Mohlo by se zdát, že Německo aktuálně žije frankfurtským autosalonem, ale minimálně u části veřejnosti to nebude tak docela pravda. V pátek v Berlíně se totiž stala tragická nehoda. Řidič Porsche Macan z dosud nezjištěných příčin předjel vysokou rychlostí kolonu stojících vozů, poškodil semafor, prorazil plot a skončil na chodníku. Nehodu nepřežily čtyři osoby včetně jednoho dítěte. Dalších pět bylo zraněno.
Je to nepochybně velká tragédie. Bohužel se prakticky okamžitě objevily názory, které tohle neštěstí zneužívají ke opětovnému rozdmýchání boje proti staronovému nepříteli. (Odpor k SUV byl třeba v Británii velkým tématem v polovině minulé dekády.) Velká SUV podle těchto hlasů do města nepatří a pokud ano, mají alespoň platit více za parkování i za vjezd. Jsou prý neekologická a více ohrožují chodce i cyklisty. Jak píše Euro.cz, „starosta městské části Berlin-Mitte, kde k tragédii došlo, Stephan von Dassel ze Zelených prohlásil, že velké SUV, připomínající spíše tank než osobní vůz, je třeba v centru zakázat.“
Řekněme si na rovinu, že takovou koncentraci nesmyslů, které už bohužel našly podporu také v českém prostředí, jsme dlouho neviděli.
Opravdu jsou SUV velká? Ne
Pokud někdo chce bojovat proti nebezpečným SUV, pak by si měl v první řadě ujasnit, kdo je nepřítel. Kategorie SUV v dnešní době narostla do takové šíře, že do ní patří malá auta typu Volkswagenu T-Cross (ten měří na délku zhruba čtyři metry) i obři typu BMW X7. Porsche Macan, které při německém neštěstí sehrálo hlavní roli, patří někam mezi. Na délku měří 4,7 m, široké je 1,9 m a vysoké 1,6 m. Fakticky není o o moc větší než tuzemský bestseller – Škoda Octavia Combi (4,67/1,8/1,46 m).
Jestli někomu vadí velká SUV, mluví spíše na základě pocitů než faktů. Pokud se chceme bavit o tom, kolik prostoru zaberou tahle auta ve městě, pak nám jde zejména o to, jaký mají půdorys. A jejich půdorys se v zásadě neliší od běžných aut. Je to logické, protože automobilky používají pro SUV i klasická silniční auta jako základ stejné platformy. Rozdílem je pouze výška. A s nedostatkem prostoru na výšku snad města problémy nemají.
Kdo chce řešit problém seriózně, ten nemůže hledět jen na SUV, ale na obecné trendy napříč všemi kategoriemi. Ty jsou už spoustu let jasné. Auta se postupně zvětšují. Na toto téma jsme psali článek už dříve:
Není tedy na čase dát automobilkám nějaké velikostní limity? Když už se skoro vypořádaly s přechodem na elektromobilitu, tak aby měly za co platit i v budoucnu. Obecně z celé této debaty kouká snaha vybrat peníze zase za něco navíc. Ekologie tu byla, teď nastal čas na velikost. Jsme zvědaví, kdo a na základě čeho určí, do jaké velikosti je vůz v pořádku a od jaké velikosti už je pro město závadný.
Opravdu jsou SUV nebezpečná? Ne
Můžeme slyšet, že SUV jsou velká, těžká, že se jich chodci a cyklisté bojí a tak dále. A navíc, podle videa pražského magistrátu SUV řídí zvláštní individua, od kterých jejich přítelkyně okamžitě uteče hned, jak v dáli zahlédne cyklistickou pumpičku:
Pravda, některá SUV mohou být těžší než jejich nižší alternativy. Uvědomme si ale, že stejní aktivisté, kteří teď poukazují na údajnou závadnost aut dnes už těžko definovatelné kategorie SUV, současně prosazují elektrifikaci. A elektromobily jsou obecně daleko těžší než běžná auta. Třeba Golf je plus mínus o 300 kg lehčí než srovnatelně velký nový elektromobil Volkswagen ID.3. Který s trochou zaokrouhlování váží stejně jako čtyřválcové Porsche Macan. Sice to není SUV, ale na to se fyzikální zákony, jmenovitě zákon o zachování kinetické energie, neptá. Takový VW ID.3 by nenapáchal o nic menší škody než malý crossover Porsche. Takže zakážeme elektromobily? Protože jsou těžké a dle této logiky nebezpečné? Ale vždyť jsme je ještě nedávno chtěli.
