Společnost Auto ESA, jako vůbec první český autobazar, přichází s nabídkou finanční podpory nákupu vozidel. Firma tak předběhla vládu s jejím zatím nejasným návrhem na podporu koupě vozidel, navíc pouze s alternativním pohonem. Oproti vládnímu návrhu spočívá aktivita Auto ESA ve vykoupení starých a nevyhovujících vozidel, jejich ekologické likvidaci a finanční podpoře na nákup novějšího vozu. Finanční dotace je poskytována až do výše 35.000,-Kč a není podmíněna nákupem specifického vozidla ani konkrétního druhu pohonu.
„Otázka šrotovného je v České republice na stole již od roku 2009, ale nikdy nedostala konkrétní podobu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a doplňuje: „Ani současná verze vládního návrhu nedává moc smysl a k omlazení českého vozového parku asi nepřispěje.“ Podle Foltýna se stát na jedné straně chlubí snahou omladit vozový park, který patří mezi nejstarší v Evropě, ale na druhé straně pro to moc nedělá. „Nejstarší vozy jsou totiž většinou ve vlastnictví lidí, kteří nemají prostředky na nákup vozu nového, proto státní podpora ve výši 20 nebo 30 tisíc nic neřeší. Lidé prostě nemají dalších 250 tisíc na pořízení vozu nového,“ říká Foltýn. Auto ESA proto přichází s dotacemi na nákup ojetého vozu, kdy poskytnutí dotace není podmíněna nákupem specifického vozu nebo konkrétního druhu pohonu. Foltýn tak naráží na snahu vládního návrhu podpořit prodeje vozidel pouze s alternativním pohonem. Jedinou podmínkou poskytnutí dotace na vůz u Auto ESA tak bude jeho rok výroby. „Dotace poskytneme na jakýkoliv vůz s rokem výroby 2009 až 2016,“ vysvětluje Foltýn.
Firma očekává poměrně silnou poptávku především po vozech z roku 2009 – 2011 a navýšila proto jejich skladovou zásobu o několik set kusů. Zároveň se očekává zvýšený počet vozidel, která bude potřeba zlikvidovat. „Máme připraveny veškeré logistické procesy k převozu vozidel na ekologickou likvidaci a jsme tak na zvýšený zájem ze strany klientů dostatečně připraveni,“ říká Pavel Foltýn. Podle něj se budou likvidovat vozy starší 15 let, které již nesplňují podmínky pro provoz na pozemních komunikacích a neodpovídají zpřísněné legislativě spojené s technickými prohlídkami. Jde především o nová pravidla týkající se například emisí, filtrů pevných částic atd…
Současné průměrné stáří vozidel v nabídce Auto ESA je 8 let, přičemž firma denně odmítá vykoupit až 50 vozidel kvůli špatnému technickému stavu, nejasnému právnímu původu nebo stočeným tachometrům. Auto ESA zároveň dlouhodobě aktivně bojuje za zavedení trestnosti stáčení tachometrů a za veřejný přístup k datům o vozidlech.