-
Češi jsou disciplinovaní a při přezouvání chtějí mít jistotu dobrého počasí: při poslední zastávce 16. dubna měla na letní pláště přezuto méně než polovina řidičů
-
15 % šoférů se zimními pneumatikami má na konci sezony hloubku dezénu menší než 4 mm, což je pro ně v zimě zákonem daný limit. Tito řidiči často řeší praktickou otázku – kdy a jak dojezdit svoje zimní pneumatiky
Na čerpací stanici Shell v Novinářské ulici v Ostravě byla zakončena česká část jedinečného průzkumu Continental Vision Zero Roadshow, jehož cílem bylo zjistit, v jakém stavu mají čeští řidiči pneumatiky. Ukázalo se, že na letní pláště řada z nich disciplinovaně přezouvá, vyčkává přitom ale na dobré počasí. Každý šestý šofér pak má na konci sezony zimní pneumatiky sjeté na nebo pod zákonem povolené čtyři milimetry.
Terénní průzkum Continental Vision Zero Roadshow proběhl na deseti čerpacích stanicích Shell v deseti největších městech České republiky a jeho odborným garantem byl BESIP. Celkem se podařilo naměřit hloubku dezénu na pneumatikách 912 vozidel, z čehož bylo 32 % už na letních a 68 % stále na zimních pláštích.
Češi se ukázali jako praktičtí a disciplinovaní řidiči. Pokuty za stav svých pneumatik by se v teplém počasí na začátku dubna dočkali jen dva šoféři, jeden v Hradci Králové, druhý v Praze. Oběma byla naměřena hloubka dezénu pod 1,6 mm. V průběhu výzkumu rostla míra přezutí na letní pneumatiky u zkoumaných vozidel, zastavila se ale na necelých 50 %. „Je dobře, že řidiči přezouvají, ale přitom zbytečně neriskují a s nasazením letních čekají, až bude teplo,“ říká Juraj Ižvolt, šéf divize marketing Continental Barum s.r.o. Přezout na letní pneumatiky se doporučuje, až když teploty během celého dne neklesají pod sedm stupňů Celsia.
Otázka pro 15 % řidičů: jak dojet zimní pneu?
„Každý šestý řidič měl na svých zimních pláštích dezén hluboký méně než 4 milimetry,“ popisuje výsledky Juraj Ižvolt. Takové pneumatiky by však měl před příští zimou vyměnit, v období od 1. listopadu do 31. března na náledí nebo sněhu totiž zákon přikazuje použití zimních plášťů s nejméně 4mm vzorkem. V létě však mohou mít, stejně jako letní, jen 1,6 mm. „Nejčastěji tedy problém s opotřebovanými zimními plášti řidiči řeší velmi pragmaticky – snaží se je dojet v létě,“ říká Juraj Ižvolt. Toto řešení je ale spojené s prodlouženou brzdnou dráhou zejména na vodě, horším bočním vedením, zvýšenou spotřebou a hlučností.
Konkrétně to znamená, že se brzdná dráha na opotřebovaných zimních oproti novým letním prodlouží při zastavení ze 100 km/h o 20 metrů a zbytková rychlost je téměř 50 km/h. „To je dané rovněž odlišnou konstrukcí vzorku. Ani relativně nový zimní plášť neporazí při brzdění na mokru kvalitní letní pneumatiku. Z bezpečnostního hlediska se nevyplatí při vyšších teplotách zimní pláště na voze nechávat. Kolem 20 °C je již v autě na zimních pneumatikách znát i opožděná reakce brzdového pedálu,“ vysvětluje Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP. I to může být při nouzovém brzdění rozhodující.
Kde mají nejvíc ojeté zimní pneumatiky?
Nechvalné prvenství patří Brnu, méně než 4,5 mm naměřil tým Continentalu 43 % šoférů, kteří zimní pneumatiky ještě používali. Nejlepší jsou v tomto ohledu naopak řidiči v Praze se 17 %. Ojeté letní pláště byste nejčastěji našli v Českých Budějovicích.
„V rámci celé České republiky jsme objevili jen 5 % řidičů, kteří na sezonu nazouvají letní pláště s dezénem o hloubce menší než 3 mm,“ říká Ižvolt. „A to je dobrá zpráva. Většina řidičů má své letní pneumatiky ve velmi dobrém stavu s dostatečně hlubokým vzorkem. Při hloubce dezénu nižší než 3 mm se totiž brzdná dráha na mokru oproti novým plášťům prodlužuje až o 10 metrů a zbytková rychlost je 35,5 km/h. Mělčí vzorek totiž nestačí dostatečně účinně odvádět vodu, vytváří se před ním vodní klín a ztrácí kontakt s vozovkou. „U pneumatiky s 3mm a menším vzorkem doporučujeme obezřetnost – zejména při jízdě na mokrém povrchu, kdy se výrazně zvyšuje nebezpečí akvaplaningu,“ radí Ižvolt.
O strategii Vision Zero
Stav pneumatik je jedním ze základních kamenů bezpečnosti silničního provozu a jedním z nejdůležitějších prvků strategie Vision Zero. Technologická společnost Continental si v ní za cíl vytyčila ambiciózní cíl: propojením svých bezpečnostních automobilových technologií a špičkových pneumatik přispět k dosažení nulového počtu smrtelných dopravních nehod na našich silnicích.