Test Kia ProCeed GT: Zaděláno na úspěch

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Atraktivní design 
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti 
  • Pořád to je poměrně prostorné auto
  • Rozumná cena

 

  • Při opravdu ostré jízdě výkon přece jen chybí 
  • Automatická převodovka je pomalejší
  • Výhled vzad padl u modelu ProCeed za oběť designu

Prozatím nejnovější, v pořadí třetí člen řady Ceed, se světu představil minulý rok. Dostal jméno ProCeed a atraktivní karoserii. Kombinující prvky kombi a kupé. V kategorii nižší střední třídy ProCeed prakticky nemá konkurenci. Už když jsme se letos v lednu s autem poprvé svezli, bylo docela dobře patrné, že tento recept by mohl také na české zákazníky fungovat. Po klasickém týdenním testu jsme o tom vyloženě přesvědčeni.

Pro připomenutí, ProCeed navazuje na starší pro_cee'd, tedy mezi běžnými Ceedy (respektive cee'dy) hraje roli jakési atraktivnější alternativy. Jenže zatímco dříve se pod jménem pro_cee'd skrýval třídveřový hatchback, tentokrát posloužil coby výchozí model Ceed SW. Podle průzkumů automobilky totiž třídveřové karoserie nemají budoucnost, ale atraktivně tvarovaný Shooting Brake by měl prodejně růst.

kia proceed gt-14 Design sériové verze modelu ProCeed navazuje na stejnojmenný koncept z roku 2017. Výrazně skloněné zadní okno ale omezuje výhled vzad. Verze GT má jako jediná funkční viditelné koncovky výfuku

Původní plány automobilky chtěly udělat z ProCeedu na českém trhu mírně exkluzivní záležitost, když vůz dorazil pouze ve verzích GT-Line s motorem 1.4 T-GDI a jako GT se silnějším čtyřválcem 1.6 T-GDI. Jenže to už dnes neplatí. Kia i na českém trhu nedávno rozšířila nabídku o základní litrový tříválec a naftovou šestnáctistovku řady Smartstream. Současně přibyla prostřední výbava GT-Line Plus. Předmětem našeho testu je ovšem vrcholné GT.

Je to krasavec

Kia ProCeed navazuje designem na stejnojmennou studii z roku 2017, kterou automobilka představila na autosalonu ve Frankfurtu. Samozřejmě tu nejsou obrovská kola, bezrámové dveře a další podobné výstřednosti. Základní silueta ale zůstala. ProCeed je oproti Ceedu SW mnohem nižší (přesně o 43 mm) a má výrazněji uhlazenou zadní část. Tak trochu připomíná Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, ale to nic nemění na faktu, že jde o dynamicky vypadající a na pohled pěkné auto.

Videodojmy: Kia Ceed SW 1.0 T-GDI
Přečtěte si také:

Videodojmy: Kia Ceed SW 1.0 T-GDI

Sportovní verze GT přidá výraznější nárazníky, červenu barvu na masce chladiče, sportovní výfuk s aktivní klapkou a funkčními koncovkami (ostatní verze mají koncovky falešné) nebo standardně dodávaná osmnáctipalcová kola. V interiéru už žádné výstřelky nečekejte. Základ je logicky shodný s klasickými modely Ceed, což znamená kvalitní zpracování a výbornou ergonomii. Navíc je pouze sportovní volant, výrazněji tvarovaná sedadla a všudypřítomná loga GT.

Prostor: Daň za pěknou karoserii

Protože v autě všechno souvisí se vším, nemohla atraktivní karoserie kupé/kombi nepřinést i jisté méně pozitivní záležitosti. Tou hlavní je vnitřní prostor. Jak na tom je ProCeed ve srovnání s klasickým Ceedem SW, to ukazuje naše tradiční tabulka s vnitřními rozměry:

Prostor pro cestující (cm) Kia ProCeed Kia Ceed SW Hyundai i30 Fastback
Šířka v úrovni loktů vpředu 151 150 147
Šířka v úrovni loktů vzadu 147 147 145
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/100 95/101 92/99
Prostor pro hlavu vzadu 93 99 87
Délka sedáku vpředu 51 49 49 - 53
Výška opěradla vpředu 63 63 62
Délka sedáku vzadu 47 48 45
Výška opěradla vzadu 67 66 64
Minimální prostor pro nohy vzadu 9 11 12
Maximální prostor pro nohy vzadu 34 35 35
Prostor pro nohy za 190cm řidičem 18 16 15