Absurdní je tato debata také v kontextu současných technologií. Kvůli snaze získat pětihvězdičkové hodnocení od Euro NCAP je už sada bezpečnostních asistenčních systémů u nových aut standardem:
A tyto systémy často zahrnují rozpoznávání chodců a cyklistů. Kromě toho, když se cyklisté bojí velkých aut, proč jezdí v pruzích vyhrazených pro autobusy? To jim nevadí? Nebo se tu lidé bojí podle toho, jak se to hodí? Anebo se ve skutečnosti nebojí a jejich domnělým strachem se ohání jen hrstka aktivistů, kteří využijí každou záminku k boji proti autům?
Opět, když srovnáme konkrétní SUV s konkrétním autem nižší stavby, možná zjistíme, že má horší výsledky co do ochrany chodců, ale nemusí to být pravidlo. Některá SUV mohou být lepší než jiná nízká auta. Třeba Kamiq, což je SUV, obdržel za ochranu zranitelných účastníků provozu od Euro NCAP 80 %. Ano, technicky identická Scala byla o procento lepší, ale Focus dostal jen 72 %. A to je klasický hatchback, žádné SUV. I BMW X5 (velké a těžké SUV) dostalo od Euro NCAP v této kategorii lepší hodnocení. Mimochodem, když vás porazí autobus, bude to zajisté ještě mnohem horší. Omezíme tedy autobusy? A co když vás porazí nová policejní Octavia s brutálním rámem vpředu?
Opravdu jsou SUV neekologická? Ne
Ekologický aspekt věci je další nesmysl používaný v této debatě jako argument. Auta musí plnit emisní normy, které se stále zpřísňují. Nikdo se neptá, zda jde o SUV nebo o obyčejný sedan. Vyšší SUV má sice horší aerodynamiku, ale protože musí plnit stejné limity škodlivin jako všechna ostatní auta, zákonitě to musí být někde kompenzováno. A pokud takový vůz emisní limity plní, není důvod, aby musel platit za vjezd do města nějaké větší poplatky, protože reálně víc prostě neškodí. Za větší emise CO2 je pak řidič „pokutován“ už u čerpací stanice, kdy pomyslnou daň z těžšího a žíznivějšího auta zaplatí ve vyšší spotřebě pohonných hmot.
Mimochodem, tato debata dostává do vyloženě schizofrenní situace plug-in hybridní SUV. Ta jsou ekologická, ve městech mohou jezdit na elektřinu. Jenže jsou velká a hlavně kvůli bateriím ještě těžší než klasické verze. Paradoxem pak je, že i na taková auta se v některých městech vztahují úlevy typu bezplatného parkování, respektive i taková auta mají povolený vjezd do nízkoemisních městských zón. Co tedy s takovými SUV uděláme? Zakážeme jim přítomnost ve městě, když jsme zákazníky ještě nedávno motivovali k jejich nákupu?
Opravdu za to může SUV? Ne, ale může se to hodit
Vést v tuto chvíli debatu na téma omezení velkých aut ve městech je absurdní z jednoho prostého důvodu. Nevíme, co přesně se stalo. Německá média uvádí jako příčinu epileptický záchvat řidiče. Pokud to je pravda, tak je vlastně úplně jedno, v jakém konkrétním autě dotyčný seděl, protože by následky stejné nehody byly vždy podobně tragické. Dokud budou auta řídit lidi, riziko takovýchto nehod prostě vyloučit nelze. Ale ani s nástupem autonomního řízení, pokud k němu kdy dojde, se podobné nešťastné události čas od času nevyhneme. Buď budeme muset zakázat auta ve městech úplně (včetně autobusů, protože kdo ví, zda příště nedostane stejný záchvat řidič autobusu), nebo budeme muset zakázat chodce.
Celá tahle nešťastná událost ukazuje hlavně na to, jak hlasití dokážou být aktivisté, kteří nemají rádi auta obecně a neváhají využít cokoliv, jen aby se vymyslel další zákaz a další znepříjemnění života řidičům. Je to smutné, protože jak jsme se v minulosti přesvědčili, i tito lidé auta potřebují. Třeba k tomu, aby mohli uspořádat den bez aut. Jinak řečeno, SUV není hlavní příčinou celé té tragické nehody, ale protože boj proti dieselům už není v módě, zjevně bylo potřeba najít nového motorizovaného nepřítele.