Gordon Murray, britský konstruktér s jihoafrickými kořeny, proslul v sedmdesátých letech návrhy formulí Brabham. Poté přestoupil k McLarenu, kde se podílel nejen na závodních speciálech, ale i na designu jednoho z nejvýznamnějších supersportů devadesátých let – McLarenu F1. Nyní, ve věku 74 let, se rozhodl předvést vlastní stroj pod vlastní značkou. Jmenuje se Gordon Murray T.50. Číslovka naznačuje, že jde o padesáté auto, které navrhl.
Od prvního pohledu je jasné, že Murray myšlenky z McLarenu F1 neopustil. Auto má nízký profil, velmi podobnou příď, stejně vzhůru vyklápěné dveře a kokpit s centrálním sedadlem. To je ještě zvýrazněné oranžovým potahem. Záď tak trochu připomíná vozy italské manufaktury Pagani. V jejím prostředku najdeme poměrně velký větrák.
Ten má samozřejmě jasnou funkci. Je součástí aktivní aerodynamiky a pracuje v několika jízdních režimech – Auto, High Downforce, Streamline, Braking, Test a V-Max Boost. Pohání ho 48voltový elektromotor a dokáže jej roztočit až na 7000 otáček za minutu. Výsledkem je možnost virtuálního protažení zádě, díky které může snížit tření až od 12,5 procenta. V brzdném režimu pomáhá zkrátit vzdálenost, v boostu zase zvyšuje celkový výkon vozu. Murray se tady inspiroval svou formulí Brabham BT46B.
Spojením se světem formule 1 je i motor. Supersport používá benzinový V12 Cosworth o objemu jen 3,9 litru. Ten produkuje 663 koní a je schopen fungovat až ve 12 100 otáčkách za minutu. To je v případě osobních aut rekord. Maximum točivého momentu je pak 467 Nm při 9000 otáčkách. Hliníkový blok váží jen 178 kg a je spojen se šestistupňovou manuální (!) převodovkou, která je podle Murraye také nejlehčí svého druhu.
Základem vozu je karbonový monokok od firmy Formaplex doplněný o hliníkové díly. Z tohoto kovu je pak vyrobené i zavěšení kol ve tvaru dvojitých lichoběžníků. Díky tomu auto váží jen 986 kg. Ačkoliv Murray nehovoří o akceleraci ani o maximální rychlosti, dá se odhadovat, že jeho stroj bude pěkná střela.
Murray ale upozorňuje, že půjde i o pohodlné auto na každodenní použití. V kabině není prý jediný plastový díl, třeba pedály jsou vyrobeny z titania. Zbytek jsou hliník, alcantara, uhlíkové vlákno.... Jak se supersport slavnému konstruktérovi povedl můžete posoudit v obsáhlé fotogalerii. A pokud se vám líbí, pospěšte si. Vznikne jen 100 kusů.