Kalifornská automobilka už začala rozvážet první kusy crossoveru Model Y. Zároveň obepsala ty, kteří si auto zarezervovali mezi prvními, a požádala je o výběr termínu, kdy si svůj elektromobil převezmou. Prvním možným datem je příští neděle 15. března. Tesla tak splní svůj plán, který počítal s březnovými dodávkami. Původně se ale dokonce hovořilo až o konci měsíce.
Zdá se tedy, že Tesla se poučila ze svých předchozích problémů. Povětšinou se jí totiž nedařilo plnit sliby a uvedení nových vozů na trh a předání prvním zákazníkům oddalovala. Nejvíc to bylo patrné u Modelu 3. Na problémy Tesly poukazovaly i konkurenční automobilky, některé z nich ale postihly stejné problémy. Aktuálně se třeba hovoří o zdržení produkce elektrického Volkswagenu ID.3, který má problémy se softwarem:
Nicméně skalní fanoušci Tesly se po potvrzení dodávek začali sjíždět do okolí továrny v americkém Freemontu, aby zachytili fotografie a videa prvních kamionů, které s nákladem Modelu Y opustí brány fabriky. U zaparkovaných tahačů pak skrz okénko fotografovali i interiér vozu, který zatím Tesla na oficiálních snímcích neukázala. Není velkým překvapením, že je výrazně podobný tomu u příbuzného Modelu 3.
Tesla Model Y - Inside @LikeTeslaKim @seanmmitchell @vincent13031925 pic.twitter.com/BLwPtkH6SX
— mrleetesla (@mrleetesla) March 1, 2020
Crossover Tesla Model Y vychází právě z Modelu 3. Při srovnání s evropskými elektromobily se velikostí podobá Mercedesu-Benz EQC. Americké auto na délku měří 4775 mm, německé 4761 mm. Vozy mají podobnou šířku, výšku i rozvor. Srovnání obou elektromobilů, ale i dalších včetně reálného dojezdu nebo rychlosti dobíjení jsme přinesli v tomto článku:
Model Y se nabízí v několika provedeních: Standard Range, Long Range, Dual-Motor All-Wheel Drive a Performance. U poslední zmiňované varianty slibuje Tesla akceleraci z nuly na 96 km/h za 3,5 sekundy a maximální rychlost 240 km/h. Základní model by měl na jedno nabití ujet asi 370 kilometrů, Long Range pak až 480, na evropských stránkách se dokonce uvádí až 505 kilometrů.
V Česku není, v Norsku má konkurenci
České stránky Tesly ještě Model Y k prodeji nenabízejí. Ve vybraných evropských zemích si ale bylo možné vůz rezervovat už dřív. V Německu se zatím základní varianta neprodává, Long Range, která je nyní nejlevnější, vyjde na 58 620 eur, tedy asi 1 466 000 korun. V Norsku to samé auto stojí 507 tisíc norských korun, což je 1 237 000 Kč.
Kvůli státní podpoře patří v Norsku nákup elektromobilu k nejvýhodnějším v Evropě a elektrické vozy tam tvoří asi 60 procent prodejů. Jenže právě na tamním trhu se Tesle dramaticky přestalo dařit. Všechny její stěžejní vozy, tedy Model 3, Model S a Model X, zaznamenaly už od konce loňského roku obrovský propad - mnohdy z tisícových objednávek na kusové.
Tesle totiž v Norsku vyrostla konkurence v podobě Audi e-tron, které se skokově stalo nejprodávanějším elektromobilem v této severské zemi. A zdá se, že příchod Modelu Y na tom nic nezmění. To proto, že Audi e-tron stojí v Norsku prakticky stejně, dokonce je o pár tisícovek levnější:
Audi, Mercedes i Jaguar byly ale nuceny v uplynulých týdnech přerušovat nebo pozastavovat výrobu svých elektrických crossoverů kvůli nedostatečné dostupnosti baterií.