Slovenský designér Jozef Kabaň je v českých končinách dobře známý, neboť dlouhou dobu pracoval pro Škodu. Asi nejvíce diskutovaným počinem byl facelift třetí generace Octavie s rozdělenými světlomety. Jenže navzdory hromadné kritice se Octavia stejně prodávala víc než dobře a navíc generace čtvrtá si prvek rozdělených světel převzala, byť jsou světlomety rozdělené jen opticky. Od Škody Jozef Kabaň odešel v únoru 2017 a po relativně krátké době se do koncernu VW vrací. Od července příštího roku bude pracovat jako šéf designu osobních vozů značky Volkswagen.
Ze Škody odcházel Jozef Kabaň v dobrém. Značka mu tehdy veřejně děkovala za vykonanou práci a přála vše nejlepší. Kabaň odešel k BMW, kde měl na starost design osobních vozů, zatímco Domagoj Dukec byl zodpovědný za divizi M a „i“ a na vše dohlížel Adrian van Hooydonk, který komentoval příchod slovenského designéra slovy: „Těším se na posílení designérského týmu BMW Group. Jozef Kabaň a Domagoj Dukec přinášejí nové zkušenosti, talent a vize, které potřebujeme pro budoucí směřování našeho designu.“
Jozef Kabaň byl pak v mnoha rozhovorech dotazován na to, kdy uvidíme jeho první výsledky pod značkou BMW. Třeba v rozhovoru pro Seznam uvedl, že prvním počinem bude nová generace řady 7. Stalo se tak na loňském autosalonu v Paříži, kde BMW představovalo novou generaci řady 3. Coby šéf designu Jozef Kabaň tehdy prezentoval právě novou trojku a naznačoval i budoucnost. „Máme skvělou minulost, ale není to minulost, co je pro nás zajímavé, nýbrž budoucnost. Proto musíme pečlivě vybrat správné věci z minulosti, ale zároveň je musíme správně zkombinovat se skvělými věcmi z budoucnosti,“ řekl tehdy kromě jiného v rozhovoru pro BMW Blog.
Budoucnost ale neměla dlouhé trvání, protože koncem března letošního roku vydala skupina BMW tiskovou zprávu s titulkem „Trvale udržitelné struktury budoucnosti: Reorganizace divize BMW Group Design.“ Zpráva oznamovala odchod Jozefa Kabaně ke značce Rolls-Royce, přičemž Domagoj Dukec se tím pádem stal zodpovědným za kompletní značku BMW. Šéf designu BMW Group Adrian van Hooydonk k tomu řekl: „Reorganizace divize BMW Group Design je signálem naší budoucí orientace. Nová struktura zajistí vyšší efektivitu, rychlost a flexibilitu v našem designovém procesu. Nové odpovědnosti určí směr jednotlivých značek a přizpůsobí je budoucím požadavkům.“
Jozef Kabaň se poprvé na veřejnosti objevil coby šéf designu Rolls-Royce na letošním filmovém festivalu v Karlových Varech. Pro magazín Forbes komentoval svůj poněkud nečekaný odchod od BMW slovy: „Beru to jako velkou výzvu. Pro mě je to o hledání hranic, kam až se dá zajít. Rolls-Royce je působivá značka a byla by škoda, kdybych do toho nešel. Když máte tu možnost, nebojíte se a máte důvěru, můžete se pustit i do změn, které jste původně neplánovali.“
Začátkem října ale přišla další zpráva, ze které vyplynulo, že ona „trvale udržitelná struktura budoucnosti“ se jaksi nepovedla. Jozef Kabaň s okamžitou platností skupinu BMW opustil. Podle některých spekulací za tím stály neshody se šéfem Adrianem van Hooydonkem, který zastává aktuální poněkud kontroverzní styl s čím dál větší maskou chladiče. Neoficiální informace zmiňují, že Kabaň se proti tomu vymezoval.
Teď by se tedy chtělo říci, že se kruh uzavírá. Volkswagen oficiálně oznámil, že Jozef Kabaň přichází zpátky do německého koncernu. Jak to u podobných přestupů bývá, pracovat nezačne hned. Oficiální komuniké říká, že šéfem oddělení, které se stará o design osobních vozů Volkswagen, se slovenský návrhář stane prvního července příštího roku.