Ve středu 27. dubna v provozech kopřivnické automobilky Tatra Trucks vyrobili již desetitisící vůz pod českými vlastníky. Výročním automobilem byl model Phoenix v provedení 10x10 s nosností 35 t pro provoz v těžkém terénu, který si objednala velká australská těžařská společnost Rio Tinto. Vůz má řiditelné první dvě a poslední nápravu a pohání ho motor Paccar MX-13 o výkonu 530 koní ve spojení se samočinnou převodovkou Allison.
Tato řada otevřela zcela novou kapitolu historie automobilky a zajistila odbyt na konkurenčně velmi náročných trzích západní Evropy. Modely Phoenix se dodávají v celé řadě variant a nacházejí uplatnění ve stavebnictví, zemědělství, těžařství, lesnictví či v komunálních službách. Často se stávají základem pro hasičské a záchranářské vozy, nebo také pro vojenskou techniku a jiná speciální vozidla. Velká část produkce kopřivnické automobilky je určena na export do desítek zemí světa. Automobilka Tatra Trucks zaměstnává více než 1200 lidí a dalších šest set pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie.
Po převzetí novými vlastníky a restrukturalizaci se automobilka Tatra vydala na úspěšnou cestu. V plně českých rukách je kopřivnická továrna a značka již devět let. V roce 2013 ji převzali současní čeští vlastníci – majitelé skupin Czechoslovak Group a Promet Group. V podstatě se jednalo i záchranu tradičního kopřivnického podniku, který se krátce před tím dostal do krize a hrozila mu likvidace.
Fénix z popela
Tradičnímu tuzemskému výrobci pomohl postavit se na nohy úspěšný model Phoenix, který získal v celoevropské anketě „International Truck of the Year“ prestižní mezinárodní titul „The Best AWD Truck 2012“ za nejlepší vozidlo s pohonem všech kol. Jednalo o vůbec první vozidlo ze střední a východní Evropy, kterému se něco takového podařilo.
A bylo to určitě zasloužené. Tatra totiž nabízí unikátní koncepci podvozku, která se zrodila ve dvacátých letech minulého století a dosud nebyla překonána. Principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek. Hřídele hnacího traktu jsou umístěny do nosné roury a jsou tak chráněny před vnějšími vlivy.
To vozům z Kopřivnice propůjčuje výjimečné schopnosti při průjezdu i tím nejnáročnějšími terénem. Vysoká torzní a ohybová tuhost chrání nástavby od přenášeného zatížení, přičemž modulární systém umožňuje sestavu 2, 3, 4, 5 i vícenápravových vozidel s možným pohonem všech kol. Zadní nápravy Tatra jsou ve své základní verzi vždy poháněny a opatřeny uzávěrkami.
V loňském roce Tatra nejen překročila plán a prodala 1277 vozů, ale také získala zásadní armádní zakázky v zemích NATO. V současné době probíhá vývoj nové generace řady Phoenix, která v příštím roce projde náročnými testy a od sezony 2024 by se měla dostat do výroby. Kromě klasického motoru navíc v Kopřivnici pracují na voze s vodíkovým pohonem.