ProCeed a Ceed SW mají shodný rozvor náprav 2650 mm, takže co do podélného prostoru na tom jsou prakticky stejně. Téměř identická je rovněž šířka v úrovni loktů. Velké rozdíly ale panují u prostoru pro hlavu, kterého je zejména ve druhé řadě výrazně méně (přesně o šest centimetrů). Přesto pořád platí, že ProCeed není vyloženě malé auto. Čtveřici cestujících odveze vcelku v pohodě.

kia proceed gt-35 ProCeed GT je v interiéru téměř identický s klasickým Ceedem. Navíc je pouze sportovní volant a výrazněji tvarované sedačky s delšími sedáky
kia proceed gt-31 Zavazadelník samozřejmě není tak gigantický jako v případě verze SW, ale i objem 594 litrů bez potíží postačí pro rodinné cestování

Úlohu rodinného cestovatele pak ProCeed zvládne mimo jiné díky tomu, že má poměrně objemný zavazadelník. Na rekordní objem nižší střední třídy 625 l Ceedu SW samozřejmě zapomeňte, ale ani 594 l není žádnou ostudou. Více o velikosti prostoru pro zavazadla prozradí další tabulka s námi naměřenými hodnotami.

Prostor pro zavazadla (cm) Kia ProCeed Kia Ceed SW Hyundai i30 Fastback
Šířka mezi bočnicemi 104 105 105
Maximální šířka 120 --- 137
Délka ložné plochy 106 106 86
Výška nakládací hrany 73 63 75
Šířka vstupního otvoru 93 107 100
Výška vstupního otvoru 98 86 92
Maximální délka nákladu 214 215 202

Kia ProCeed zkrátka navzdory svému atraktivním designu blízkému kategorii kupé pořád nabízí dostatek vnitřního prostoru i pro rodinné cestování. Jak známo, spousta českých zákazníků tuto stránku věci hodně řeší. Proto by se jim nový ProCeed mohl líbit.

Vypadá jako hot-hatch, ale hot-hatch to není

Stejně jako u předchozí generace nabízí Kia i tentokrát coby vrcholnou motorizaci pro Ceed GT a ProCeed GT zážehovou přeplňovanou šestnáctistovku. Její maximum je 150 kW (204 koní) a 265 Nm. Zájemci mají na výběr šestistupňový manuál a sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovku DCT. Podle oficiálních údajů zvládne ProCeed GT sprint z nuly na 100 km/h za 7,6 s, respektive za 7,5 s v kombinaci s automatem.

Jak na tom je testované provedení vybavené samočinnou převodovkou, to ukazuje další z našich obvyklých tabulek.

Akcelerace Kia ProCeed GT
0-50 km/h (s) 3,02
0-100 km/h (s) 7,23
0-130 km/h (s) 11,46
0-150 km/h (s) 15,16
30-50 km/h (s) 1,2
50-70 km/h (s) 1,29
80-120 km/h (s) 4,71
130-150 km/h (s) 3,76

Z té je dobře vidět, že testovaný exemplář zvládl akceleraci na 100 km/h dokonce za 7,23 s, tedy o necelé tři desetiny sekundy lépe oproti oficiální hodnotě. Mimochodem, výsledek sprintu na 100 km/h nás docela překvapil. ProCeed GT totiž nemá žádnou pomůcku typu Launch Control, takže z místa se rozjíždí trochu laxně. Jak už to u podobně malých přeplňovaných jednotek chodí, motor pořádně (a nutno podotknout, že velmi příjemně) zatáhne ve středních otáčkách, ale chybí mu špička v otáčkách nejvyšších, kde šestnáctistovka spíše vadne.

Kia Ceed 1.4 T-GDI v dlouhodobém testu: Atraktivní finalista
Přečtěte si také:

Kia Ceed 1.4 T-GDI v dlouhodobém testu: Atraktivní finalista

Dynamika poskytovaná tímto čtyřválcem je víc než solidní. V běžném provozu určitě nebudete patřit mezi nejpomalejší a na okreskách si užijete své. Když ale za to vezmete opravdu pořádně, možná se vám začne stýskat po dvoulitru, který dává Hyundai do sesterské i30. Ať už se budeme bavit o vyšších rychlostech na dálnicích, nebo o maximálně svižném tempu na okreskách (či snad dokonce na okruhu), určitě si brzy všimnete, že auto najednou jako kdyby ztrácelo elán. ProCeed GT zkrátka není hot-hatch.

