Subaru oficiálně odstartovalo prodej nástupce modelu XV, který se teď jmenuje Crosstrek. Pro japonskou automobilku jde o důležitou novinku, protože právě XV tvoří značnou část prodejů nejen na českém trhu. Navíc ze statistik vyplývá, že XV přitáhlo k Subaru řadu nových zákazníků. Mimochodem, už staré XV se jinde ve světě prodávalo jako Crosstrek. S příchodem nové generace automobilka název pouze sjednotila.
Ostřejší tvář, hezčí interiér
Technika vychází z dosluhujícího XV, ale byla výrazně přepracována a výsledek je v mnoha ohledech ještě lepší. Na scénu přichází ostřejší a dynamičtější linie a auto mezigeneračně lehce povyrostlo. Je o centimetr delší, ale také nepatrně nižší, což je zejména kvůli použití jiných střešních ližin. O půl centimetru je delší rozvor, ostatní údaje, jako celková šířka nebo světlá výška, zůstaly zachovány.
Designové změny se týkají také například masky chladiče, obložení spodních lemů karosérie, jiná jsou zadní světla, 17palcová kola a na blatnících se objevují nové funkční otvory. Celkem je k dispozici deset barevných variant, z toho čtyři barvy jsou nové.
Také interiér nabízí řadu změn, ta nejvýznamnější se týká 11,6palcového dotykového displeje, který auto zdědilo po Outbacku. Na volantu jsou nová tlačítka a přepracována byla i středová konzola. Velkou práci si dali u Subaru na vývoji sedadel, kdy ta přední údajně vznikla ve spolupráci s lékaři tak, aby co nejlépe držela tělo a omezovala při jízdě pohyb hlavy. Vzadu je hodně prostoru a kapacita zavazadelníku je 315 litrů.
Už na prvních kilometrech jízdy je poznat, že Crosstrek má skutečně výborný podvozek. Subaru začalo ve větší míře používat u platformy SGP lepené spoje, aby bylo dále vylepšeno chování a vysoká míra stability. Torzní tuhost se zvýšila o 10 %. Přibylo také vysokopevnostních plechů a všechny tyto úpravy zároveň přispěly ke zvýšení úrovně bezpečnosti. Změnilo se i řízení, kdy Subaru nově používá posilovač. Nastavení pohonu všech kol teď není v poměru 50/50, ale je preferovaná přední náprava v poměru 60/40.
Jeden motor, 136 koní
Na rozdíl od minulosti je k dispozici už jen jeden pohon. Z nabídky vypadla základní jedna-šestka, která sice neměla výkonu na rozdávání, ale prodávala se na poměry Subaru velmi dobře. Zákazníci budou mít k dispozici pouze dvoulitrový e-Boxer, který ovšem nabízí nižší výkon než dříve, a sice 136 koní.
Oproti minulosti se více zapojuje elektrická část pohonu, takže auto při běžné jízdě působí velmi sympaticky, ale pod větším zatížením je nižší výkon přece jen znát. Co se ostatních jízdních aspektů týká, je Crosstrek skvělý. Výborně se řídí, má vynikající podvozek, je tichý a pohodlný. O to větší škoda absence silnějšího motoru.
Nový Crosstrek se nabízí ve výbavách Active, Comfort a Executive, základní provedení stojí 880 tisíc.
Nová Impreza pak nabízí v podstatě úplně to samé, co Crosstrek, pouze nemá ambice na jízdu terénem a nemá oplastovanou karoserii. Technika je ovšem stejná. K dispozici bude japonský hatchback pouze ve výbavě Active a Executive, základ začíná částkou 845 000 Kč.