BMW oficiálně uvedlo na český trh hned dvě novinky. Do prodeje se dostala třetí generace mnichovského SUV X3 a spolu s ní se začal prodávat také nástupce u fanoušků nepříliš oblíbené řady 5 GT, který ale nově nese označení 6 GT. Pokud máte zájem, na X3 budete aktuálně potřebovat minimálně 1 298 700 Kč, za 6 GT zaplatíte ještě zhruba o 350 tisíc více.
Obě novinky spojuje několik věcí. Třeba skutečnost, že je BMW poprvé ukázalo v červnu nebo že si odbyly svou oficiální výstavní premiéru na letošním autosalonu ve Frankfurtu a shodný je nakonec i technický základ. BMW nasadilo platformu určenou pro modely s podélně uloženým motorem a stálým pohonem zadní nápravy označenou jako CLAR. Tu kromě těchto nováčků využívá třeba také současná řada 5 a samozřejmě i řada 7.
Nové BMW X3 přináší několik důležitých novinek
Nová generace BMW X3 s označením G01 je pro automobilku velmi důležitá. Od roku 2003, kdy se tento model poprvé objevil na trhu, bylo prodáno přes 1,5 milionu exemplářů. Navíc s aktuálním šílenstvím po SUV neustále roste také důležitost řady X jako takové. Jen pro představu, od roku 1999, kdy přišla první generace X5 coby vůbec první model této řady, bylo prodáno přes 5,4 milionu mnichovských SUV. Letošní podíl všech crossoverů činí více než třetinu produkce BMW.
BMW X3 sice dostalo novou platformu, ale na pohled byste ho velmi snadno mohli zaměnit za facelift. Základní rozměry totiž zůstaly shodné, prodlužoval se pouze rozvor náprav (o pět centimetrů) a o 55 kg klesla hmotnost. Designéři jednoduše vsadili na osvědčený recept, aneb proč měnit něco, co do teď tak dobře fungovalo. Snad jen vyloženě všímaví čtenáři zaznamenají například více kulaté přední světlomety, které už nejsou dotažené až k masce chladiče.
Doporučujeme: BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Jak je tomu u dnešních BMW zvykem, vybrat si můžete hned z několika variant. K dispozici je xLine, Luxury Line a M Sport. Pro vyloženě sportu chtivé zájemce je přichystaná ještě vrcholná varianta M40i a právě k té se vztahuje jeden zajímavý fakt. Je to vůbec první X3 s podpisem sportovní divize M Performance. Jinak řečeno, takhle rychlou X3 jste si ještě nikdy koupit nemohli.
O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec o objemu tří litrů, který vyprodukuje 265 kW (360 k) a 500 Nm. Spojen je s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Jistě, jedná se o ten stejný motor, jaký jsme si před časem mohli vyzkoušet v rámci testu modelu 540i a o jakém se brzy dočtete v rámci testu skvělé 340i. V kontextu poměrně velké X3 znamená tato jednotka schopnost zrychlit z nuly na 100 km/h už za 4,8 s, nejvyšší rychlost 250 km/h je daná omezovačem.
xDrive20i | xDrive30i | M40i | xDrive20d | xDrive30d | |
---|---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 135/184 | 185/252 | 265/360 | 140/190 | 195/265 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 290 | 350 | 500 | 400 | 600 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 215 | 240 | 250 | 213 | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,3 | 6,3 | 4,8 | 8,0 | 5,8 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,1 | 7,2 | 8,2 | 5,0 | 5,7 |
Základní cena (Kč) | 1 240 200 | 1 428 700 | 1 769 300 | 1 298 700 | 1 528 800 |
Kromě vrcholného šestiválce lze sáhnout také po vznětovém čtyřválci 20d (140 kW/190 k), respektive dieselovém šestiválci 30d (195 kW/265 k). Automatickou převodovku dostanete vždy, stejně jako pohon všech kol xDrive. Ten byl mezigeneračně trochu změněn tak, aby se vůz choval více jako zadokolka. Příští rok dorazí ještě zážehové čtyřválce xDrive30i (185 kW/252 k) a základní xDrive20i (135 kW/184 k). Provedení sDrive s pohonem pouze zadní nápravy se u nás prodávat nebude. Hovoří se také o elektrifikované variantě a plnohodnotné ostré X3 M.
Jezdí vážně slušně
První krátké seznámení s třetí generací BMW X3 na českých silnicích přineslo výhradně pozitivní dojmy. K dispozici jsme dostali právě vrcholnou verzi M40i. Jak se podle základních parametrů dalo předpokládat, dynamiky má tohle SUV opravdu hodně. Jen pro srovnání, předchozí generace X5 M byla rychlejší pouze o 0,1 s. Motor táhne od nízkých otáček až do těch nejvyšších, kde jeho zátah patřičně vygraduje. Vše podporuje příjemný zvuk, výborná převodovka a sem tam prásknutí do laděného výfuku. V zásadě není potřeba mnoho času, abyste za volantem zapomněli na to, jak velké SUV vlastně řídíte.
Samozřejmostí jsou i různé jízdní režimy, jak to známe z ostatních modelů značky. V ekonomickém režimu převodovka tradičně vyřazuje při ustálené jízdě na neutrál, v tom komfortním adaptivní tlumiče změknou, auto ztichne a potenciál motoru neprozrazuje vůbec nic. Dá se očekávat také rozumná spotřeba. Ta naše sice byla kvůli trochu svižnější jízdě zhruba patnáct litrů, ale z testu 540i víme, že není příliš velký problém jezdit za méně než deset.
