Vozový park je v České republice extrémně zastaralý a mělo by se s tím něco dělat. Tento narativ se vrací do tuzemských médií se železnou pravidelností. Naposledy docela nedávno, když vyšlo najevo, že úředníci ministerstva dopravy chtějí lidi „motivovat“ k rychlejšímu pořizování novějších aut finančními postihy:
Nechme teď stranou všechny podpůrné argumenty jako třeba ten, že auta, která po silnicích reálně jezdí, jsou ve skutečnosti výrazně mladší. Pojďme se podívat, zda je tuzemský vozový park opravdu mimořádně zastaralý. Poslouží nám k tomu infografika Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), publikovaná na Twitteru:
Ve srovnání se západními zeměmi jsme na tom opravdu o poznání hůř. Zajímat nás teď budou osobní auta. Téměř všechny „severní” ekonomiky se vejdou pod deset let. I ve stagnující Itálii je to ale 11,2, ve Španělsku 11,9 a v chudém Portugalsku 12,8 roku. Tedy stále méně než u nás. Výjimku představuje pouze hospodářsky rozvrácené Řecko s průměrným stářím vozového parku blízkým tomu našemu (14,1 roku).
Když ale budeme porovnávat země s podobnou ekonomickou minulostí jako ČR, dostáváme výrazně jiný obrázek. Premiantem je Slovensko s hodnotou 13,5. V ostatních zemích bývalého východního bloku jsou na tom buď srovnatelně (Chorvatsko 14,3, Maďarsko 14,9) nebo výrazně hůř. V Rumunsku jsou osobní auta v průměru stará 16,2 roku, v Polsku dokonce 17,3. Podobná situace panuje rovněž v pobaltských zemích.
Stáří vozového parku je tedy jen další oblast, v níž se i tři dekády po pádu železné opony silně projevuje kontrast mezi centrálně plánovaným hospodářstvím a tržní ekonomikou. Lapidárně řečeno, jsme a zůstáváme chudší než naši západní sousedé.
Jak vidíme, průměrný věk aut dobře koreluje s HDP na hlavu. Chce-li vláda nebo úřady, abychom jezdili novějšími auty, má v první řadě vytvářet podmínky k tomu, abychom jako společnost bohatli. Problém zastaralého vozového parku se pak vyřeší sám.