Stejně jako manuální převodovky, také manuální parkovací brzdy jsou ohroženým druhem. Výzkum automobilového webu Cargurus ukázal, že téměř tři čtvrtiny současné automobilové produkce už ručně aplikovanou parkovací brzdu nemají. Jde především o prémiové značky jako Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes nebo Porsche.
Tento trend navíc rok od roku sílí. Jestliže v roce 2018 mělo klasickou „ručku“ ještě 37 % nových aut, letos už jen 30 %. Mezi výrobce, kteří tento typ parkovací brzy ještě nabízí, patří spíše „lowcostové“ značky. Například Dacia či Suzuki.
Prvním sériově vyráběným automobilem s elektronickou parkovací brzdou bylo luxusní BMW řady 7 generace e65, tedy nechvalně známá „Banglova sedma“, která však nyní začíná mezi fanoušky BMW získávat na výrazné oblibě pro svůj nadčasový design.
Přestože tento systém postrádá mechanickou zpětnou vazbu a řidič si s ním nemůže pomoci při dynamické sportovní jízdě, z uživatelského hlediska nabízí nesporné výhody. Mezi ně patří pohodlí řidiče, bezpečnost a také kompaktnost. Designérům se uvolnily ruce při designu středových panelů, mnoho majitelů zase kvituje pohodné rozjezdy do kopce při manévrování či parkování.
U samočinné parkovací brzdy také nehrozí, že by se povolily lanovody a brzda fungovala jen částečně. Stejně tak není možné, že by řidič brzdu řádně nezatáhl a auto se posléze samovolně rozjelo.