Letošní rok je pro automobilku Dacia zajímavým milníkem, protože přesně před dvaceti lety naplno odstartovala její novodobá historie, která se naplno odehrává pod taktovkou značky Renault. Jinak řečeno, před dvaceti lety dorazil na trh první Logan. Od té doby Dacia prodala přes osm milionů aut a její modely se stabilně usadily na předních příčkách různých žebříčků.
Která Dacia je nejprodávanější?
Nejprodávanějším modelem značky Dacia je Sandero/Sandero Stepway. Těchto automobilů už bylo prodáno zhruba 2,78 milionu a je to právě Sandero, které se drží mezi těmi úplně nejprodávanějšími automobily na evropském trhu.
Druhou nejúspěšnější Dacií dvacetileté historie je Duster s výsledkem necelých 2,3 milionu prodaných aut a na třetí příčce je Logan s výsledkem 1,97 milionu prodaných exemplářů.
Dacie kupují starší lidé
Podle oficiálních statistik automobilky tvoří plných 66 % zákazníků muži. Polovina zákazníků je ve věku 50 až 74 let a přes 50 % majitelů vozů Dacia nemá děti. Tento trend ale začal měnit model Jogger. V jeho případě je 55 % majitelů mladších 54 let a 47 % z nich má alespoň jedno dítě.
Modely Dacia přitahují ve velké míře zákazníky žijící mimo město. Na venkově žije podle statistik 40 % zákazníků značky. Zajímavé je, že navzdory velmi nízkému dojezdu žije na venkově podle těchto statistik také 50 % majitelů elektrického modelu Dacia Spring.
Vysvětlení je ale nasnadě. Z dalších čísel totiž vyplývá, že průměrný majitel Dacie ujede ročně zhruba 12 000 km, což je necelých 33 km za den.
Dnes už bez dieselu
Dacia se za těch dvacet let od prvního modelu Logan významně posunula. Svého času na tiskových konferencích zaznívaly věty o tom, že zákazníci této značky moderní výbavu typu tempomatu nebo automatické klimatizace nechtějí. Vozy Dacia zároveň sázely na starší a prověřenou techniku automobilky Renault.
Jenže kvůli různým emisním a bezpečnostním předpisům už dnes mají i modely Dacia spoustu technických vymožeností a používají v podstatě stejně moderní motory, jako má Renault (nebo Mercedes). Už i Dacia navíc začala s ukončováním vznětových motorů. Prvním modelem, který diesel bohužel nedostal, byl Jogger a dalším v pořadí je nová generace Dusteru. Náhradou má být hybrid, který ale cenu posune ještě trochu výše.