Ceed současné generace se už světu představil v tradičních variantách hatchback a kombi. Kia u nich ale nezůstala. Podobně jako Hyundai v případě i30 přidala další verzi. Jmenuje se ProCeed a opět jde v podstatě o kombi. Pouze křížené s kupé. Výrobce výsledku říká „Shooting Brake“. Mimochodem, to pořád není vše. Ceed dorazí letos jako plug-in hybrid a příští rok přijde ještě čtvrtá karosářská varianta.
Proč Kia v případě ProCeedu sáhla po stylovém kombi? Důvodů je víc. Starý pro_ceed byl něco mezi hatchbackem a kupé. Podle automobilky jsou ovšem třídveřová kupé na ústupu a jejich prodeje budou dále klesat. Navíc zákazníkům se údajně starý pro_ceed sice líbil, jenže někdy si ho nekoupili, protože byl málo praktický.
A pak je tu ještě jeden důvod. Průzkumy ukazují, že prodej takto velkých aut, ovšem prémiových značek, by měly v budoucnu dále růst. Kia tedy dala všechno dohromady a stvořila cenově dostupnější alternativu Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake, která by mohla oslovit i náročnější zákazníky. Také proto tohle auto nebude u nás dostupné v žádných chudých výbavách a s žádnými vyloženě slabými motory. Na výběr je pouze zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-GDI (103 kW/140 k) GT Line a vrcholné 1.6 T-GDI (150 kW/204 k) GT. Proto ProCeed nakonec dostal „cenu od“ přibližně 600 tisíc korun.
Základem je Ceed SW
ProCeed logicky vychází z modelu Ceed SW. Shodná je šířka, rozvor náprav i délka zadního převisu. Jiný design přední části prodloužil přední převis o pět milimetrů. A především je ProCeed oproti kombi o 43 mm nižší. Z toho deset milimetrů připadá na sníženou světlou výšku.
Porovnání základních rozměrů Ceedu SW, ProCeedu a Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake odstupující generace najdete v první tabulce:
Kia ProCeed | Kia Ceed SW | Mercedes-Benz CLA Shooting Brake | |
---|---|---|---|
Délka/výška/šířka (mm) | 4605/1422/1800 | 4600/1465/1800 | 4640/1435/1777 |
Rozvor (mm) | 2650 | 2650 | 2699 |
Délka předního/zadního převisu (mm) | 885/1070 | 880/1070 | 915/1016 |
Základní objem zavazadelníku (l) | 594 | 625 | 495 |
Právě upravený podvozek představuje další důležitý rozdíl oproti běžným verzím Ceedu. ProCeed dostal zadní pružiny tužší o 22 % a o tři procenta tužší zadní stabilizátor. ProCeed GT coby ještě sportovnější varianta má tužší pružiny na obou nápravách (+13 % vpředu, +44 % vzadu) a o šest procent tužší zadní stabilizátor. Větší jsou rovněž brzdy a úprav se dočkal také elektromechanický posilovač řízení. Veškeré ladění podvozku samozřejmě probíhalo pod dohledem Alberta Biermanna. Také ProCeed si při vývoji (kromě jiného) odkroužil svá testovací kola na Nürburgringu.
Změny oproti Ceedu SW zahrnují také jiný přední nárazník, minimálně 17" litá kola, zcela odlišnou linii střechy s výrazně skloněným zadním oknem (64,2°). Jiný je i zadní nárazník. A na rozdíl od ostatních Ceedů má ProCeed modelové označení uprostřed pátých dveří –podobně jako třeba Land Rover Discovery nebo nově Škoda Scala. Mnoho designových prvků vůz převzal ze stejnojmenné studie z roku 2017, která byla všeobecně hodnocena velmi pozitivně. Škoda, že jediná verze, která má v tom sportovně střiženém zadním nárazníku funkční koncovky, je vrcholné GT, vybavené výfukem s aktivními klapkami. V ostatních případech má ProCeed (možná po vzoru Mercedesu) pouze falešné koncovky.
