Zákaz dieselů už není v módě. Novým nepřítelem mají být SUV, i když je to naprostý nesmysl (komentář)

17 nových názorů
Autor: Redakce
  • V pátek se v Berlíně stala tragická nehoda, když řidič Porsche Macan ze zatím nejasných příčin vyjel mimo silnici a usmrtil čtyři chodce 

  • Okamžitě se objevily reakce požadující zákaz velkých SUV nebo alespoň jejich omezení

  • Důvodem má být velikost, vyšší spotřeba a samozřejmě nebezpečí pro chodce i cyklisty 

  • Tažení proti SUV je ale fakticky nepodložené

Mohlo by se zdát, že Německo aktuálně žije frankfurtským autosalonem, ale minimálně u části veřejnosti to nebude tak docela pravda. V pátek v Berlíně se totiž stala tragická nehoda. Řidič Porsche Macan z dosud nezjištěných příčin předjel vysokou rychlostí kolonu stojících vozů, poškodil semafor, prorazil plot a skončil na chodníku. Nehodu nepřežily čtyři osoby včetně jednoho dítěte. Dalších pět bylo zraněno.

Je to nepochybně velká tragédie. Bohužel se prakticky okamžitě objevily názory, které tohle neštěstí zneužívají ke opětovnému rozdmýchání boje proti staronovému nepříteli. (Odpor k SUV byl třeba v Británii velkým tématem v polovině minulé dekády.) Velká SUV podle těchto hlasů do města nepatří a pokud ano, mají alespoň platit více za parkování i za vjezd. Jsou prý neekologická a více ohrožují chodce i cyklisty. Jak píše Euro.cz, „starosta městské části Berlin-Mitte, kde k tragédii došlo, Stephan von Dassel ze Zelených prohlásil, že velké SUV, připomínající spíše tank než osobní vůz, je třeba v centru zakázat.“

Řekněme si na rovinu, že takovou koncentraci nesmyslů, které už bohužel našly podporu také v českém prostředí, jsme dlouho neviděli.

Opravdu jsou SUV velká? Ne

Pokud někdo chce bojovat proti nebezpečným SUV, pak by si měl v první řadě ujasnit, kdo je nepřítel. Kategorie SUV v dnešní době narostla do takové šíře, že do ní patří malá auta typu Volkswagenu T-Cross (ten měří na délku zhruba čtyři metry) i obři typu BMW X7. Porsche Macan, které při německém neštěstí sehrálo hlavní roli, patří někam mezi. Na délku měří 4,7 m, široké je 1,9 m a vysoké 1,6 m. Fakticky není o o moc větší než tuzemský bestseller – Škoda Octavia Combi (4,67/1,8/1,46 m).

Ne, britští poslanci nezakazují vlastnictví aut. Jen poukazují na obtížnou dosažitelnost uhlíkové neutrality
Přečtěte si také:

Ne, britští poslanci nezakazují vlastnictví aut. Jen poukazují na obtížnou dosažitelnost uhlíkové neutrality

Jestli někomu vadí velká SUV, mluví spíše na základě pocitů než faktů. Pokud se chceme bavit o tom, kolik prostoru zaberou tahle auta ve městě, pak nám jde zejména o to, jaký mají půdorys. A jejich půdorys se v zásadě neliší od běžných aut. Je to logické, protože automobilky používají pro SUV i klasická silniční auta jako základ stejné platformy. Rozdílem je pouze výška. A s nedostatkem prostoru na výšku snad města problémy nemají.

Kdo chce řešit problém seriózně, ten nemůže hledět jen na SUV, ale na obecné trendy napříč všemi kategoriemi. Ty jsou už spoustu let jasné. Auta se postupně zvětšují. Na toto téma jsme psali článek už dříve:

Auta v r. 2030: Kufr Octavie Combi 680 l, Octavia RS dá stovku za 5,5 s a 911 Turbo pojede 356 km/h
Přečtěte si také:

Auta v r. 2030: Kufr Octavie Combi 680 l, Octavia RS dá stovku za 5,5 s a 911 Turbo pojede 356 km/h

Není tedy na čase dát automobilkám nějaké velikostní limity? Když už se skoro vypořádaly s přechodem na elektromobilitu, tak aby měly za co platit i v budoucnu. Obecně z celé této debaty kouká snaha vybrat peníze zase za něco navíc. Ekologie tu byla, teď nastal čas na velikost. Jsme zvědaví, kdo a na základě čeho určí, do jaké velikosti je vůz v pořádku a od jaké velikosti už je pro město závadný.

