„Máme zcela fungl novou dálnici Praha-Brno“, říkal začátkem října český premiér. „Už žádná jízda v kolonách a zúženích, naši nejvytíženější dálnici jsme dali znovu dohromady,“ tvrdil ministr dopravy Karel Havlíček 2. října, kdy byla modernizace D1 oficiálně dokončena. Jenže to nebyla tak docela pravda. Minimálně zúžení a pravděpodobně i kolon se dočkáme v okolí 24. kilometru už o tomto víkendu. V noci ze soboty na neděli zde totiž bude dálnice neprůjezdná a doprovodná omezení potrvají až do pondělního rána.
Důvodem je montáž nadjezdu Kaliště na kilometru 24,633, který převádí obslužnou komunikaci přes D1 mezi obcemi Lensedly a Hrušov. Nosná ocelová konstrukce o délce 77,5 m a šířce 4 metry vážící 168 tun byla sestavena na k tomu určené ploše u exitu 34. V noci ze soboty 30. října na neděli 31. října bude dopravena na místo a následně také osazena. Oba jízdní pásy dálnice budou kvůli této akci od sobotních devíti hodin večer do nedělních šesti hodin ráno zcela uzavřeny. Objízdná trasa pro vozy nad 12 tun vede z Humpolce přes Pelhřimov do Tábora a dále po silnici číslo 3 do Benešova. Automobily do 12 tun sjedou na exitu 41 a dále pojedou přes Divišov a Struhařov do Benešova, kde se napojí na silnici číslo 3. Mapku objízdných tras najdete pod článkem.
Omezení v okolí 24. kilometru D1 začala už včera. Dnes v noci zde bude provoz v uspořádání 1+1, v sobotu přes den bude zprovozněn jeden pruh směr Praha a dva pruhy směr Brno. V neděli od devíti ráno bude uspořádání opačné, tedy dva pruhy směr Praha a jeden směr Brno. Od nedělních devíti hodin večer do pondělí do šesti ráno bude v každém směru opět otevřen jen jeden pruh.
Případ tohoto nadjezdu je stejný, jako tomu je u mostu Šmejkalka. Politici prohlásili modernizaci za hotovou, protože ani Šmejkalka, ani aktuálně osazovaný nadjezd není přímo součást projektu modernizace jako takového. O tom, že dojde k uzavření dálnice krátce po jejím oficiálním dokončení, ale ŘSD samozřejmě dobře ví. Investorem stavby tohoto konkrétního nadjezdu je sice obec Kaliště, ta ovšem s ŘSD uzavřela smlouvu, podle které ŘSD pro danou obec zajistí vše potřebné. Důvodem byl fakt, že oprava úseku 2 na kilometrech 21 až 29 a výměna tohoto nadjezdu byly realizovány souběžně. Zatímco modernizaci úseku samotného obstarala společnost Eurovia, výměnu nadjezdu zajišťuje Metrostav.
Na stejném místě byla dálnice D1 uzavřena už začátkem července, kdy byl nadjezd demolován. Není bez zajímavosti, že zatímco začátkem října se všichni tvářili, že tento projekt vůbec neexistuje, v červenci dávalo MDČR ve své tiskové zprávě tuto uzavírku do přímé souvislosti s probíhající modernizací.
Příští rok odstartuje na „zcela fungl nové“ D1, kde už nebude „žádná jízda v kolonách a zúženích“ rozsáhlá oprava mostu Šmejkalka. Jedná se o úsek mezi 23. a 24. kilometrem, který byl z modernizace D1 vyjmut. V rámci tohoto projektu dojde mimo jiné ke stavbě mostního provizoria. Především v dopravních špičkách se tak na jízdu v kolnách můžeme těšit zcela určitě.