Interiér se už tak zásadně od ostatních Ceedů neliší. Samozřejmě můžeme jmenovat sportovně tvarované sedačky nebo sportovní volant s plochou spodní částí. Ale to jsou v zásadě drobnosti. ProCeed GT, stejně jako nový Ceed GT, přidá navíc ještě výraznější tvarování sedadel.
Jak je na tom s prostorem?
ProCeed je na pohled velmi zajímavé auto. Ani po praktické stránce si novinka nevede špatně. Drobným omezením by mohla být nabídka prostoru pro hlavu pro vyšší cestující. Ale když si neobjednáte střešní okno (to je u ProCeedu jeden z mála možných příplatků), problém mít nebudete.
Jak přesně na tom je ProCeed s prostorem pro posádku, to ukazuje následující tabulka. Pro zajímavost v ní najdete také Ceed SW a Hyundai i30 Fastback.
Prostor pro cestující (cm) | Kia ProCeed | Kia Ceed SW | Hyundai i30 Fastback |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 151 | 150 | 147 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 147 | 147 | 145 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 93/100 | 95/101 | 92/99 |
Prostor pro hlavu vzadu | 93 | 99 | 87 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 49 | 49 - 53 |
Výška opěradla vpředu | 63 | 63 | 62 |
Délka sedáku vzadu | 47 | 48 | 45 |
Výška opěradla vzadu | 67 | 66 | 64 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 9 | 11 | 12 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 34 | 35 | 35 |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 18 | 16 | 15 |
V tabulce je dobře vidět, že ProCeed nabízí více méně totéž co Ceed SW. Jediným výrazným rozdílem je prostor pro hlavu vzadu menší o podstatných šest centimetrů.
Podobnost s kombi Ceed SW se projevuje i v zavazadelníku. Každý ProCeed má pod podlahou několik přihrádek. Verze s přeplňovanou čtrnáctistovkou ještě pod tím vším standardně schovává dojezdovou rezervu. GT rezervu mít nemůže. Oficiální udávaný objem je 594 litrů, což je pořád velmi slušná hodnota. Pro výbavu GT Line je za příplatek dostupné dělené zadní opěradlo v poměru 40/20/40. ProCeed GT ho má standardně.
V další tabulce si můžete prohlédnout porovnání rozměrů zavazadelníků ProCeedu se zmíněnými „konkurenty“:
Prostor pro zavazadla (cm) | Kia ProCeed | Kia Ceed SW | Hyundai i30 Fastback |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 104 | 105 | 105 |
Maximální šířka | 120 | --- | 137 |
Délka ložné plochy | 106 | 106 | 86 |
Výška nakládací hrany | 73 | 63 | 75 |
Šířka vstupního otvoru | 93 | 107 | 100 |
Výška vstupního otvoru | 98 | 86 | 92 |
Maximální délka nákladu | 214 | 215 | 202 |
Kia ProCeed obecně nabízí zdařilý mix efektního designu a praktických dovedností. Na Ceed SW tolik neztrácí a vypadá lépe, zatímco ve srovnání s i30 Fastback je prostornější a dokáže odvézt větší náklad. Tohle by se zákazníkům opravdu mohlo líbit.
GT jezdí velmi dobře, obzvlášť s manuálem
Během mezinárodní prezentace jsme Kiu ProCeed vyzkoušeli na dálnici a dokonce i na závodním okruhu. Na podrobnější hodnocení jízdních vlastností bude lepší až klasický redakční test, ale první jízdní dojmy jsou výhradně pozitivní. Při běžné jízdě je v případě 1.4 T-GDI GT Line projev auta dost podobný tomu, co v testu předváděl třeba Hyundai i30 Fastback se stejným motorem. ProCeed GT je samozřejmě tužší a protože standardně jezdí na osmnáctipalcových kolech, sem tam se do interiéru nějaký ten ráz dostane. Nejde ale o žádnou tragédii.
Naplno kvality podvozku ukázal ProCeed GT právě na okruhu. Nedotáčivost se téměř nekoná, řízení je příjemně tuhé i příjemně komunikativní a motor má docela hodně elánu. Samozřejmě když v táhlých výjezdech okruhu Castellolí špatně projedete nějakou zatáčku, bude vám výkon scházet. Na běžné okresky ale nabízených 150 kW (204 koní) určitě postačí. Jen trochu zamrzí, že přeplňované šestnáctistovce chybí výraznější výkonový vrchol. Podobně jako u jiných motorů této koncepce se elán čtyřválce v nejvyšších otáčkách poněkud vytratí.
Trochu zvyku vyžaduje pouze sedmistupňová dvouspojková převodovka, která není úplně nejrychlejší. Tuším ale, že tohle bude problém jízdy na okruhu. vV běžném provozu by mohlo být vše více méně v pořádku. Mimochodem, ProCeed/Ceed GT jsou první modely rodiny Ceed, které k automatu nabídnou i tlačítka pro manuální řazení pod volantem.
Každopádně pokud od svého budoucího ProCeedu (nebo Ceedu) GT očekáváte hlavně emoce a zážitky z řízení, verze s manuálem bude mnohem lepší. Řidiči má k dispozici také možnost volby mezi režimy Normal a Sport, kdy se mění odezva motoru, zvuk výfuku, v režimu Sport se rovněž aktivuje generátor umělého zvuku v interiéru a v případě automatu se změní logika řazení.
Cenově dostupné CLA Shooting Brake?
Těžko si lze představit, že by zákazník toužící po Mercedesu-Benz CLA Shooting Brake zavítal do showroomu Kia a spokojeně odjel v novém ProCeedu. Pokud ale pomineme přítomnost neprémiové značky a absenci silnějších motorů, pak se ProCeed v ledasčem CLA Shooting Brake vyrovná. Vypadá stylově, jezdí dobře a může mít velmi bohatou výbavu se spoustou asistenčních systémů. Navíc jde v segmentu nižší střední třídy o verzi, která aktuálně nemá žádnou přímou konkurenci.
TIP: Stáhněte si kompletní ceník Kia ProCeed
ProCeed se vyrábí v Žilině už od loňského podzimu, takže si ho již můžete objednat. Základní varianta s motorem 1.4 T-GDI vyjde v rámci akční slevy na 599 980 Kč, ProCeed GT začíná částkou 679 980 Kč. Za automat se připlácí 45 tisíc. Pro srovnání, Ceed SW s motorem 1.4 T-GDI a výbavou GT Line koupíte od 569 980 Kč, Hyundai i30 Fastback se stejným motorem a výbavou N-Line začíná částkou 574 990 Kč. Kromě ProCeedu GT nově vstoupil na český trh také krátký Ceed GT. Ten stojí 614 980 Kč.
Technické údaje | Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT Line | Kia ProCeed 1.6 T-GDI GT |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1353 | 1591 |
Vrtání x zdvih (mm): | 71,6 x 84,0 | 77,0 x 85,44 |
Kompresní poměr: | 10,0 : 1 | 10,0 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 103 / 6000 | 150 / 5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 242 / 1500-3200 | 265 / 1500-4500 |
Převodovka: | 6stupňová manuální/7stupňová automatická | 6stupňová manuální/7stupňová automatická |
Poháněná kola: | přední | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,1/9,4 | 7,6/7,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 210/205 | 230/225 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 5,7-5,9/5,5-5,7 | 6,8/6,2 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 4605 | 4605 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1800 | 1800 |
Výška (mm): | 1422 | 1422 |
Rozvor náprav (mm): | 2650 | 2650 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1559 | 1559 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1555 | 1555 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1303/1330 | 1336/1363 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1840/1870 | 1870/1900 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 594/1545 | 594/1545 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Podvozek vpředu: | vzpěry McPherson | vzpěry McPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvkové zavěšení | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 225/45 R17 | 225/40 R18 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 225/45 R17 | 225/40 R18 |