Jezdí výborně 

Kia ProCeed nemá pouze sportovnější karoserii, ale také sportovněji laděný podvozek. Už základní verze GT-Line dostaly zadní pružiny tužší o 22 % a nepatrně tužší zadní stabilizátor, GT coby nejsportovnější varianta v nabídce jde samozřejmě ještě dále. Pružiny vpředu jsou oproti klasickému Ceedu SW tužší o 13 %, vzadu dokonce o 44 % a zadní stabilizátor je tužší o šest procent. Výsledek? Velmi zdařilý.

kia proceed gt-28 Dynamika je velmi slušná, ale hot-hatch ani takto sportovně vypadající Kia není. Podvozek je ovšem kvalitní, řízení tuhé a auto jako celek komunikativní

ProCeed GT jezdí opravdu dobře. Je to přesně ta kategorie auta, o které se říká, že má podvozek rychlejší než motor. Trakce je k dispozici více než dost a auto je navíc příjemně komunikativní. Tužší je pak kromě odpružení také řízení, které má ještě k tomu strmější převod. Tahle Kia zkrátka dokáže pobavit, jen musíte v zatáčkách počítat s přítomností klasického diferenciálu na přední nápravě. Na samosvor bohužel nedošlo, takže pokud přidáte příliš brzy a příliš mnoho, auto začne klouzat po tečně ven ze zatáčky.

Při běžné jízdě se logicky komfortu klasického Ceedu SW nedočkáte, protože ProCeed GT důsledně opíše každou nerovnost. Kola ale neodskakují a nikde nic nemlátí, takže je vše v naprostém pořádku. Tedy až na spíše pomalejší automat. Převodovka někdy jako kdyby nechávala spojkám větší prokluz, takže přeřazení neprobíhá v takovém tom bleskovém režimu, jak to známe od koncernového DSG. Pokud hledáte zábavu, v tomto případě bude jednoznačně lepší manuál, jak jsme se o tom ostatně přesvědčili při přímém srovnání na lednové mezinárodní prezentaci.

kia proceed gt-20kia proceed gt-21kia proceed gt-36kia proceed gt-7

Jestli se ptáte na spotřebu, očekávejte hodnoty, které vykazují přeplňované dvoulitry. Při cestování bez většího omezování jezdil tenhle ProCeed za necelých deset litrů, v ostrém tempu pak spotřeba roste velmi rychle.

Ano, má zaděláno na úspěch

Kia ProCeed GT má jednu zásadní výhodu. Podobné auto na trhu zatím nenajdete. Minimálně ne mezi neprémiovými zástupci nižší střední třídy. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake je cenově úplně mimo, Octavia RS je podstatně větší a třeba i30 Fastback je víc kupé než kombi. Jednoduše, není s čím srovnávat ani po stránce jízdních dovedností, ani pokud jde o cenu. A ta je vcelku sympatická, když za kompletně vybavené auto zaplatíte necelých 730 tisíc korun a de facto už nemáte za co připlácet.

Nový ProCeed GT má v rukávu mnoho trumfů. Je atraktivní na pohled, kvalitně zpracovaný uvnitř, pořád dostatečně prostorný k tomu, aby odvezl menší rodinu, je také dynamický, má velmi schopný podvozek a nestojí přehnaně mnoho. To zkrátka zní jako víc než zajímavá nabídka.


Cena testovaného vozu: 724 980 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 739 980 Kč


Technické údaje Kia Proceed GT
MOTOR
Konstrukce: zážehový, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1591
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 77,0 x 85,44
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 150 / 6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 265 / 1500-4500
Kompresní poměr: 10,0 : 1
Převodovka: sedmistupňová samočinná dvouspojková
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km): 7,1/5,7/6,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4605
Šířka (mm): 1800
Výška (mm): 1422
Rozvor náprav (mm): 2650
Rozchod kol vpředu (mm): 1555
Rozchod kol vzadu (mm): 1563
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1363
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1900
Objem zavazadlového prostoru (l): 594 / 1545
Objem palivové nádrže (l): 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: dvojité lichoběžníkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 225/45 R18
Pneumatiky vzadu: 225/45 R18
Radek (neregistrovaný)
Temer sama chvala a pak hodnoceni 3,8? Do 700 tis v manualu momentalne nic lepsiho neni, takze ja bych to videl na 4,5.
  • Našli jste v článku chybu?