Opravdu jsou SUV nebezpečná? Ne

Můžeme slyšet, že SUV jsou velká, těžká, že se jich chodci a cyklisté bojí a tak dále. A navíc, podle videa pražského magistrátu SUV řídí zvláštní individua, od kterých jejich přítelkyně okamžitě uteče hned, jak v dáli zahlédne cyklistickou pumpičku:

Pražský magistrát vyzývá: Nekupujte si Škodu Karoq ani Škodu Kodiaq [komentář]
Přečtěte si také:

Pražský magistrát vyzývá: Nekupujte si Škodu Karoq ani Škodu Kodiaq [komentář]

Pravda, některá SUV mohou být těžší než jejich nižší alternativy. Uvědomme si ale, že stejní aktivisté, kteří teď poukazují na údajnou závadnost aut dnes už těžko definovatelné kategorie SUV, současně prosazují elektrifikaci. A elektromobily jsou obecně daleko těžší než běžná auta. Třeba Golf je plus mínus o 300 kg lehčí než srovnatelně velký nový elektromobil Volkswagen ID.3. Který s trochou zaokrouhlování váží stejně jako čtyřválcové Porsche Macan. Sice to není SUV, ale na to se fyzikální zákony, jmenovitě zákon o zachování kinetické energie, neptá. Takový VW ID.3 by nenapáchal o nic menší škody než malý crossover Porsche. Takže zakážeme elektromobily? Protože jsou těžké a dle této logiky nebezpečné? Ale vždyť jsme je ještě nedávno chtěli.

Absurdní je tato debata také v kontextu současných technologií. Kvůli snaze získat pětihvězdičkové hodnocení od Euro NCAP je už sada bezpečnostních asistenčních systémů u nových aut standardem:

Proč mají auta tolik asistenčních systémů? Euro NCAP z nich dělá faktickou povinnost
Přečtěte si také:

Proč mají auta tolik asistenčních systémů? Euro NCAP z nich dělá faktickou povinnost

A tyto systémy často zahrnují rozpoznávání chodců a cyklistů. Kromě toho, když se cyklisté bojí velkých aut, proč jezdí v pruzích vyhrazených pro autobusy? To jim nevadí? Nebo se tu lidé bojí podle toho, jak se to hodí? Anebo se ve skutečnosti nebojí a jejich domnělým strachem se ohání jen hrstka aktivistů, kteří využijí každou záminku k boji proti autům?

Opět, když srovnáme konkrétní SUV s konkrétním autem nižší stavby, možná zjistíme, že má horší výsledky co do ochrany chodců, ale nemusí to být pravidlo. Některá SUV mohou být lepší než jiná nízká auta. Třeba Kamiq, což je SUV, obdržel za ochranu zranitelných účastníků provozu od Euro NCAP 80 %. Ano, technicky identická Scala byla o procento lepší, ale Focus dostal jen 72 %. A to je klasický hatchback, žádné SUV. I BMW X5 (velké a těžké SUV) dostalo od Euro NCAP v této kategorii lepší hodnocení. Mimochodem, když vás porazí autobus, bude to zajisté ještě mnohem horší. Omezíme tedy autobusy? A co když vás porazí nová policejní Octavia s brutálním rámem vpředu?

Opravdu jsou SUV neekologická? Ne

Ekologický aspekt věci je další nesmysl používaný v této debatě jako argument. Auta musí plnit emisní normy, které se stále zpřísňují. Nikdo se neptá, zda jde o SUV nebo o obyčejný sedan. Vyšší SUV má sice horší aerodynamiku, ale protože musí plnit stejné limity škodlivin jako všechna ostatní auta, zákonitě to musí být někde kompenzováno. A pokud takový vůz emisní limity plní, není důvod, aby musel platit za vjezd do města nějaké větší poplatky, protože reálně víc prostě neškodí. Za větší emise CO2 je pak řidič „pokutován“ už u čerpací stanice, kdy pomyslnou daň z těžšího a žíznivějšího auta zaplatí ve vyšší spotřebě pohonných hmot.

Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou
Přečtěte si také:

Studie pražského provozu ukázala zajímavé věci. Třeba že emisní zóny ničemu nepomohou

Mimochodem, tato debata dostává do vyloženě schizofrenní situace plug-in hybridní SUV. Ta jsou ekologická, ve městech mohou jezdit na elektřinu. Jenže jsou velká a hlavně kvůli bateriím ještě těžší než klasické verze. Paradoxem pak je, že i na taková auta se v některých městech vztahují úlevy typu bezplatného parkování, respektive i taková auta mají povolený vjezd do nízkoemisních městských zón. Co tedy s takovými SUV uděláme? Zakážeme jim přítomnost ve městě, když jsme zákazníky ještě nedávno motivovali k jejich nákupu?

