Rok po smrtelné nehodě autonomního vozu Uber je jasno. Firma se postihu bát nemusí

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Zhruba rok po smrtelné nehodě testovacího Volva společnosti Uber je jasné, že Uber se postihu bát nemusí 

  • Arizonští státní zástupci nenašli důkazy, které by svědčily o vině Uberu jako takového 

  • Vyšetřovatelé se teď zaměří na to, zda operátor sedící v autě mohl nehodě zabránit, kdyby se nedíval na mobilní telefon 

Brzy tomu bude přesně rok od chvíle, kdy svět obletěla zpráva o smrtelné nehodě testovacího autonomního vozu společnosti Uber. Upravené Volvo XC90 během jedné ze svých tehdy už téměř rutinních testovacích jízd srazilo přecházející ženu, která zraněním následně podlehla. Rozruch nehoda vzbudila tak velký proto, že šlo o první známý případ, kdy autonomní vůz způsobil úmrtí člověka. Následně se rozeběhlo vyšetřování, které podle aktuálních zpráv spěje ke konci. Alespoň částečně. Je jasné, že Uber jako takový se žádného postihu psát nemusí.

Minulý týden o tom informovala některá média, třeba San Francisco Chronicle. Státní zástupci údajně nenašli důkazy, které by svědčily o pochybení společnosti Uber jako celku. Uber si tak může oddechnout. Ačkoliv se mohlo na první pohled zdát, že vina je jednoznačně na straně operátora sedícího v autě, Uber svůj podíl na celé nešťastné události rozhodně také měl. Společnost si už totiž byla svým systémem natolik jistá, že místo původně dvou operátorů začala umísťovat do testovacích prototypů pouze jednoho. A vzhledem k tomu, že si Rafael Vasquez, který měl vůz kontrolovat, dříve odseděl čtyři roky ve vězení, nevyžadovala ani žádnou odbornou kvalifikaci. Očividně šlo jen o formální splnění předpisů.

Video smrtelné nehody autonomního vozu dokazuje naprosté selhání techniky i procesů v Uberu
Přečtěte si také:

Video smrtelné nehody autonomního vozu dokazuje naprosté selhání techniky i procesů v Uberu

Když není vinen Uber jako takový, logicky se teď bude zjišťovat, zda za nehodu může Rafael Vasquez. Vzhledem k tomu, že operátor je v autě právě proto, aby v něm byl člověk za něj odpovědný, je dost pravděpodobné, že nakonec následky za nehodu ponese on. Vyšetřovatelé budou zjišťovat, zda nehodě mohl zabránit, pokud by vůz opravdu kontroloval a nesledoval americkou hudební show na svém telefonu.

Z minulých zpráv už víme, že důvodem střetu vozu s ženou bylo špatné vyhodnocení dané situace systémem. Vůz totiž „překážku“ zaznamenal, ale vyhodnotil ji jako falešný poplach. Proto do řízení nezasáhl. Správné nastavení je u podobných systémů poměrně složité. I velkým automobilkám trvalo u obyčejných přednárazových systémů hodně dlouho, než vše přijatelně odladily. Není to tak dávno, co třeba některá Volva spustila poplach ve chvíli, kdy jste se blížili k většímu retardéru. Ještě v dnešní době se můžete setkat s upozorněním na překážku v momentě, kdy prostě přijedete rychleji do ostřejší zatáčky lemované roštím.

Uber po nehodě testování přerušil, do ulic se autonomní Volva vrátila minulý rok v létě. V autě už zase seděli dva operátoři, kteří prošli speciálním kurzem.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?