V Ženevě je k vidění opravdu hodně zajímavých aut od automobilek známých jmen, jenže to, které budí největší pozornost, pochází netradičně z Ruska. A od značky, která byla ještě nedávno pouze teorií. Ano, v Ženevě aktuálně slaví evropskou premiéru model Aurus Senat. Ten se během svého krátkého života proslavil po celém světě, protože z něj vychází auto určené pro ruského prezidenta.
Už od začátku projektu bylo jasné, že zcela nově vyvíjený automobil si nebude užívat pouze prezident Putin. V Rusku vyvinuli modulární platformu, u které lze relativně snadno měnit rozvor náprav, délku i kategorii, do které auto zamíří. Základem je „malý“ model S600, což je klasický sedan. Ještě luxusnější alternativou je L700, což je gigantický sedan. Obě auta existují v civilní i „neprůstřelné“ verzi. Pro Evropu je ale kratší Aurus standardně nechráněný, zatímco delší verze je standardně obrněná.
Zajímavý je použitý pohon. Aurus Senat se totiž prezentuje jako hybrid. Jeho základem je dvakrát přeplňovaný osmiválec 4,4 l o výkonu 440 kW (598 koní) a točivém momentu 880 Nm. Elektromotor umístěný mezi osmiválcem a devítistupňovou planetovou převodovkou (bez měniče točivého momentu) přidá dalších 46 kW (62 k). Přes mezinápravovou spojku jsou poháněny obě nápravy. Systém na pohled připomíná xDrive automobilky BMW.
Menší Aurus S600 zrychlí z nuly na 100 km/h za šest sekund a maximálně se rozjede na 250 km/h. Obrněný a prodloužený Aurus L700 potřebuje k akceleraci z nuly na 100 km/h devět sekund a jeho nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h. Pro zajímavost, pokud u nás dojde na zákaz předjíždění kamionů na dálnicích, budete mít s tímto Aurusem smůlu. Do levého pruhu se nepodíváte. Váží totiž až 6950 kg. Základní provedení je významně lehčí (3135 kg).
Aurus slibuje mimořádný komfort, protože auto bylo vyvíjeno v Rusku s ohledem na tamní kvalitu silnic i podnebí (proto má vůz také pohon všech kol). Tomu odpovídá i poměrně velká světlá výška. Základní S600 má podvozek vysoký 200 mm, což z něj dělá téměř crossover. L700 nabídne 170 mm. Vůz pracuje vpředu s dvojitým lichoběžníkovým zavěšením a vzadu s víceprvkovou nápravou. Tlumiče jsou adaptivní. Základní rozměry obou aut si můžete prohlédnout v tabulce pod článkem.
Design není potřeba příliš rozebírat, protože nepřináší žádné velké překvapení. Kdybyste si ale chtěli Aurus Senat podrobně prohlédnout, v galerii máte k dispozici více než 80 fotek nejen z autosalonu.
Interiér představuje maximální luxus poskytovaný zadním cestujícím. Právě kolem nich bylo celé auto navrhováno. Nechybí všemožně polohovatelná sedadla, chladicí box, křišťálové sklenice na víno a možnost lůžkové úpravy. Ani s položeným opěradlem prý v případě nehody nehrozí žádné nepříjemnosti. I v takové chvíli pás údajně cestujícího bez problému zachytí. Aurus Senat umí také číst značky, sledovat mrtvé úhly, nouzově brzdit, rozpoznávat chodce a tak podobně.
O dostupnosti vozu nebo evropské ceně výrobce nic neříká, ale podle všeho to nebude žádná velká sláva. Aurus Senat bylo možné už nějakou dobu objednávat na ruském trhu, a před časem přišla zpráva o tom, že už tyto první ruské objednávky vyprodaly Senat na dva roky dopředu. Auta se zatím vyrábí v Moskvě. Kvůli maximálnímu luxusu je do produkce v nemalé míře zahrnuta i ruční práce. Proto jsou výrobní kapacity omezené. Změna by měla nastat koncem příštího roku, kdy bude v Tatarstánu otevřena další výrobní linka. V případě jednosměnného provozu pak bude Aurus vyrábět 5000 aut ročně.
Aurus Senat L700 (obrněný) | Aurus Senat S600 | |
---|---|---|
Délka/výška/šířka (mm) | 6630/1695/2020 | 5630/1685/2020 |
Rozvor náprav (mm) | 4300 | 3300 |
Hmotnost (kg) | až 6950 kg | až 3135 kg |
0-100 km/h (s) | 9,0 | 6,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 (omezená) | 250 (omezená) |
Rozměr pneumatik | 255/55 R20 | 255/55 R20 |