Elektrifikovaných modelů koncernu Volkswagen bude velmi rychle přibývat. Nepůjde pouze o klasické osobní vozy typu nedávno představeného crossoveru e-tron. Jak bylo dříve oznámeno, dočkáme se i sportovních elektrických aut. Jedno takové chystá Porsche. Teď se objevila zpráva o tom, že podobný sportovní vůz nabídne také Audi. Ještě letos ho ukáže jako koncept, sériová verze by měla dorazit v roce 2020.
Nová studie připravená pro nadcházející autosalon v Los Angeles se jmenuje Audi Sport e-tron GT. Jak ukazuje první zveřejněný obrázek, jde o čtyřdveřové sportovně střižené kupé. Základem ovšem nebude platforma MEB. Chystaná novinka využije techniku převzatou od Porsche Taycan, které si dříve říkalo Mission E.
Přesné technické údaje zatím k dispozici nejsou. Je ale velmi pravděpodobné, že výkonově na tom bude sportovní elektromobil Audi podobně jako Taycan. První elektrický model Porsche využívá u každé nápravy jeden elektromotor. Celkový výkon je více než 400 kW (600 k) a dojezd údajně překoná hranici 500 km. Krátké časy dobíjení zajistí systém, který bude schopen využít výkon dobíjení až 350 kW.
Připomeňme, že elektrická ofenziva koncernu Volkswagen má být v nadcházejících letech vskutku důrazná. Pouze na platformě MEB vyroste do čtyř let na 27 modelů, rozdělených mezi čtyři koncernové značky. Stranou nezůstane ani Škoda. Porsche pak ve spolupráci právě s Audi chystá ještě jednu platformu, určenou pro lepší a rychlejší elektromobily. Ta nese označení Premium Platform Electric.
Konec dieselů ve jménu elektřiny
Elektrická ofenzíva koncernu Volkswagen má ještě jeden rozměr. Porsche aktuálně oznámilo, že nadobro končí s dieselovými motory. Místo toho se bude soustředit právě na elektrický pohon. V nadcházejících čtyřech letech chce automobilka investovat do elektromobility víc než šest miliard eur. Prvním výsledkem bude sériové Porsche Taycan, které se začne prodávat už příští rok. Do roku 2025 pak bude každý druhý nový model této značky elektrifikován. Buď půjde o hybrid, nebo přímo o elektromobil.
Porsche uvádí, že za rozhodnutím stojí klesající zájem o naftové motory, respektive rostoucí poptávka po hybridech. Například 63 % prodejů modelu Panamera tvoří hybridní verze. Možná by ale bylo přesnější říkat, že zákazníci sice o diesel pořád zájem mají, jenže kvůli dodatečným daním jsou nuceni kupovat hybrid.
I když to zní v kontextu automobilky Porsche tradičně zaměřené na zážehové motory zvláštně, ukončení prodeje dieselových motorů je docela mrzutá záležitost. Čtyřlitrový dvakrát přeplňovaný osmiválec, který se dával třeba do Panamery Diesel S, byl jedním z nejlepších naftových motorů, jaký jsme kdy řídili.