Srovnání elektrického vedení Seatu Ateca a Škody 1000 ukazuje, jak moc se auta od šedesátých let změnila

1 nový názor
Autor: Redakce
  • I zdánlivě obyčejná auta dnešní doby vozí neuvěřitelné množství elektroniky

  • V Seatu Ateca je dohromady 2,2 km různých kabelů s tloušťkou od jednoho milimetru do jednoho centimetru

  • Celková hmotnost kabelového vedení je v Seatu Ateca zhruba 40 kg 

  • Jen pro srovnání, třeba u obyčejných aut 60. let se kompletní schéma elektrického vedení pohodlně vešlo na papír formátu A4

Někteří z vás si možná vzpomenou, že Bentley v době odhalování modelu Bentayga zveřejnilo obrázek kabelového vedení (ti ostatní ho najdou pod článkem). Šlo o fascinující pohled na to, kam až nejluxusnější auta dnešní doby dospěla. Teď s něčím podobným přišel také Seat a přestože model Ateca samozřejmě tak neuvěřitelně husté vedení nenabízí, pořád je už od pohledu zřejmé, že kabelů má na své palubě více než dost. Obzvlášť, když se podíváme, s čím si vystačila taková obyčejná auta 60. let. Jako třeba Škoda 1000.

Seat uvádí, že Ateca využívá 2,2 km kabelového vedení, přičemž kabely mají tloušťku od jednoho milimetru po jeden centimetr. Přesně řečeno najdete ve španělském SUV 1350 různých kabelů sestavených do více než tří desítek obvodů. Je to celkem logické, protože i Ateca disponuje více než stovkou senzorů, které mezi sebou komunikují. Jedná se o různé elektronické asistenční systémy, parkovací senzory, součásti audiosystému, komfortní výbavu a tak podobně. Pouze kabelové vedení samotné váží v případě modelu Ateca zhruba 40 kg. Pro srovnání, luxusní Bentley Bentayga disponuje kabeláží ještě o 10 kg těžší.

Terén, bahno, písek. Podívejte se, jak se zkoušely prototypy Škoda 1000 MB
Přečtěte si také:

Terén, bahno, písek. Podívejte se, jak se zkoušely prototypy Škoda 1000 MB

Asi nejvíce ale vynikne skutečnost, jak se auta v tomto směru za posledních několik desítek let změnila, v kontextu nějakého obyčejného auta z minulosti. Dříve totiž nebyl u běžných vozů problém nakreslit schéma celé elektroinstalace na jeden kus papíru velikosti A4. Automobily zkrátka žádnou výbavu neměly, takže kilometry kabelů nepotřebovaly. Důkazem budiž schéma kabelového vedení Škody 1000, které také najdete níže.

Seat připomíná, že k bouřlivému vývoji v oblasti elektroniky došlo v devadesátých letech. Výhled do budoucnosti navíc slibuje ještě další nárůst množství kabelů použitých v automobilech. Mimochodem, připravit veškerá kabelová vedení pro nový vůz zabere už teď podle tiskové zprávy španělské automobilky týmu dvaceti inženýrů tři roky.

Takhle vypadá kabelové vedení u dnešního zdánlivě obyčejného auta typu Seat Ateca. Celkem je na palubě 40 kg elektrického vedení
A tohle je „nervová soustava“ Bentley Bentayga, která dohromady váží dokonce 50 kg
V šedesátých letech minulého století auta žádnou výbavu neměla a asistenční systémy už vůbec ne. A tak šlo vše jednoduše rozkreslit na kus papíru. Zde pro představu schéma elektrického vedení Škody 1000 (foto: skoda-virt.cz)
Něco podobného nabízel kromě spousty jiných modelů také třeba Fiat 500F (foto: revoracing.cz)
  • Našli jste v článku chybu?