Opravdu za to může SUV? Ne, ale může se to hodit 

Vést v tuto chvíli debatu na téma omezení velkých aut ve městech je absurdní z jednoho prostého důvodu. Nevíme, co přesně se stalo. Německá média uvádí jako příčinu epileptický záchvat řidiče. Pokud to je pravda, tak je vlastně úplně jedno, v jakém konkrétním autě dotyčný seděl, protože by následky stejné nehody byly vždy podobně tragické. Dokud budou auta řídit lidi, riziko takovýchto nehod prostě vyloučit nelze. Ale ani s nástupem autonomního řízení, pokud k němu kdy dojde, se podobné nešťastné události čas od času nevyhneme. Buď budeme muset zakázat auta ve městech úplně (včetně autobusů, protože kdo ví, zda příště nedostane stejný záchvat řidič autobusu), nebo budeme muset zakázat chodce.

Celá tahle nešťastná událost ukazuje hlavně na to, jak hlasití dokážou být aktivisté, kteří nemají rádi auta obecně a neváhají využít cokoliv, jen aby se vymyslel další zákaz a další znepříjemnění života řidičům. Je to smutné, protože jak jsme se v minulosti přesvědčili, i tito lidé auta potřebují. Třeba k tomu, aby mohli uspořádat den bez aut. Jinak řečeno, SUV není hlavní příčinou celé té tragické nehody, ale protože boj proti dieselům už není v módě, zjevně bylo potřeba najít nového motorizovaného nepřítele.

Měla by mít SUV omezený vjezd do měst?

