elektromotor a pomáhá motoru spalovacímu. Mild-hybrid však neumí jezdit čistě na elektřinu a spotřebu snižuje jen v řádu desetin litru. Z pohledu řidiče se pak projevuje naprosto stejně jako konvenční motor, možná s o něco lepší odezvou na sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách.
Řada značek dnes už své modely s jiným než mild-hybridním pohonem ani nenabízí. Jde například o Suzuki a jeho Ignis, Swift (kromě modelu Sport) či S-Cross. K mild-hybridům přistupují spotřební i luxusní značky, například SUV Jaguar E-Pace po faceliftu už má kompletní nabídku kromě jediné jednotky elektrifikovanou. Dá se proto předpokládat, že zákazníci, kteří si takové vozy pořídí, k nim nebudou primárně přistupovat jako k ekologickým modelům. Prostě si je koupí jen proto, že jiné možnosti ubývají. Koneckonců mezi mild-hybridy se počítají i tak extrémní auta jako supersportovní SUV Audi RS Q8.
Analytik společnosti JATO Dynamics Felipe Munoz přesto komentuje: „Přesun od spalovacích k elektrifikovaným pohonům konečně nastal. Přestože z velké části vděčí vládním pobídkám, je zřejmé, že jsou už spotřebitelé připraveni přijmout nové technologie.“
Nejprodávanějším hybridem na evropském trhu byla v září Toyota Corolla s 15 tisíci kusy následovaná Fordem Puma (12 251 kusů) a Toyotou C-HR s 12 tisíci. Plug-in hybridům vévodil Mercedes-Benz třídy A (téměř 5 000 registrací), Volvo XC40 (4 000 kusů) a Audi Q5 se třemi tisíci. Nejprodávanějším elektromobilem je Tesla Model 3, jež zaregistrovala 15 702 kusů.