Doporučujeme: Test na pondělí — BMW M550i xDrive M Performance
Pohodlí při klidné jízdě podpoří také bohatá výbava zahrnující třeba i systém asistovaného řízení, kdy vůz dokáže řídit v podstatě zcela sám, ale kvůli legislativě musí mít řidič stále ještě ruce na volantu. Pro řadu X je příchod asistovaného spolu s novou X3 další důležitá novinka, až dosud jste si k žádnému jinému „terénnímu“ BMW tuto věc koupit nemohli. Kromě toho lze pořídit také třeba chytrý klíček s displejem, jehož prostřednictvím můžete sledovat dojezd nebo to, zda je vůz uzamčen.
Pokud jde o interiér, prostorovou nouzi nečekejte a stejně tak nečekejte žádné experimenty. Také uvnitř BMW vsadilo na osvědčený recept. Základní koncepce totiž už delší dobu zůstává stejná, respektive jsem si během první jízdy dlouhé asi 50 km za volantem ničeho výrazně nového nevšiml. Výjimkou je pouze tlačítko zapínající vyhřívání volantu umístěné trochu nehezky přímo na jeho čelní straně hned po znakem BMW.
Třetí generace BMW X3 se vyrábí v americkém Spartanburgu, v jihoafrickém Rosslynu a čínském Shenyangu. Auta určená pro Evropu budou dovážena z Ameriky.
BMW 6 GT: Prostě praktičtější sedmička
Jestliže BMW X3 lze celkem snadno zaměnit za facelift, pro 6 GT to rozhodně neplatí. Oproti svému předchůdci se vůz změnil mnohem více, což nakonec symbolizuje i nové označení. To nenápadně vzbuzuje dojem, že se tento automobil posunul blíže k řadě 7, se kterou má mimochodem shodný rozvor náprav 3070 mm. Na délku měří nové BMW 6 Gran Turismo 5091 mm (+87 mm), šířka je ve srovnání s 5 GT shodná (1902 mm) a výška klesla o 21 mm na 1538 mm.
Doporučujeme: BMW 6 Gran Turismo oficiálně — Nástupce 5 GT je hezčí, delší a nemá dvojité páté dveře
Designéři změnili proporce, na které se v případě 5 GT dost často snášela kritika. Nová šestka dostala dlouhou kapotu, střechu tvarovanou více ve stylu kupé a o zhruba šest centimetrů nižší záď. Popravdě řečeno jde o pěkný automobil, poněkud zvláštní silueta vynikne pouze při pohledu z profilu, kdy je jasně vidět stále trochu nepřirozeně vysoká střecha a přece jen větší záď. Jenže to všechno je daň za praktičtější interiér.
Pokud zapomeneme na bezrámová okna, interiér vypadá naprosto stejně jako u současné řady 7. Zde v podstatě není co rozepisovat, když si přečtete třeba test 750Ld, budete přesně vědět, o čem je řeč. Vzadu je ovšem více místa na hlavu a do auta snáze dostanete větší množství nákladu. Šestka ale přišla o dvojité otevírání zadních dveří, takže teď jde o klasický liftback. Objem zavazadleníku narostl oproti 5 GT o 110 litrů.
630i | 640i (xDrive) | 630d (xDrive) | 640d xDrive | |
---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 190/258 | 250/340 | 195/265 | 235/320 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 400 | 450 | 620 | 680 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,3 | 5,4 (5,3) | 6,1 (6,0) | 5,3 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,5 | 7,2 (8,0) | 5,1 (5,7) | 6,0 |
Základní cena (Kč) | 1 652 300 | 1 803 100 (1 874 600) | 1 775 800 (1 847 300) | 1 948 700 |
První kilometry jsme strávili s motorizací xDrive30d (195 kW/265 k). Ta nabídne vskutku mohutný zátah ve středním pásmu otáček a opět příjemný zvuk. Podvozek působil velmi komfortně, obzvlášť v režimu Comfort Plus, přesné hodnocení si ale nechme až na klasický redakční test, protože jsme jezdili (k našemu překvapení) téměř výhradně po kvalitních silnicích. Každopádně testovaný exemplář dobře ukazoval, co všechno je k dispozici. Ve své výbavě totiž měl kromě jiného vzduchové odpružení obou náprav, řízení zadní nápravy i aktivní stabilizátory.
Klidná jízda znamenala spotřebu něco málo přes šest litrů a i zde jsme se mohli zkusit spolehnout na asistované řízení. Celkově je 6 GT řadě 7 skutečně blízko a bezezbytku naplňuje to, s čím přišlo na trh. Má jít o vůz určený pro zákazníky toužící po řadě 7, kteří ale nechtějí své okolí tak provokovat a kteří občas chtějí převézt nějaký větší náklad.
Největší odlišností oproti sedmičce tedy nakonec zůstává paleta motorizací, kde nenajdeme ani osmiválec, ani dvanáctiválec nebo čtyřikrát přeplňovaný diesel. Kromě testované varianty 630d xDrive lze sáhnout také po zadokolkách 630i, 640i a 630d, respektive po silnějším dieselu 640d xDrive a za čtyřkolku si můžete připlatit také u motorizace 640i.
Jak třetí generaci X3, tak novou 6 GT už můžete objednávat, případně si lze obě tyto novinky prohlédnout na vlastní oči u dealerů. V obou případech jde o auta, která vám udělají radost. X3 tím, jak je univerzální a jak je ve vrcholné verzi M40i rychlé, 6 GT nabízeným komfortem. Docela se těšíme, až nám obě tato auta zaparkují v redakci na klasický týdenní test.
Další informace najdete v tiskových zprávách: