Léto se blíží a pokud na poslední chvíli pokukujete po alternativě za drahou Octavii, nabízí se právě Kia Ceed SW 1,5 T-GDi ve verzi Spin. Tedy ne úplně v té základní výbavě a ani v té nejnadupanější. Ale po pořádku.
Ještě na začátek je potřeba říct, že jsme testovali ne úplně nejnovější verzi zmíněného modelu. Aktuální provedení sice vypadá úplně stejně jako to, které jsme měli k dispozici, má ale třeba digitální přístrojový štít. To „náše“ mělo datum výroby srpen 2024 a třeba budíky na tachometru byly ještě klasické mechanické. Osobně to vůbec nevadí, přijde nám to o něco lepší, přehlednější a bez problémů. U dříve testovaných aut se občas třeba stalo, že digitální přístrojový štít úplně zhasl nebo zamrzl.
Test loňského modelu navíc nebyl špatný i kvůli tomu, že se ne moc ojeté Ceedy už začínají objevovat v nabídkách autobazarů. Pokud byste tedy nechtěli jít do nového vozu, můžete se podívat i tam.
Povedený design
Zpět k autu. Kia s modelem Ceed (řada byla představena v roce 2006) udělala během těch let, kdy jsme ji netestovali, z pohledu designu pořádný krok dopředu. Poslední verze působí dynamicky, sportovně a celkově suverénně. Někomu může připadat sice až fádní, ale to je samozřejmě subjektivní. Výraznějším prvkem v celkovém designu jsou hlavně přední doplňkové světlomety.

Jako decentnější (nebo možná až nudný) může někomu připadat také interiér. Ten, kdo si potrpí na extravaganci, má smůlu. Kia ale vychází i v případě modelu Ceed z klasického uspořádání, kdy nikde nic neruší a ani nechybí. Prostě taková povedená klasika.
O analogickém tachometru byla už řeč. V autě se ale najde mnohem víc klasických ovládacích prvků. Výrobce zvolil podle nás celkem vyvážený poměr toho, co můžete řešit přes „čudlíky“ a co přes dotykový 10,25 palců velký displej.
Testované auto: Kia CEED SW SPIN 1,5 T-GDi (7DCT)
- Motor: 1.5 T-GDI GPF
- Převodovka: DCT 7st.
- Maximální výkon: 103 kW
- Maximální rychlost: 197 km / h
- Zrychlení 0–100 km / h: 9,9 s
- Komb. spotřeba: 5,8 – 6,3 l / km
- Délka / Šířka / Výška: 4 600 mm / 1 800 mm / 1 465 mm
- Objem zav. prostoru min / max: 625 / 1 694 l
- Objem palivové nádrže: 50 l
Celkem logické je i rozložení ovládacích prvků na volantu. Najdete zde samozřejmě tlačítka pro volání, nastavení tempomatu (s tím si budete muset chvíli hrát, než zjistíte, jak přesně funguje) nebo možnost zadávat hlasové povely. K nim se ještě později stručně vrátíme.

Jak to jezdí?
My měli k dispozici motor ve verzi 1.5-GDI s automatickou sedmistupňovou převodovkou. Výrobce hlásí, že motor má u této verze maximální výkon 103 kW.
Přiznáme narovinu, že když jsme do auta poprvé sedli a rozjeli se, zdálo se nám překvapivě líné. Přišlo nám, že řazení není úplně plynulé, prodlevy mezi jednotlivými stupni působily poněkud zdlouhavě a motor se zbytečně dostával do otáček. Je to ale jen o stylu jízdy, zvláště, pokud byste do automatu přesedli z manuálu.
Stačilo pár kilometrů a zvykli jsme si, jak se automatická převodovka chová. I když to rozjíždění hlavně na křižovatkách by mohlo být přece jenom lepší. Někdy bylo příliš pomalé, někdy jsme naopak trošku „hrabali“.

Na dálnici naopak Kia mile překvapila. Testovali jsme ji důkladně i v Německu a Rakousku, protože jsme s ní celkem najeli přes dva tisíce kilometrů a střihli si to i přes Brennerský průsmyk. Za německými hranicemi a samozřejmě v úsecích, kde není rychlost omezená, jsme pořádně dupli na plynový pedál. A byla to velmi dobrá jízda, motor je pro vysoké rychlosti skvěle vyladěný.
I spotřeba nás potěšila. Počítač hlásil na konci naší cesty průměrnou spotřebu 5,5 litru na 100 kilometrů. Na benzínový čtyřválec příjemný výsledek. Ve městě při rozjíždění si samozřejmě motor vezme víc, ale zas takový problém to taky není.
Z čeho jsme úplně odvázaní nebyli
O interiéru byla už krátce řeč, ještě je ale nutné zmínit kufr. Kia Ceed kombi nabízí zavazadlový prostor 625 litrů. Je to méně, než má třeba konkurenční Škoda Octavia Combi, ale ten rozdíl není výrazný – jen 15 litrů.
Ložná plocha zavazadelníku je zarovnaná s nakládací hranou, takže kufr subjektivně vypadá menší než u aut, která mají vyvýšený okraj u nakládací hrany. Jihokorejská značka ale klame, protože pod rovnou podlahou jsou umístěny hned tři další rozdělené prostory. Je to šikovné, protože si můžete sami určit, co kde budete mít uložené. Pro rodinné účely je každopádně kufr zcela dostačující.

Co nás naopak ne úplně oslovilo, byla navigace a infotainment. Zřejmě jsme neměli ve voze nainstalovanou poslední verzi systému, protože v Rakousku nám navigace opakovaně odmítala najít jakékoliv české město. Nakonec jsme proto raději připojili k systému náš iPhone a s pomocí CarPlay jeli podle map od Seznamu.
Ani to ale nebylo ideální, protože systém se sice s vaším telefonem může propojit bezdrátově (s iPhone i Androidem), ale půjde jen o omezené připojení – třeba pro přehrávání audia. Pokud chcete využívat CarPlay nebo Android Auto, musíte telefon připojit přes kabel. Což v našem případě vedlo k tomu, že se telefon poměrně značně rozehřál a nefungoval úplně plynule.
Otestovali jsme i hlasové ovládání, ani v tomto ohledu jsme si ale se systémem úplně nerozuměli (doslova). Opakovaně nám hlásil, že nám nerozumí a pokud chceme vědět, co lze přes hlas ovládat, máme hlasitě říct slovo Pokyny. Ani na to ale nereagoval. Až když jsme použili slovo Příkazy, zobrazil nabídku toho, co lze hlasem ovládat.
Podobnou nedokonalost jsme však zaznamenali i u jiných značek, navíc jsme neměli v Ceedu úplně aktuální systém a ani jsme ho předtím nenastavovali na konkrétního řidiče.

Nic z toho ale nebrání, abychom nakonec zhodnotili, že Kia Ceed ve verzi, kterou jsme měli k dispozici, je velmi povedené auto. Když si ještě před jízdou upravíte (případně vypnete, ale to skutečně nechceme striktně radit) některé asistenty – například toho, který upozorňuje i na mírné překročení rychlosti, dostanete rodinného pracanta, který zvládne jakoukoliv cestu. Otravní asistenti jsou ale dnes povinní všude, takže to není „výsada“ jen Ceedu.
Infotainment se přes výše popsané neduhy ovládá velmi dobře a nespoléhá jen na dotykovou obrazovku. Motor v Ceedu je skvěle vyladěný a pokud si chcete zahrát na rychlejšího jezdce, můžete si zmáčknutím jednoho tlačítka zapnout sportovní režim. A když k tomu přidáte objemný kufr a sedmiletou záruku, kterou Kia na své vozy nabízí, není co řešit. Cena u Ceed ve verzi SW začíná na 459 980 korunách, u Škodovky Octavia Combi IV je základ od cenovky 629 900 korun.