Honza5234 (neregistrovaný)
Nechápu proč se tu někteří ohání závistí.. na těhle autech není vůbec co závidět. Jsou hnusná a skutečně praktická leda tak pro staré dědky a tlustoprdy :D Do terénu se kvůli své váze nehodí, jízdní vlastnosti mají kvůli vyššímu těžišti horší, velká jsou jen zvenčí, ale stejný zavazadlový prostor nabídnou i větší kombíky nebo MPV. Marketing automobilek zkrátka zabral a stal se z nich ohromný trend. Toť vše.
ixhwwblez (neregistrovaný)
Zákaz dieselů už není v módě. Novým nepřítelem mají být SUV, i když je to naprostý nesmysl (komentář) - Autobible.cz aixhwwblez ixhwwblez http://www.g60018u86nfx07k5cyq04u7zdk4k91fls.org/ [url=http://www.g60018u86nfx07k5cyq04u7zdk4k91fls.org/]uixhwwblez[/url]
Luboš (neregistrovaný)
Uslintaná závist. Jak zaznělo, když ne já, tak nikdo. Regulovat - zakazovat.
Otto Kovarik (neregistrovaný)
"Kromě toho, když se cyklisté bojí velkých aut, proč jezdí v pruzích vyhrazených pro autobusy? To jim nevadí?" Co je to za úvahu? Je to prostě vyhrazený pruh pro BUS, TAXI a cyklisty (vetšinou v této kombinaci) - Nevím jestli autor někdy jel po městě na kole, ale je daleko snazší hlídat si jeden autobus navíc řízen profesionálním řidičem, než desítky osobních vozidel, kde se každý chová úplně jinak. "Pokud takový vůz emisní limity plní, není důvod, aby musel platit za vjezd do města nějaké větší poplatky, protože reálně víc prostě neškodí." Zase demagogie. Řekl bych, že víte proč automobilky vyrábí 1l motory - aby se celkově vešli do emisí. Určitě to ale neznamená, že auta mají stejné emise (např. VW Golf - 113g/km, VW Touareg - 173g/km. To je víč než třetina navíc). Zároveň nejde jen o emise, ale i o spotřebu paliva, která je také výrazně vyšší - tím pádem je potřeba vyrobit a přepravit víc paliva k čerp. stanicím apod. "Který s trochou zaokrouhlování váží stejně jako čtyřválcové Porsche Macan." Tohle už je vyloženě chuťovka. Autor se otevřeně přiznává ke zkreslování, jen aby mu to "hezky" vyšlo. Já bych se jen zeptal: Pokud, jak říkáte, nejsou o moc větší než klasická auta, tak proč by si ho vlastně měl někdo kupovat? Jasně, těch důvodů je hned několik a některé můžou být i rozumné, ale můj názor je, že jde pouze o trend. Např. do Tiguana nenaložím o moc víc než např. Passata (podobná cenová relace). Snad jen kromě 7 místné verze, ale ruku na srdce - kdo si toto auto pořizuje aby v něm vozil více než 5 lidí? Jako poslední bych rád reagoval na jeden z komentářů: "odpůrci SUV proti nim brojí, zkrátka proto, že si je sami nemohou dovolit" Nemůžu mluvit za všechny, ale já si vůz vybral na základě jeho vlastností a za cenu, za kterou bych klidně mohl mít SUV. To mi ale nedávalo smysl. Mohl bych podobně generalizovat a říct, že SUV si kupují jen lidé s komplexem, který se snaží velkým vozem kompenzovat. Závěrem snad jen - nemyslím, že by SUV měli být zakázány, ale tento "komentář" mě svou nevyvážeností a demagogií donutil přiklonit se na druhou stranu a oponovat.
Miroslav Odl (neregistrovaný)
Autor článku je trochu někde jinde, Ať si postaví normální auto k SUV a uvidí jak je bezpečné !!!!!!!!, stačilo vidět jak zloděj který ukradl WV Tiguan, a na Karláku najel do policejní Octávie, jak Octávka skončila ? děsně a WV mohl jet dál, SUV je jako zbraň, a nesmyslné auto, které se prostorově nevyrovná běžnému kombíku
zdeno (neregistrovaný)
SUV odejde samo jako nepraktická věc z doby blahobytu. Velký kola - vysoká spotřeba, odpor vzduchu - vysoká spotřeba. Málo místa uvnitř vzhledem k velikosti, mizerný výhled potřebuje milion asistentů, aby se zaparkovalo - k vidění před každým supermarketem. Offroad co se nikdy neumaže od bahna. EU to zařízne nepřímo emisema.
Miroslav (neregistrovaný)
Pisatel článku opět nic moc nepochopil. Mít v době, kdy je potřeba na planetu začít brát hodně rychle ohledy, čím dál větší a těžší auta s vyšší spotřebou je prostě hovadina. Chápu že má díky takovým názorům více obdivovatelů, ale pravdu tím fakt nezíská. Jeho srovnání kde čeho, aby ukázal svou pravdu je hovadina. 10cm oproti Octavii je na parkovacím místě sakra rozdíl, ale ne dle autora atd... Mam rad auta se spalovacím motorem, ale neumet brát věc reálne, především když veřejne píši, není úplně ok. Bohužel je více ubohých článku tohoto autora...
Surcuf (neregistrovaný)
Osobně na to mám tento názor, odpůrci SUV proti nim brojí, zkrátka proto, že si je sami nemohou dovolit, něco ve stylu, když to nemohu mít já, proč by mohl někdo jiný - socialismus jako z učebnice...., co si takhle přiznat, že jsem socka?
Láďa (neregistrovaný)
Mám MPV,ale jen trouba může zakazovat a dirigovat druhým co si mohou pořídit.SUV auto jako jiné,spíše záleží kdo ho řídí.
Láďa (neregistrovaný)
Mám MPV,ale jen omezenec může zakazovat a dirigovat druhým co si mohou pořídit.SUV auto jako jiné,spíše záleží kdo ho řídí.
Radovan (neregistrovaný)
Většina automobilistů se přesunuje v 1 osobě v 1-1,5 tuně plechu. Už to samo o sobě je ve městě problém, když 8-10 tun vozidla MHD tam běžně vozí 80 a více lidí naráz. Nicméně běžná SUV jsou 2-2,5 tuny plechu, obvykle řízená 50 kilovou blondýnou, co jede nezbytně do fitka, nákupáku nebo kavárny. V o něco lepším případě tahá sebou 5 kilové mimčo. Jenže pak sice veze větší váhu, ale místo řízení se věnuje dítěti. Jejich řidičské neumětelství v kombinaci s mobilem v ruce je pověstné. O zaparkování obludy na městském místě, kam se stěží vejde Fabie, nemluvě. Je spíše otázkou, zda auto velikostí a váhou dotahující dodávku by mělo být tak snadné pořídit a řídit ve městě. Zda by neměly mít stejný zákaz, jako mají nákladní auta. Nebo regulaci. Ale ono to souvisí se vším spalovacím, co zbytečně do center měst směřuje. Pak se může radnice podělat, ale elektrické a lokálně bezemisní metro, tramvaje, trolejbusy, vlaky, lanovky a elektrobusy, či sdílená elektrokola, elektrobicykly a elektromobily to nevytrhnou. Omezovat se má tam, kde to přinese největší výsledek.
Surcuf (neregistrovaný)
Celý tvůj výblitek ovšem říká jediné, problém není auto, ale řidič - pak je ovšem zcela fuk, jaké řídí auto. Podobné hysterické výkřiky jsou kvůli psům, ani tam ovšem nejde o ta zvířata, ale o některé pitomce, kteří si je pořizují....
Eifel (neregistrovaný)
Nejdříve stáří vozu (emise), teď to budou rozměry a co přijde příště? Váha a rozměry řidiče....... Kdyby při získání řidičského oprávnění byly i psychotesty tak přeci to nemůže na silnicích vypadat tak jak teď.
Rada (neregistrovaný)
Jasně, SUV jsou nejohleduplnější typ aut. Stačí se podívat na jakýkoliv crash test ve kterém pošlou SUV proti běžnému autu a každému člověku s mozkem ihned dojde, jak to je. https://youtu.be/58zqJCtUjSI Odpůrci SUV často uvádí zavádějící argumenty, autor tohoto článku na tom ale není o moc lépe.
  • Našli jste v článku chybu?