Přesně před rokem oznamoval český výrobce nákladních automobilů velkou novinku. Končí se stavbou tradičních vozů se spalovacími motory a vrhne se na elektromobily. Teď je ale s elektrickými plány konec. Firma zařízla přípravy a definitivně končí s výrobou. Bude už jen dodávat díly majitelům Avií. Informovaly o tom Hospodářské noviny.
„Projekt Avie na elektrický pohon je v současnosti zmrazen a s anglickým partnerem se nejedná. Podepsala se na tom i pandemie nemoci covid-19,“ řekl deníku Andrej Čírtek, mluvčí skupiny Czechoslovak Group. Ta Avii v roce 2016 koupila od indických majitelů a chystala se ji vzkřísit.
Jak deník připomíná, plány byly na začátku velké. Výroba se přesunula z pražských Letňan do Přelouče. Mělo se produkovat na 400 aut ročně. Pak plány postupně klesaly. V roce 2018 Avie vyprodukovala jen několik desítek vozů. Prodělala přitom 137 milionů korun.
Paradoxní je, že Czechoslovak Group vlastní i podíl v Tatře, kterou se jí naopak podařilo znovu postavit na nohy. Podle Čírtka byla problémem v případě Avie také nutnost homologace na nové emisní normy, která by se nevyplatila. Avia by pak nemohla bojovat s masovými výrobci nákladních vozů.
Jak to bude s Avií dál? Firma nyní bude vyrábět jen náhradní díly nebo poskytovat službu v podobě homologace při změnách na už jezdících vozech. Czechoslovak Group si chce značku nechat a její jméno možná v budoucnu zužitkovat. I mimo automobilový průmysl.
Nevím jak vy, ale Janusz Juranek si stare AVIE nemůže vynachválit